اخذ مالیات از خانه‌های خالی همچنان مبهم

کدخبر: 2372658
خبرنگار:

از ابتدای سال اخیر بارها وعده اخذ مالیات از خانه‌های خالی توسط متولیان این بخش مطرح شد که اوج آن در تابستان فصل اوج سفته‌بازی ملکی بود.

متولی بخش مسکن برای نخستین بار در آذر سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد تا پایان سال‌جاری با همکاری سازمان امور مالیاتی شناسایی خانه‌های خالی انجام و نسبت به اخذ مالیات از آنها اقدام خواهد شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۲۱ خرداد سال‌جاری: دریافت مالیات از خانه‌های خالی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود. از تاریخی که قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده مالیات بر خانه‌های خالی قابل وصول است و در همین تابستان سازمان امور مالیاتی باید صدور برگه‌های مالیاتی را آغاز کند.

اسلامی، ۱۱ تیر ماه: سازمان امور مالیاتی تا مهر سال‌جاری برگه‌های مالیاتی را صادر کرده و از صاحبان خانه‌های خالی مالیات اخذ می‌کند.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ۲۱ مرداد: شناسایی خانه‌های خالی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌های مرتبط با حوزه املاک انجام می‌گیرد و در مرحله آخر چون ممکن است بعد از ثبت اطلاعات، نقل و انتقال یا واگذاری انجام گرفته باشد، پیامکی برای مالک ارسال می‌شود تا خالی بودن یا خالی نبودن واحد تایید شود.

محمود محمودزاده، ۸ مهرماه: با شروع عملیات اجرایی سامانه ملی املاک و اسکان با ارسال ۱.۵ میلیون پیامک برای مالکین در مرحله اول  ۱۰۹ هزار واحد خالی تاکنون شناسایی شده است.

هادی خانی معاون فناوری سازمان امور مالیاتی، ۱۴ مهر ماه: اطلاعات این ۱۰۹ هزار واحد مسکونی به عنوان خانه خالی قطعی به ما داده نشده و مطابق بررسی‌های ما فقط ۲۵۷۴ خانه‌های خالی نهایی شده است.

وزیر راه و شهرسازی ۱۰ دی ماه: برای مالکان خانه‌های خالی پیامک فرستادیم و با راستی‌آزمایی مقدماتی که انجام دادیم، از حدود ۳ ماه پیش ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را به سازمان مالیاتی معرفی کردیم که باید از این واحدها به موجب قانون، مالیات اخذ شود.

۴ دی‌ماه رئیس‌جمهور، قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، ۱۹ دی: قانون مستقیم مالیات خانه‌های خالی از تیر سال آینده اجرا می‌شود. این قانون عطف‌بماسبق نمی‌شود و سه ماه پس از ابلاغ و آماده شدن سامانه برای ثبت اطلاعات شناسایی واحدهای خالی آغاز می‌شود.

با مرور وعده‌های مسئولین در سال اخیر به نظر می‌رسد کماکان همکاری لازم برای تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها برای اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های وجود ندارد در حالی که تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است و وعده‌های متولی بخش مسکن و مقامات دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی محقق نشدند.

 

ارسال نظر: