ترس سعد حریری از سعودی‌ها برای تشکیل دولت

کدخبر: 2369660

منابع لبنانی معتقدند که یکی از مهم‌‌ترین دلایل تاخیر در تشکیل دولت لبنان ترس سعد حریری از عربستان است که تاکید کرده تحت هیچ شرایطی موافق حضور حزب‌الله در دولت لبنان نیست.

منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری لبنان گزارش دادند که «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور معتقد است، دلیل تاخیر در تشکیل دولت لبنان به مردد بودن، ناتوانی، سردرگمی و ترس «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور بر می‌گردد و این ترس ناشی از چند مورد می شود:

موضع عربستان سعودی: منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند، درست است که شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و خروج وی از کاخ سفید تا حدودی خیال سعد حریری را از تحریم‌هایی که واشنگتن علیه وی وعده داده بود راحت کرد؛ اما حریری همچنان در تنگنای مواضع عربستان سعودی که تاکید دارد دولتی که حزب الله در آن حضور داشته باشد را نمی پذیرد، قرار دارد. در همین راستا «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی با اظهاراتی درباره لزوم کنار گذاشتن حزب الله از دولت لبنان شرایط را برای سعد حریری که از واکنش عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور در صورت تشکیل دولتی در لبنان با حضور حزب الله می ترسد، دشوارتر کرده است.

موضع گروه‌های شیعه: در این زمینه منابع مربوطه معتقدند که سعد حریری اسیر تعهدی شده که درباره اعطای وزارت دارایی به گروه‌های شیعه لبنان داده است. بنابراین در حالی که سعد حریری نمی‌خواهد با حضور حزب الله در دولت لبنان خشم حامیان خارجی خود را برانگیزد؛ اما در این میان گرفتار شده و نمی‌تواند تعهد خود را در زمینه اعطای وزارت دارایی به گروه های شیعه پس بگیرد.

موضع مولفه مسیحی لبنان: منابع وابسته به ریاست جمهوری لبنان در این راستا گزارش دادند غیرقابل قبول است که حریری به دنبال تشکیل دولتی باشد که عملاً فاقد هرگونه حمایت و پوشش متعادل مسیحی است. بنابراین اشتباه است که حریری روابط خود را با تیم رئیس جمهوری و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی و سایر مولفه‌های مسیحی لبنان تیره و تار کرده ؛ چرا که طبق قانون اساسی حریری نمی‌تواند بدون جلب رضایت مسیحیان تشکیل دولت دهد.

تحقیقات جنایی و محاکمه فاسدان: بر اساس ارزیابی منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان سعد حریری تمایلی به حسابرسی دقیق امور مالی و بانکی کشور نشان نداده و مخالف هرگونه محاکمه و برکناری «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان بوده و از باز کردن پرونده‌های فساد امتناع می ورزد؛ چراکه برخی از نزدیکان وی نیز درگیر این پرونده‌ها هستند و او نمی‌خواهد متحدانش را تحریک کند.

این منابع خاطرنشان کردند، میشل عون به دنبال تشکیل دولتی است که بتواند چالش‌های کشور را حل کند و دست کم در مقایسه با دولت پیشبرد امور لبنان عملکرد قابل قبول تری داشته باشد ؛ در غیر این صورت «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور نسبت به حریری گزینه مناسب‌تری برای نخست وزیری است.

از سوی دیگر شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری ممتاز لبنان درباره یک طرح خطرناک و بزرگ برای تخریب و سرنگونی این کشور و نیز تغییر ساختار جمعیتی و هویت سیاسی آن هشدار داد.

شیخ قبلان تاکید کرد، کاملا روشن شده که یک بازیگر بین‌المللی و منطقه‌ای با همکاری یک تیم داخلی که معتقد است لبنان یک شرکت املاک و مستغلات بوده و به هرگونه که بخواهد می تواند درباره آن تعیین تکلیف کند برای سرنگونی لبنان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی افزود، دیگر کافی است، فقر در حال بلعیدن لبنانی‌هاست و فشارهای اجتماعی به اوج رسیده و متاسفانه در این شرایط کسانی هستند که با مانع‌تراشی در برابر روند سیاسی کشور از این شرایط سوءاستفاده کرده و لبنانی‌ها را تهدید به انتخاب گزینه گرسنگی و یا عادی سازی با دشمن صهیونیستی می‌کنند. اما ما به همه آنها می‌گوییم که لبنان از همه شما و غول‌های قدرت و پول و بازی‌های بین المللی بزرگتر است.

مفتی جعفری لبنان خاطرنشان کرد، دوره نقشه کشیدن برای لبنان در خارج از این کشور و تحمیل دیکته‌های خارجی دیگر تمام شده، محاصره و فقر بسیار خطرناک است ،اما بزرگتر از شرافت ملی لبنانی‌ها نیست.

شیخ قبلان گفت، اما آنچه که قلب ما را به درد می‌آورد این است که محاصره و تلاش برای سقوط کشور از طریق شخصیت‌ها و نیروهایی در داخل کشور در حال انجام است و کسانی هستند که از طریق سیاست و بن بست سیاسی و تبلیغات روانی و رسانه‌ای راه را برای سقوط لبنان باز می‌کنند و برایشان مهم نیست که چه کسی حاکم لبنان باشد، مهم این است که لبنان به پایان برسد.

وی در پایان تاکید کرد که تشکیل دولت ضروری‌تر از هر چیزی است؛ اما هرگز دولتی را که شمشیرش را به روی لبنانی‌ها گرفته قبول نمی‌کنیم و بگذارید کسانی که قصد خیانت به کشور را دارند بیهوده به تلاش هایشان ادامه دهند. لبنانی ها هنوز حرفش را نزده‌اند و دوره‌ای که لبنان یک هدیه رایگان برای خدمت به خارجی‌ها بود، تمام شده است.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: