«جانسون» برای ممانعت از فروپاشی انگلیس به تقلا افتاد

کدخبر: 2369936

نخست وزیر انگلیس به امید فرونشاندن میل جدایی طلبی اسکاتلندی ها، قرار است سفری به این منطقه داشته باشد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس امروز پنجشنبه عازم اسکاتلند است به این امید که اتحاد در برابر کرونا را دستاویزی برای خاموش کردن تقاضای رو به افزایش اسکاتلندی ها برای برگزاری دور جدیدی از همه پرسی استقلال، قرار دهد.

آنچه که انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی را در بستر یک اقتصاد ۳ تریلیون دلاری به یکدیگر وابسته نگه می داشت؛ در پس لرزه های ناشی از برگزیت و ضعف جانسون برای مهار کرونا، سست شده است.

نظرسنجی ها حاکی از آن است که اکثریت مردم اسکاتلند خواهان برگزاری همه پرسی استقلال برای خاتمه دادن به اتحاد ۳۱۴ ساله با انگلیس هستند.

همزمان، «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند، با انتقاد از سفر جانسون، این اقدام را غیرضروری عنوان کرده است.

جانسون پیشتر گفته بود: همه‌پرسی‌ها اتفاقات خجسته‌ای تلقی نمی‌شوند و از آنجا که در راستای روحیه وحدت ملی نیستند؛ فقط باید یک بار در هر نسل اتفاق بیفتند.

این در حالی است که مردم اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ یک بار پای صندوق‌های رای رفتند و ۵۵ درصد از آنها به جدا شدن از انگلیس رای منفی دادند. اما رشد باثبات طرفداران استقلال در اسکاتلند، دولتمردان جدایی‌طلب را به فکر همه‌پرسی مجدد انداخته است.

از سوی دیگر، حزب ملی اسکاتلند که طرفدار استقلال این منطقه از انگلیس است، از جانسون خواسته که به اسکاتلندی‌ها از بابت ضررهای ناشی از برگزیت، میلیاردها پوند غرامت بپردازد.

اسکاتلند و ایرلند شمالی که هر دو تمایلات جدایی‌طلبانه دارند، در همه پرسی برگزیت نیز به جدایی از اتحادیه اروپا رای منفی دادند.

به گفته رهبران حزب ملی اسکاتلند، تبعات برگزیت بر مردم این منطقه شبیه دزدی اقتصادی است.

آن طور که از نظرسنجی‌ها بر می آید در دور بعدی انتخابات پارلمانی انگلیس هیچ یک از دو حزب اصلی «محافظه‌کار» و «کارگر» توانایی کسب اکثریت را نخواهند داشت و احتمالاً برای تشکیل دولت ائتلافی نیازمند کمک گرفتن از حزب ملی اسکاتلند خواهند بود.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: