«فوتبال هسته‌ای» مایک پنس در شورش کنگره در معرض خطر بود

کدخبر: 2370673

تصاویر منتشر شده جدید از دوربین‌های مداربسته مربوط به یورش ششم ژانویه به کنگره نشان می‌دهند که شورشی‌ها تنها ۳۰ متر از مایک پنس وقتی که داشت فرار می‌کرد، فاصله داشتند اما نکته حائز اهمیت که حتی بازرسان مجلس نمایندگان هم آن را فراموش کردند این است که یکی از افسران نیروی هوایی "فوتبال هسته‌ای" یا همان کیف بزرگ سیاه رنگ را که حاوی کدهای پرتاب اتمی است، در دست داشت.

به نوشته روزنامه گاردین، این کدها در کیف مذکور که معاون رئیس جمهوری آمریکا حمل می‌کند تا زمانیکه شخص رئیس جمهوری نمرده یا فاقد صلاحیت نشده، فعال نمی‌شود. اما مساله مهم همچنان در یورش به کنگره در ششم ژانویه این است که ممکن بود این کیف حاوی کدهای اتمی به دست افراد شورشی بیفتد.

تام کولینا، مدیر سیاست گذاری در گروه حمایتی خلع سلاح موسوم به "صندوق Ploughshares" گفته است: اگر هم شورشی‌ها کیف فوتبال اتمی پنس را به دست می‌آوردند، نمی‌توانستند دستور پرتاب بدهند اما شاید مردم از آن مطلع می‌شدند و همین مساله می‌توانست باعث ناآرامی و وحشت عمومی شود و مقام‌ها باید به آن پاسخ می‌دادند.

محافظان سرویس مخفی در اطراف مایک پنس، معاون ترامپ به احتمال زیاد از کیف با نیرویی مرگبار و حق تیر حفاظت می‌کردند اما اگر شورشی‌های طرفدار ترامپ می‌خواستند این کیف را به زور به دست بیاورند، نزدیک می‌شدند و نه تنها به کدهایی برای تشخیص هویت معاون رئیس جمهوری و تایید دستوراتش دست می‌یافتند، بلکه به تجهیزات ارتباطی رمزگذاری شده نیز دست پیدا می‌کردند که به آنها این امکان را می‌داد تا با مرکز فرماندهی ارتش ملی در پنتاگون هم تماس برقرار کنند.

مهمتر از همه، آنها می‌توانستند به تمام گزینه‌های حمله هسته‌ای که در طول شبانه روز در اختیار فرمانده کل ارتش ایالات متحده قرار می‌گیرد، دسترسی یابند.

به گفته هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات اتمی در فدراسیون دانشمندان آمریکا، این شورشی‌ها می‌توانستند به تمامی اطلاعات درباره زیرساخت‌ها و فناوری‌هایی که بسیار مهم هستند، دست پیدا کنند.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: