یک هیئت از رهبران حزب‌الله لبنان به مسکو سفر می‌کند

کدخبر: 2372085

برخی منابع لبنانی از سفر آتی هیئتی از سران حزب‌الله به مسکو برای بررسی مساله سوریه و بحران لبنان خبر دادند، برخی منابع آگاه نیز تاکید کردند که این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بوده و به درخواست مسکو به تعویق افتاده و هیچ ارتباطی با دیدار اخیر وزیر خارجه روسیه و نخست وزیر مکلف لبنان در ابوظبی ندارد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، برخی منابع محلی لبنان اعلام کردند که یک هیئت عالی رتبه از رهبران حزب‌الله به دعوت مقامات روسیه، اواسط ماه جاری میلادی به مسکو سفر خواهند کرد و ریاست این هیئت را محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت بر عهده دارد. حزب‌الله به شکل رسمی این سفر را اعلام نکرده اما برخی محافل سیاسی لبنان این سفر را به دیدار چند روز قبل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در ابوظبی ارتباط دادند.

با این حال برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با رای الیوم تاکید کردند که سفر هیئت حزب‌الله به مسکو ارتباطی به دیدار آن دو ندارد و این سفر از قبل ترتیب داده شده و تاریخ آن ابتدای ماه مارس تعیین شده بود اما طرف روس تاریخ سفر را به نیمه دوم همین ماه موکول کرد.

حزب‌الله در طول سال‌های جنگ سوریه شریک اصلی روسیه در میدان نبرد و در اکثر جبهه‌ها بوده و در طول دوره جنگ در سوریه دیدارهای متعددی میان دو طرف از طریق فرستاده‌های روسیه به لبنان و یا سفیر سابق و فعلی روسیه انجام شدند اما این اولین سفر اعلام شده هیئتی از رهبران حزب‌الله به پایتخت روسیه پس از آغاز جنگ سوریه است.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه سال ۲۰۱۴ با سفر به لبنان و بازدید از ضاحیه جنوبی بیروت، از رویکرد مسکو برای ائتلاف با حزب‌الله به دلیل جایگاهش در لبنان و نتیجه ائتلاف‌هایش در منطقه که همواره بیشتر و بیشتر با روسیه تلاقی دارد، سخن گفت.

دلیل اصلی دعوت روسیه از حزب‌الله هنوز مشخص نشده اما می‌توان یک دستورجلسه گسترده را پیش‌بینی کرد که با بررسی میدانی سوریه و تحولات جبهه جنوب لبنان با رژیم صهیونیستی آغاز شده و با مساله کابینه و بحران داخلی لبنان ادامه می‌یابد.

روسیه که پیشتر موضعگیری حزب‌الله نسبت به مذاکرات تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را موضعی مسؤولانه توصیف کرده بود، با اینکه بر حریم هوایی سوریه کنترل دارد، در حملات مکرر جنگنده‌های اسرائیلی به اهدافی در سوریه که رژیم صهیونیستی آنها را اهدافی ایرانی و متعلق به حزب‌الله می‌خواند، دخالت نکرده است.

رژیم صهیونیستی بارها نگرانی خود را از استقرار نیروهای حزب‌الله در مرزهای جولان اشغالی سوریه اعلام کرده و تل‌آویو در این زمینه با روسیه هماهنگی می‌کند.

اما حزب‌الله همواره تاکید دارد که حضورش در خاک سوریه به درخواست سران دمشق انجام شده و زمانی سوریه را ترک می‌کند که دمشق از آن بخواهد.

پس از آنکه حزب‌الله و ارتش سوریه با همکاری روسیه به تنش در بیشتر جبهه‌های سوریه پایان دادند، حزب‌الله تعداد نیروهای خود در این کشور را کاهش داد.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: