تداوم ناآرامی‌ها در میانمار

کدخبر: 2371802

مقامات میانمار از تداوم اعتراضات در این کشور خبر دادند.

مقامات دولتی میانمار امروز (پنج‌شنبه) از تداوم اعتراضات در این کشور خبر دادند.

روزگذشته «کریستین شرینر برگن» فرستاده میانمار در سازمان ملل، از برخورد نیرو‌های پلیس میانمار با معترضان در چندین شهر خبر داد. او با اعلام آنکه ۳۸ نفر به ضرب گلوله پلیس میانمار جان باختند، روز گذشته را «خونین‌ترین روز» در اعتراضات اخیر خواند.

در ویدئو‌هایی که از نیرو‌های امنیتی میانمار منتشر شده، این افراد در حالی که «به معترضان شلیک کرده یا آن‌ها را تعقیب و مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند» دیده شدند.

تاکنون مرگ بیش از ۵۰ نفر در اعتراضات میانمار گزارش شده است. بنابر اعلام منابع خبری بیشتر جان باختگان (۱۸ نفر) در «یانگون» بودند.

در شهر «مونیوا» نیز ۸ کشته، در «ماندالای» ۳ کشته و در «سالین» نیز ۲ کشته گزارش شده است. همچنین امروز «پنج جت جنگی در ماندالی در ارتفاعی نزدیک به سطح زمین پرواز کردند» تا نمادی از قدرت نیرو‌های امنیتی باشد.

نیرو‌های امنیتی میانمار تاکنون برای سرکوب اعتراض‌ها تلاش بسیار کردند. به طور مثال، آن‌ها تعداد بسیاری روزنامه‌نگار را دستگیر کرده‌اند.

به تازگی ارتش میانمار قدرت را در کودتایی علیه دولت این کشور و «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی، به‌دست گرفت.

به‌دنبال این کودتا، آنگ سان سوچی به همراه شماری دیگر از مقامات سیاسی بازداشت شدند.

پس از اعلام این خبر، ارتش میانمار در اطلاعیه‌ای، وضعیت اضطراری اعلام کرد و اداره کشور را به‌مدت یک سال در دست گرفت. بنابر اعلام ارتش میانمار، قدرت به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در آبان ماه توانسته بود با کسب ۸۳ درصد از آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسد. ارتش میانمار برگزارکنندگان انتخابات را به تقلب متهم کرده و خواستار تعویق گشایش دوره جدید پارلمان شده بود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: