قطار کاندیداهای اصلاح‌طلب برای ۱۴۰۰

کدخبر: 2371301

اصلاح‌طلبان از یک سو منتظر تصمیم نهاد اجماع‌ساز جدید هستند و از سوی دیگر فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده‌اند.

فضای سیاسی کشور کاملا انتخاباتی شده و هر روز خبری تازه می‌رسد. از برگزاری میتینگ‌های سیاسی گرفته تا قد علم کردن کاندیداهای مستقل. از احزابی که قصد تک روی و طیف‌هایی که میل برهم زدن بازی دارند گرفته تا آنانی که منتظر تصمیم سازوکارهای انتخاباتی هستند. اصلاح‌طلب و اصولگرا هم ندارد و در هر دو جریان سیاسی اصلی وضعیت همین است.

شاهد آنکه در جریان اصلاح‌طلب با وجود اینکه هنوز سازوکار جدید جان نگرفته و حتی هیات رئیسه خود را مشخص نکرده است، هر روز یک کاندیدای جدید رونمایی می‌شود. از محمدرضا عارف گرفته تا پزشکیان و رهامی!

رسانه‌های اصلاح‌طلب اما این وضعیت بلاتکلیفی و سردرگمی را با نام‌های قشنگ و هیجان انگیز مزین می‌کنند. مثل همین امروز روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «خیر اصلاح‌طلبان برای پاستور» می‌نویسد: «احزاب و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به ‌طور مستقل در حال تدارک انتخابات هستند. ازجمله آنان محمدرضا عارف است که اگرچه مدتی است به‌ نسبت از حرکت‌های جریانی اصلاح‌طلبان دور افتاده ولی این روزها فعالیت‌های خود را دوچندان کرده و می‌گوید در حال بررسی شرایط برای حضور در انتخابات است.»

بهانه اعتماد برای اشاره به عارف اظهارات دیروز او در مصاحبه با «مهر» است که گفته بود: «در حال بررسی هستیم و در کمیته راهبردی کار می‌کنیم. من هیچ‌وقت شانه از زیر مسوولیت خالی نکرده‌ام، هیچ‌وقت هم برای پذیرش مسوولیت پیشقدم نشده‌ام.روند پیش رو شرایط حضور من در در انتخابات را مشخص خواهد شد.»

در ادامه گزارش «اعتماد» به سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز اشاره شده است. مثلا آمده که « جدای عارف، افراد دیگری هم تا به حال تلویحا و غیرعلنی برای کاندیداتوری خیز برداشته یا رسما اعلام کرده‌اند که در انتخابات 1400 نام‌نویسی می‌کنند. ازجمله آنان محسن رهامی، عضو ارشد تشکلی سیاسی-دانشگاهی موسوم به انجمن جامعه اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها است که هفته پیش -البته برای چندمین نوبت و به‌صراحتی بیش از گذشته- اعلام کرد کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود. رهامی نگفته که ازسوی حزب متبوعش کاندیدا شده یا عزم ورود به انتخابات را به‌ طور مستقل از انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دارد.»

بی‌توجهی به این اعلام کاندیداتوری اما به قدر کافی گویاست و معلوم است که کسی در جریان اصلاح‌طلبی رهامی را جدی نخواهد گرفت. به خصوص که کاندیداهای مطرح‌تر از او نیز در میان هستند. مثلا صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان که اگرچه چهره محبوب و مورد اجماعی در جریان اصلاحات نیست اما حداقل از رهامی قابل توجه‌تر است. ضمن اینکه اگر کاندیدا شود، پشتوانه حزبی دارد و شاید بتواند بخشی از میانه‌روها را با خود همراه کند.

افزون بر این نام‌هایی مثل مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری را نیز به قطار کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلب افزود. قطاری که خود اصلاح‌طلبان نیز به تشکیل آن اذعان دارند. شاهد نیز گزارش امروز «اعتماد» و اشاره‌اش به سخنان حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران که در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود: «چیزی که در حال حاضر فراوان است، الحمدلله کاندیدا است؛ بنابراین کاندیدا کم نداریم، بلکه نفر زیاد است.»

ناگفته نماند که «اعتماد» بلافاصله بعد از نقل قول از مرعشی نام محسن هاشمی یعنی رئیس شورای مرکزی و کمیته انتخابات حزب کارگزاران را نیز به این فهرست بلندبالا از کاندیداها می‌افزاید. ضمن اینکه تلاش‌ها و خودنمایی‌های عباس آخوندی که رنگ و بوی انتخاباتی دارد و هر روز بیشتر می‌شود را نیز نادیده نمی‌گیرد.

جالب آنکه در ادامه این گزارش به کاندیداهای احتمالی قابل توجه‌تر نیز اشاره شده است. از ظریف گرفته تا سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری. 

 

منبع: فردا
ارسال نظر: