ژاپن و آمریکا پیمان تقسیم هزینه میزبانی سربازان آمریکا را تمدید کردند

کدخبر: 2371086

ژاپن اعلام کرد این کشور و آمریکا موافقت کرده‌اند توافق‌نامه هزینه ای که توکیو برای میزبانی از نیروهای آمریکایی در خاک خود می‌پردازد را به مدت یک سال دیگر و همزمان با همکاری دو کشور در تدوین یک پیمان جدید، تمدید کنند.

"توشیمیتسو موتگی"، وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد: توافق‌نامه ۵ ساله فعلی که قرار بود پس از ماه مارس منقضی شود، حالا تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری کیودو گزارش داد، ژاپن طی سال ، حدود ۱.۹ میلیارد برای حمایت از حدود ۵۵ هزار نیروی آمریکایی مستقر در این کشور خواهد پرداخت و انتظار می‌رود هر دو کشور به زودی این توافق‌نامه را امضا کنند.

موتگی به خبرنگاران گفت: این حاکی از تعهد بالای دو کشور به پیوند اتحاد آمریکا-ژاپن است و اعتبار این اتحاد را افزایش می‌دهد.

"جان کربی"، سخنگوی ارشد پنتاگون سؤالات درباره جزئیات توافق‌نامه را به وزارت‌ خارجه آمریکا ارجاع داد، اما گفت آمریکا بسیار قدردان حمایتی است که از دولت ژاپن دریافت می‌کند.

این توافق‌نامه در پی تلاش‌هایی از سمت رئیس جمهور سابق آمریکا بسته می‌شود که طبق گزارش‌ها قصد داشت ژاپن را تحت فشار قرار دهد تا پرداختی خود برای سربازان آمریکایی را تا ۴ برابر افزایش داده و به ۸ میلیارد دلار برساند.

کشورهایی که میزبانی دائم تأسیسات نظامی آمریکا را بر عهده دارند، به طور سنتی بخشی از هزینه‌ها را به مجلس نمایندگان پرداخته و سربازان را مجهز می‌کنند. میزان و چگونگی این پرداخت، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و متحدان کوچک آمریکا- نظیر ژاپن که واشنگتن از آن به عنوان پایگاهی برای عملیات‌هایی در منطقه گسترده‌تر آسیا- اقیانوس آرام استفاده می‌کند- کمک‌های نقدی پرداخت می‌کنند.

با این حال، دولت بایدن متعهد شده در حالی که بررسی جهانی از وضعیت نیروهای نظامی آمریکا تکمیل می‌شود، به اتحادهای سنتی آمریکا جانی تازه ببخشد و عقب‌نشینی سربازان از آلمان را متوقف کند.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: