کاهش ۲/۵ میلیارد دلاری صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه

کدخبر: 2371618

در ۱۰ماهه امسال حجم صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه حدود ۱۶ میلیارد و ۷۶۸ میلیون دلار بوده که در مقایسه با رقم ۱۹ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلاری ۱۰ماهه سال ۹۸ کاهش ۱۳ درصدی یا ۲/۵ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

طبق آمارهای گمرک ایران، ۱۰ماهه امسال حجم صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه حدود ۱۶ میلیارد و ۷۶۸ میلیون دلار بوده که در مقایسه با رقم ۱۹ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلاری ۱۰ماهه سال ۹۸ کاهش ۱۳ درصدی یا ۲/۵ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

در ۱۰ماهه امسال از مجموع ۱۶/۷ میلیارد دلار صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه، حدود ۸۹ درصد آن به پنج کشور عراق، امارات، ترکیه، افغانستان و پاکستان صادر شده است.

عراق با ۴/۶ میلیارد دلار در رتبه اول، امارات با ۷/۳ میلیارد دلار در رتبه دوم، ترکیه با ۲ میلیارد دلار در رتبه سوم، افغانستان با ۱/۹ میلیارد دلار در رتبه چهارم و پاکستان با ۸۰۹ میلیون دلار در رتبه پنجم اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران در منطقه هستند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تجارت خارجی ایران به این دلیل که تمرکز بالایی در چند مسیر تجاری داشته و نتوانسته به نقشه تجاری خود تنوع ببخشد، در معرض موارد آسیب‌پذیر بسیاری قرار دارد.

قابل ذکر است  آمارها نشان می‌دهد کشورهای همسایه ظرفیت ۱۱۰۰ میلیارد دلاری دارند که سهم ایران از این بازار در بهترین حالت ۲ درصد بوده است.

637501832772081378

منبع: نود اقتصادی
ارسال نظر: