علایم کرونا ٦ ماه پس از بهبودی وجود دارد

کدخبر: 2368722

محققان چینی دریافتند بیش از سه‌چهارم مبتلایان به کووید ۱۹ حداقل یکی از علایم این بیماری را همچنان در طی ٦ ماه پس از بهبودی تجربه می‌کنند.

در این تحقیقات هزار و  ٧٣٣ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که بین ۷ ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۹ می ۲۰۲۰ میلادی ( ١٨ دی ٩٨ تا ٩ خرداد٩٩ ) از بیمارستان جین یین تان واقع در ووهان مرخص شدند، مورد مطالعه قرار گرفتند. میانگین سنی این افراد ۵۷ سال است.

این تحقیقات که آثار بلند مدت بیماری کووید ۱۹ را از طریق انجام مصاحبه و معاینه بیماران بهبود یافته مورد مطالعه قرار داد، مشخص کرد متداول‌ترین عوارض پایدار این بیماری شامل گیجی یا ضعف عضلانی در ۶۳ درصد از بیماران، بدخوابی مستمر در ۲۶ درصد و اضطراب یا افسردگی در ۲۳ درصد از بیماران است.

بر اساس این تحقیقات میزان آنتی‌بادی‌ها نابود کننده در بدن ۹۴ درصد از بیماران، پس از گذشت ۶ ماه بیش از ۵۲.۵ درصد کاهش می‌یابد و این موضوع موجب نگرانی متخصصان درخصوص ابتلای مجدد به بیماری کرونا شده است.

با توجه به این که تاکنون مطالعات اندکی درمورد عوارض پایدار کووید ۱۹ انجام شده و این مطالعات نیز تعداد کمی از داوطلبان را برای دوره‌های زمانی کوتاه مورد مطالعه قرار داده‌اند، اطلاعات چندانی در این زمینه در دست نیست.

*** ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Lancet منتشر شده است.

 

منبع: ایرنا
ارسال نظر: