سید حسن خمینی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟!

کدخبر: 2368630

«سخنان سید حسن خمینی درباره ضروت شانه خالی نکردن از مسئولیت وقتی که جامعه به کسی احساس نیاز کند، این تصور را ایجاد کرده که او میل به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی دارد.»

این طور که به نظر می‌رسد، سید حسن خمینی نیز با نزدیک شدن به انتخابات تصمیم خود را عوض کرده و قتصد کاندیداتوری دارد. یا حداقل اینکه به اندازه قبل در عدم کاندیداتوری مطمئن نیست. هنوز هم بسیاری از اصلاح‌طلبان این گمانه را رد می‌کنند و خودش هم اظهار نظر صریحی در این رابطه نکرده است، اما از آخرین سخنان وی که در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد این طور برداشت می‌شود.

او گفته است: «اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد نسبت به مسوولیت نباید شانه خالی کند. خدا نیاورد دوران بین خدمت و خیانت را؛ که اگر بروید می‌شود خدمت و بعضا هم هزار مشکل هم در آن است، اما کناره گرفتن بعضا خیانت است. باید «من» را کنار بگذاریم. اگر منیت را کنار گذاشتیم راه‌ها باز می‌شود. تا نتوانیم این «من» را در وجود خود بکشیم و مدام به این توجه کنیم که جایگاه من کجاست، نمی‌توان آن‌گونه که باید پیش رفت».

همین هم سبب شد که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب در شماره امروز خود از احتمال کاندیداتوری او خبر دهند. شاهد آنکه آفتاب یزد اگرچه حرفی از کاندیداتوری احتمالی وی نمی‌زند، اما تصویر او را عکس یک کرده و همین بخش از سخنانش را نیز پررنگ کرده است. روزنامه جهان صنعت نیز در گزارش کوتاهی با اشاره به همین حرف‌ها از احتمال ورود سید حسن خمینی به رقابت‌ها انتخاباتی ۱۴۰۰ می‌نویسد.

این سخنان یادگار اماام در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر نیز برخی از سیاسیون و رسانه‌های اصلاح‌طلب زمینه‌چینی برای ورود او به انتخابات را آغاز کرده بودند. به عنوان مثال همین یک ماه قبل بود که «صدای اصلاحات» عکسی از لاریجانی و سیدحسن خمینی را در صفحه یک خود منتشر کرد و ضمن آنکه از قول محمد‌زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات نوشت: «ائتلاف بر سر لاریجانی یعنی از بین بردن باقی آبروی جریان اصلاحات» از «احتمال بالای نامزدی سید حسن خمینی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰» گزارش داد.

این شکل از دوگانه‌سازی وقتی قابل توجه‌تر می‌شود که به خاطر داشته باشیم، محمدزارع فومنی قبل از آن نیز بر خبر نامزد شدن سید حسن خمینی صحه گذاشت و گفته بود: «اگر امروز با دقت مشاهده کنیم می‌بینیم که اصلاح‌طلبان به دو قسمت تقسیم شدند؛ یک گروه کارگزارانی‌ها و احزاب و گروه‌هایی که دوست دارند لاریجانی رییس‌جمهور شود و گروه دیگر که روی گزینه سید حسن خمینی مشغول فعالیت‌های تبلیغاتی هستند؛ بنابراین اگر آقای سید حسن خمینی از طیف اصلاح‌طلب وارد انتخابات شود، یک رقابت سنگین و پرشوری اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا نام او هم به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح است و کارگزاران بر آمدن او حساب کرده‌اند.»

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات نیز، چندی قبل گفته بود «قطعا سید حسن خمینی یکی از همان چهره‌هایی است که با پشتوانه خانوادگی که دارد و همچنین شخصیت خوبی که از خود نشان داده است، باعث اجماع اصلاح‌طلب‌ها خواهد شد.» جلال جلالی‌زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز گفته بود: «او خودش تمایلی به حضور در عرصه انتخابات ندارد، مگر اینکه اصلاح‌طلبان او را راضی به ورود به صحنه کنند.»

«جهان صنعت» با اشاره به همین نکته می‌نویسد: «اظهارات اخیر او درباره خدمت و خیانت، اما این امر را تداعی می‌کند که تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای راضی کردن وی خیلی هم بی‌ثمر نبوده است. شاید سیدحسن خمینی هنوز به تصمیم قطعی نرسیده و عزمش را برای ورود به انتخابات آتی جزم نکرده باشد، اما به نظر می‌رسد که از میزان تردیدهایش کاسته شده و نگاه مثبت‌تری به این قضیه دارد. این موضوع قطعا مورد استقبال اصلاح‌طلبان نیز خواهد بود چراکه هرچه باشد، او از خیلی گزینه‌های مطرح مثل لاریجانی وظریف اصلاح‌طلب‌تر است و شانس تایید صلاحیت نیز دارد. به خصوص که انتخابات ریاست‌جمهوری مثل خبرگان رهبری آزمون ندارد که چالش‌ساز شود.»

 

ارسال نظر: