میانمار؛ درخواست بزرگترین انجمن راهبان بودایی برای توقف خشونت

کدخبر: 2372403

رسانه‌ها امروز (چهارشنبه) گزارش دادند، قدرتمندترین انجمن راهبان بودایی میانمار از خونتا خواسته تا به خشونت علیه معترضان در این کشور پایان دهد و یک اقلیت مسلح را به شکنجه و کشتار غیرنظامیان بیگناه از زمان کودتای اول فوریه متهم کرد.

انجمن به نام "Mahana" در جدیدترین بیانیه انتقادی خود از سرکوب خشونت آمیز ارتش علیه معترضان حامی دموکراسی در میانمار انتقاد کرده و در پیش نویس بیانیه خود آورده که اعضایش در اعتراض به خونتا، تمامی فعالیت‌هایشان را متوقف می‌کنند.

این انجمن قصد دارد تا بیانیه نهایی خود را پس از رایزنی با وزیر امور مذهبی میانمار که روز پنجشنبه انجام می‌شود، منتشر کند.

راهبان بودایی میانمار تاریخچه‌ای طولانی در انجام فعالیت در این کشور دارند و در جریان "انقلاب زعفران" ۲۰۰۷ علیه حکومت خونتا در این کشور در خط مقدم اعتراضان بودند.

همچنین خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، به آتش کشیده شدن کارخانه‌های چینی همزمان با برقراری منع آمد و شد، باعث شده تا دولت چپن خودش را در بحران میانمار وارد کند. چین از زمان سفر شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور به میانمار در ژانویه سال گذشته میلادی به دنبال تقویت روابط با ناییپداو بوده و این اقدامات سرکوبگرانه و بحران در میانمار، به نوعی برای پکن خطر، محسوب می‌شود.

دست کم ۳۲ کارخانه منسوجات چینی مستقر در چند منطقه در یانگون، میانمار روز یکشنبه به آتش کشیده شدند و این آتش سوزی‌ها، خسارت ۳۷ میلیون دلاری برای چین برجای گذاشته است.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه چین خواستار حفاظت سریع از اموال و اتباع این کشور در میانمار شده است.

تجارتخانه‌ها و مشاغل چینی روز سه شنبه در مناطق درگیر در میانمار تعطیل شده و باعث شده است تا کارگران و کارمندان در شرایطی نا بسامان همراه با وضع منع آمد و شد قرار بگیرند.

این سخنگو همچنین گفت: تمامی کارمندان چینی در میانمار اکنون داخل کارخانه‌ها هستند و پلیس نیز در آنجا مستقر شده است.

رسانه دولتی چین همچنین هشدار داده که اگر حملات بیشتری علیه مشاغل چینی در میانمار صورت گیرد، پکن وارد عمل می‌شود.

بسیاری در میانمار بر این باورند که پکن حامی ارتش میانمار است. برخلاف قدرت‌های غربی، چین و روسیه کودتای اول فوریه در میانمار را محکوم نکرده و شورای امنیت سازمان ملل را از محکوم کردن اقدامات ارتش میانمار برحذر می‌دارند.

پروژه‌هایی که پیشتر چین در میانمار ایجاد کرده باعث خشم مردم این کشور شده بود که یکی از آنها ایجاد سدی در استان کاچین است که اعتراضاتی را در پی داشت چون بسیاری مخالف ساخت این سد بودند.

این در حالیست که پکن اطلاع داشتن از کودتای اول فوریه در میانمار را رد کرده و موضع رسمی پکن هم کاهش تنش و حمایت از تمامی طرفین در بحران پساکودتا در میانمار است.

حساب‌های کاربری گروه‌های حامی دموکراسی بدون اشاره به دلایل روشن مدعی‌اند که ارتش به کارخانه‌های چینی حمله کرده تا توجیهی برای سرکوبی داشته باشد که در جریان آن، ده‌ها معترض کشته شدند.

بر اساس گزارش گروه فعال موسوم به "انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی میانمار"، بیش از ۱۸۰ معترض همزمان با تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب موج اعتراضات کشته شدند.

سه شنبه شب، نیروهای امنیتی میانمار به سوی یک مرد ۲۸ ساله شلیک کردند که در اعتراضات یانگون حضور داشت و او را کشتند.

در همین حال، فرانسه اعلام کرده که اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌هایی را علیه آنهایی که در کودتای میانمار دست داشتند، تایید می‌کند.

"بنیادهای جامعه باز"، یک سازمان بشردوستانه که جورج سوروس، میلیاردر آن را تاسیس کرده روز سه شنبه خواستار آزادی سریع یکی از کارمندانش شد که در میانمار دستگیر شده و گفت:‌ اتهامات علیه این بنیاد بر پایه و اساس نادرستی بنا شده است.

در پی کودتای اول فوریه در میانمار، ارتش با به دست گرفتن قدرت، آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور را به همراه رئیس جمهوری و بسیاری از مقام‌های ارشد دولت سوچی دستگیر کرده است.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: