با یک جلسه هم می شود دستمزد کارگران را تعیین کرد

کدخبر: 2370593

یک فعال کارگری با بیان اینکه تعیین دستمزد مساله پیچیده ای نیست و در یک جلسه هم می توان دستمزد کارگران را تعیین کرد، گفت: امروز خرید میوه برای کارگران و بازنشستگان یک کالای لوکس و گردش و سفر آمال و آرزو شده است.

رحمت اله پورموسی درباره تعیین هزینه سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد اظهار کرد: برای آنکه رقم دستمزد کارگران را تعیین کنیم باید به واقعیتهای روز جامعه بپردازیم و آن چیزی که شفاف است و به عینه لمس می شود ببینیم و قیمتهای کف بازار و هزینه های زندگی را مورد بررسی قرار بدهیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که قانون کار در ماده ۴۱ صراحتا ملاک تعیین حداقل مزد را مشخص کرده است بنابر این مشکل از قانون نیست بلکه در اجرای قانون است که به درستی اجرا نمی شود. میزان تورم و سبد معیشت در ماده ۴۱ به طور مشخص اشاره شده است و اگر بر مبنای آن و به درستی عمل کنیم تصمیم گیری در خصوص دستمزد کارگران هم به شکل واقعی صورت می پذیرد.

این فعال حوزه کار گفت: در حال حاضر بیش از ۴۸۰ قلم کالا در سبد معیشت کارگران گنجانده شده در حالی که شاید تنها ۴۰ تا ۵۰ قلم، کالای ضروری و مورد نیاز کارگران باشد که شامل مسکن، اجاره بها، خوراکی ها، پوشاک و هزینه های درمان است و کارگران سالهای سال است که با گردش و تفریح و سفر بیگانه اند و جزو آمال و آرزوهای آنها در مقطع کنونی شده است.

خرید میوه به یک کالای لوکس تبدیل شده است

پورموسی با تاکید بر لزوم توجه به مولفه های اصلی سبد معیشت کارگران در تعیین دستمزد اظهار کرد: امروز خرید میوه برای کارگران و بازنشستگان به یک کالای لوکس تبدیل شده و قدرت خرید میوه با این قیمتهای نجومی را ندارند. بین حقوق یک کارگر با حقوق یک دکتر و متخصص در کشورهای پیشرفته شاید ۲۵ درصد تفاوت باشد و این طور نیست که کارگران در حداقل ترین میزان دستمزد قرار بگیرند ولی یک کارگر ایرانی با مزد و مزایای جانبی مزد در خوشبینانه ترین حالت سه میلیون تومان حقوق می گیرد که آن هم اگر کارفرما لطف کند حق بیمه اش را بپردازد تا از پوشش حمایتهای اجتماعی بهره مند شود.

تعیین دستمزد کارگران عجیب و پیچیده نیست 

وی با بیان اینکه تعیین دستمزد مساله عجیب و پیچیده ای نیست و قانون ملاک تعیین آن را مشخص کرده است، گفت: وقتی خط معیشت از سوی بانک مرکزی ۱۰ میلیون تومان اعلام می شود، اعلام آمار و ارقام پایین به عنوان هزینه سبد معیشت کارگر جای سوال دارد؛ بنابر این اگر ماده ۴۱ قانون کار را به عنوان حجت قبول داریم با یک جلسه هم می توانیم دستمزد کارگران را تعیین کنیم و به اعلام اعداد پایین برای هزینه زندگی کارگران، طرح پیشنهادات عجیب و غریب، اتلاف وقت،برگزاری جلسات فشرده و طولانی در آخر سال نیاز نیست.

این فعال کارگری در پایان ابراز امیدواری کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر رسیدگی به وضع معیشت کارگران و بازنشستگان مورد توجه قرار گیرد و مجلس به معنای واقعی به این مساله ورود کند و نسبت به بهبود وضع معیشت کارگران و بازنشستگان در سال آینده ترتیب اثری داده شود.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: