هشدار اندیشکده عراقی درباره اهداف «پنهان» ناتو در این کشور

کدخبر: 2371245

مرکز مطالعات «القرار السیاسی» عراق طی بیانیه‌ای درباره اهداف پنهان و مبهم تصمیم اخیر ناتو مبنی بر افزایش چند برابری نیروهای خود در این کشور در شرایط حساس منطقه‌ای، هشدار داد.

مرکز مطالعات «القرار السیاسی» عراق طی بیانیه‌ای درباره اهداف مبهم و پنهان قصد پیمان آتلانیتک شمالی مبنی بر افزایش شمار نیروهایش در سراسر عراق طی مرحله آتی هشدار داد و اعلام کرد که این امر مغایر با اصل حاکمیت کشور است و موجب بروز اختلافات داخلی زیادی می‌شود.

در بیانیه این مرکز مطالعاتی که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد؛ آمده است: بر اساس اظهارات فرماندهی ناتو، نیروهای آن به چندین هزار نفر بیشتر از آنچه که در حال حاضر در عراق مستقرند، افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه منابع رسمی اعلام می‌کند که ماموریت ناتو در هر حال چیزی فراتر از آموزش و مشاوره‌ای که طی سالهای گذشته به نیروهای نظامی عراق می‌دادند، نخواهد بود.

این مرکز مطالعاتی اعلام کرد که به شدت نگران این تصمیم‌ در مرحله حساس کنونی است. در پی افزایش تنش در منطقه شرایط ناپایداری وجود دارد و پرونده‌های حل نشده‌ باقی هستند و این امر مستلزم احتیاط بیشتر است.

در پایان این بیانیه آمده است: اگر اظهارات برخی مسئولان که تاکید کرده‌اند عراق نمی‌خواهد بخشی از مشکل منطقه باشد، واقعیت داشته باشد، این امر نیازمند جلوگیری از هرگونه تحرک بین‌المللی است که می‌تواند حوادث را به مسیری ببرد که به نفع عراق نیست. عراقی که با مشکلات متعددی مواجه است و خود نیازمند راهکارهای مفید و موثری است و در غیر این صورت خود متضرر خواهد شد.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج‌شنبه (۱۸ فوریه)، گفت که این سازمان به دنبال افزایش نیروهای خود در عراق به میزان هشت برابر است و می‌خواهد تعداد نیروهای خود را از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.

«عباس العرداوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق می‌گویدکه نیروهای ناتو، «همان نیروهای آمریکایی هستند و این، بازی جدید آمریکاست... نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا قرار دارند».

اتحادیه علمای استان دیالی عراق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد :«افزایش نیروهای ناتو در عراق قابل پذیرش نیست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. کشورمان نیروهای نظامی بسیاری دارد که می‌توانند هرگونه تهدید تروریستی علیه امنیت شهروندان را دفع کنند.»

اما «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، به انتقادهای محافل سیاسی و دینی عراق از قصد ناتو برای افزایش شمار نیروهایش در این کشور، واکنش نشان داد و اعلام کرد: «پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق با موافقت دولت و هماهنگی با آن کار میکند و ماموریتش مشورتی - آموزشی است، نه رزمی. باکشورهای جهان همکاری می‌کنیم و از تجربیات آنها در مشاوره و آموزش برای تقویت امنیت استفاده می‌کنیم و درباره تعداد مشاوران تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است.»

 

منبع: فارس
ارسال نظر: