دانشمندان خطاب به دولت بایدن: به اندازه کافی درباره پاندمی سیاست‌ورزی شده، بگذارید علم صحبت کند

کدخبر: 2371083

سازمان بهداشت جهانی هنوز گزارش نهایی خود در بررسی ریشه‌های ویروس کرونا را منتشر نکرده، در حالی که این موضوع به اختلاف جدیدی بین چین و آمریکا بدل شده که در آن پای این سازمان هم در میان است.

سازمان بهداشت جهانی مأموریت ۴ هفته‌ای حقیقت‌یاب را در چین هدایت کرد تا در مورد منشأ ویروس کرونا اطلاعات بیشتری کسب کند.

مأموریت فوق، با سؤالاتی از این دست روبه‌روست که آیا مقامات چینی در انتشار اطلاعات کاملاً شفافیت و همکاری داشته‌اند و آیا اعضای تیم سازمان بهداشت جهانی هنگام بحث و گفت‌وگو با کشور میزبان خود کاملاً مستقل و بی‌طرف بوده‌اند یا خیر.

"پیتر دژاک"، از اعضای این مأموریت و رئیس اتحاد "اکوهلث"، یک سازمان غیرانتفاعی در نیویورک متمرکز بر بیماری‌های عفونی نوظهور، روز دوشنبه اظهار کرد: اینکه هنوز گزارش منتشر نشده، بحث و اختلاف پیش آمده، به نوعی نااُمیدکننده است. امیدوارم سیاست یک بار هم که شده کنار رود و اجازه دهد علم صحبت کند. به اندازه کافی در مورد همه‌گیری سیاست‌ بازی کرده‌ایم.

دولت بایدن اوایل هفته نه تنها اعمال دولت چین، بلکه رفتار تیم سازمان بهداشت جهانی را هم مورد سؤال قرار داد.

"جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما نگرانی‌های عمیقی در مورد شیوه انتقال یافته‌های اولیه تحقیقات کووید ۱۹ و سؤالاتی درباره روندی که برای انتقال آن‌ها انجام شده، داریم.

سفارت چین در واشنگتن هم واکنش نشان داد و آمریکا را به اتهام‌زنی به کشورهایی متهم کرد که با اعتماد کامل به حمایت از سازمان بهداشت جهانی پرداخته‌اند.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: