تل‌آویو از دادستان جدید پرونده‌های جنایت جنگی در لاهه استقبال کرد

کدخبر: 2371004

رژیم صهیونیستی از انتصاب وکیل انگلیسی به عنوان دادستان جدید دادگاه جنایات جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرد.

انتصاب «کریم خان» وکیل ۵۰ ساله انگلیسی به عنوان دادستان جدید دادگاه جنایات جنگی در دیوان لاهه و به عنوان جانشین «فاتو بنسودا» با استقبال رژیم صهیونیستی همراه شد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» تعدادی از مقام‌ها، کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی با استقبال از انتصاب کریم خان در دادگاه جنایت جنگی، ابراز امیدواری کردند که او بتواند مسیر بنسودا برای محکوم کردن اسرائیل در پرونده جنایات علیه فلسطینی‌ها را تغییر دهد.

«میشال کولتر-وانش» نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی و قانونگذار ارشد کنست که مسئول رسیدگی به امور مرتبط با دیوان لاهه است، گفت: «انتصاب خان، از پتانسیلی برای تحقق بخشیدن به مأموریت مهم دیوان کیفری بین‌المللی برخوردار است».

کولتر-وانش با تلاش برای منحرف کردن مسیر کریم خان از رسیدگی به پرونده جنایات جنگی رژیم صهونیستی علیه فلسطینیان و مشغول کردن او به پرونده جنایات گروه تروریستی داعش در شمال عراق، مدعی شد: «خان نشان داده که نگران قربانیان حقوق بشر، از جمله ایزدی‌ها است».

«امانوئل ناوان» پژوهشگر سیاسی در اندیشکده «امنیت و استراتژی» قدس اشغالی، گفت اینکه کریم خان برخلاف بنسودا، یک سیاستمدار نیست و سابقه سیاسی ندارد، امیدبخش است.

بر اساس این گزارش، ناوان به دادستان جدید دیوان لاهه توصیه کرد: «اگر می‌خواهد اعتبار این دادگاه را دوباره احیا کند، باید به سیاسی‌کاری آن پایان دهد و قدرت‌های بزرگ را قانع کند که کار اصلی این دیوان رسیدگی به جنایات جنگی است».

به نوشته تایمز اسرائیل، مسئولان رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه و بعد از انتصاب کریم خان به عنوان جانشین بنسودا، گفتند دیگر از تهدیدهای فوری برای بازداشت خود در کشورهای خارجی نگران نیستند.

خان توانست در دور دوم رای‌گیری ۷۲ رای از ۱۲۳ رای را تصاحب کند و رقبای خود از ایرلند، ایتالیا و اسپانیا را کنار بزند. او کار خود را در دادگاه لاهه از ماه ژوئن آغاز خواهد کرد.

پیشتر بنسودا، دادستان دیوان لاهه که طرح تعقیب قضائی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را پیگیری می‌کرد، در پی فشارهای تل‌آویو از سمت خود استعفا داد.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: