مقصران آلودگی هوا مردم را مقصر می‌دانند!

کدخبر: 2368663

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: ۲۸ راهکار عملی و کارشناسی شده را که فاقد بار مالی سنگین بودند و با خوش‌سلیقگی مدیران، اجرایی می‌شدند، در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دادیم که متأسفانه تا الآن حتی به یکی از آنها نیز عمل نشده است.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت آلودگی هوای شهرهای کشور، اظهار کرد: ضعف جدی و محرز در خصوص معضل آلودگی هوا آن است که با مجموعه‌ای از 17، 18 سازمان مختلف بدون مشخص بودن میزان سهم هر یک، طرف هستیم و به راحتی هرکدام از آنان، قابلیت دارند که مقصر را به گردن دستگاه دیگری بیندازند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در دو، سه دهه گذشته با وجود پیدایش آلودگی هوا و افزایش هر ساله آن، برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته نه تنها مشکل آلودگی هوای پایتخت را حل نکردند، بلکه کلانشهرهای بیشتری نیز درگیر این مسئله شدند، گفت: این مسئله نشان‌دهنده ناکارآمدی و اشکالات جدی طرح‌‌های انجام شده است که باید در روش‌های اجرایی این طرح‌‌ها تجدیدنظر شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: امسال با شروع فصل سرما، در فراکسیون محیط زیست مجلس، 28 راهکار عملی و کارشناسی شده را که فاقد بار مالی سنگین بودند و با خوش‌سلیقگی مدیران، اجرایی می‌شدند، در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دادیم که متأسفانه تا الآن حتی به یکی از آنها نیز عمل نشده است.

رفیعی ادامه داد: به طور قطع، اگر به راهکارها توجه می‌شد، بسیار می‌توانست به بهبود اوضاع فعلی کمک کند و الآن وضعیت به مراتب متفاوت بود، تأسف‌بار است که دستگا‌ه‌های مقصر به جای پاسخگویی، مشکلات را گردن همدیگر می‌اندازند و بعضا حتی با اعتماد به نفس، جای مطالبه‌گر می‌نشینند و مردم را مقصر آلودگی هوا می‌دانند.

وی با اشاره به بازدیدهایش از برخی نیروگاه‌های اطراف تهران و بررسی وضعیت سوخت این نیروگاه‌ها، گفت: متأسفانه طی بازدیدهای سرزده از صنایع و نیروگاه‌های آلوده اطراف تهران به این نتیجه رسیدیم که این صنایع اگر مازوت نسوزانند، به استفاده از سوخت گازوئیلی روی می‌آورند که مضراتش اگر بیشتر از مازوت نباشد، کمتر نیست.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با طرح این سؤال که اگر نتوانیم تأثیر منابع متحرک بر آلودگی هوای شهرها را مدیریت کنیم، باید از منابع ثابت غافل شویم؟، افزود: آیا نمی‌توان برای نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده طوری برنامه‌ریزی کرد که از سوخت‌های گازوئیلی استفاده نکنند؟ پر واضح است که می‌توان با مجموعه‌ای از برنامه‌‌‌های منسجم، هم برق و گاز مورد نیاز را تأمین کرد و هم جلوی مازوت‌سوزی را گرفت.

رفیعی با بیان اینکه معضل آلودگی هوا به مسئله‌ای بدخیم و کلافی سردرگم تبدیل شده است، اظهار کرد: به طور طبیعی اگر علت آلودگی هوای شهرها را به مازو‌ت‌سوزی چند نیروگاه تقلیل دهیم، هیچ تغییری در بهبود وضعیت موجود حاصل نمی‌شود؛ معتقدم راه‌حل این معضل، شفافیت کامل درباره مسئولیت دستگاه‌های مختلف و تعیین سهم هر یک از آنها در مسئله آلودگی هوا است. 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین در پایان با اشاره به برخی اظهارات درباره ارتباط استفاده از مازوت در نیروگاه‌‌ها به دلیل تحریم‌ها، خاطرنشان کرد:  عده‌ای واداده که هر بحرانی را به ارتباط با غرب نسبت می‌دهند، می‌گویند مشکلات آلودگی هوا به خاطر فرسودگی پالایشگا‌ه‌ها بر اثر تحریم است. سؤال اساسی این است که آیا در سال‌های 94 تا 97 که به قول رفقایشان گلِ برجام بود، خسته بودیم یا تحریم؟

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: