زخم فوتبالی دیگر بر بیت المال

کدخبر: 2373148

جالب اینکه معمولا هم مدیران وقت سرخابی‌ها با افزایش مشکلات مالی شروع به انداختن توپ به زمین مدیران قبلی می‌کنند و می‌گویند نمی‌دانند پول طلبکاران را از کجا جور کنند، و هرگز هم به این سوال جواب نمی‌دهند که اگر راهکاری برای حل مشکلات ندارید چرا برای رسیدن به صندلی مدیریت در این دو باشگاه پرطرفدار (که همه از میزان بدهی‌هایشان در هر دوره آگاهند) سر و دست می‌شکنید؟!

پرسپولیس تا به حال این‌قدر فقیر و بی‌پول نبوده است. این باشگاه مردمی در بدترین شرایط مالی‌اش باز هم منابعی داشت که بتواند مشکلاتش را به کمک آن برطرف کند. اما امروز پرسپولیس با صندوقی خالی در برابر صف طلبکارانش ایستاده است. همه برگ‌برنده‌هایش را قبلا رو کرده و حالا هیچ برگ‌برنده‌ای برای رو کردن ندارد. خیلی از پول‌ها را پیش‌خور کرده و دیگر قرار نیست پولی به صندوقش واریز شود. 

 شوک بزرگ CAS به پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس با اطمینان می‌گفت حکم CAS در مورد پرونده شکایت گابریل کالدرون از این باشگاه روز 25 خرداد یعنی دو هفته دیگر صادر می‌شود. می‌گفتند خود CAS با ارسال ایمیل اعلام کرده که تا آن تاریخ نمی‌تواند درمورد این پرونده اظهارنظر کند، اما حالا این مرجع بین‌المللی رای خود را صادر کرده و پرسپولیس یک‌ماه فرصت دارد مبلغ 580 هزار یورو به همراه 5 درصد سود سالیانه را به این مربی آرژانتینی بپردازد.

شوکی که ناشی از یک کشمکش در دو فصل پیش میان کالدرون و محمدحسن انصاری‌فرد پیش آمد. قرار بود کالدرون بعد از دریافت 170 هزار دلار از سرخ‌ها و با دریافت 380 هزار دلار دیگر در پرسپولیس بماند، اما قسط بعدی به‌موقع پرداخت نشد تا کالدرون برای یک نیم‌فصل حضور در پرسپولیس هم 170 هزار دلار را گرفته باشد هم 580 هزار دلار دیگر! 170 هزار دلار آن زمان با نرخ هر دلار 32000 تومان رقمی حدود 5/5 میلیارد تومان از جیب پرسپولیس بیرون آورد و حالا این 580 هزار دلار با نرخ هر دلار 23000 تومان رقمی معادل 13 میلیارد و 400 میلیون تومان روی دست پرسپولیس گذاشته است. باور کردنی نیست که یک مربی برای یک نیم‌فصل حضور مبلغی معادل 19 میلیارد تومان از پرسپولیس دریافت کند، اما حالا این اتفاق افتاده و البته پرسپولیس پولی برای پرداخت ندارد!

 داغ دستیار کالدرون بر کالبد پرسپولیس

داستان فقط به حکم شکایت کالدرون ختم نمی‌شود؛ خواکین، دستیار کالدرون هم حکم شکایت خود را گرفت و حالا پرسپولیس باید علاوه‌بر 55 هزار و 381 دلار اصل مبلغ قرارداد این مربی مبلغ 40 هزار دلار هم به‌عنوان غرامت به این مربی بپردازد. این یعنی 2/2 میلیارد تومان که اصلا رقم کمی نیست. البته باشگاه پرسپولیس بابت هزینه دادرسی در فیفا مبلغ 2000 فرانک سوئیس و بابت هزینه دادرسی در CAS نیز 3500 فرانک سوئیس باید بپردازد. این هم یعنی پرداخت 151 میلیون تومان.

 هفته میلیارد تومانی پرسپولیس

این هفته برای پرسپولیس یک هفته سخت است و طلبکاران این تیم منتظرند تا طبق تعهدی که باشگاه برای پرداخت طلب آنها به فدراسیون فوتبال داده است همه این بدهی‌ها را یک‌جا بپردازد. 900 میلیون تومان طلب سوشا مکانی، 500 میلیون تومان طلب شایان مصلح، 9 میلیارد تومان مبلغ رضایتنامه یحیی گل‌محمدی که باید به شهرخودرو پرداخت شود و حدود 5 میلیارد تومان بدهی‌های مختلف به طلبکاران خرد که همه و همه تبدیل به یک کابوس برای پرسپولیس شده است. پرسپولیس یا باید این مبالغ را بپردازد و یا با طلبکارانش به توافقی دوباره دست پیدا کند. با رفتارهای عجیبی که سوشا مکانی از خودش بروز داده و منجر به خشم هواداران پرسپولیس شده، بعید است که این بازیکن با پرسپولیس به توافقی تازه دست پیدا کند. علی‌الخصوص مصاحبه‌هایی که در چند روز اخیر از سوی پرسپولیسی‌ها درمورد این شکایت منتشر شد بیشتر از هر زمان دیگر روی سوشا تاثیر بد گذاشته است! مطرح شدن شکایت از سوشا توسط پرسپولیس که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و وکیل این بازیکن رد می‌شود و همچنین بی‌خطر اعلام شدن شکایت سوشا از طرف معاون حقوقی باشگاه همه و همه عامل اصلی سخت شدن این کشمکش حقوقی شده است. اما شاید بقیه در این شرایط به داد پرسپولیس برسند. هرچند داستان رضایتنامه یحیی گل‌محمدی و رقم بسیار بالایش خیلی پیچیده به‌نظر می‌رسد.

 کارگزار محکوم است

ماجرای جریمه 17500 دلاری پرسپولیس به‌خاطر یک استوری این روزها جنجال به پا کرده است. تشبیه حمله پرسپولیس به تیم گوا هند در لیگ قهرمانان آسیا به حمله ایران باستان به هند، رسما خشم هندی‌ها را برانگیخت و به‌سرعت شکایت کردند و حالا پرسپولیس باید 403 میلیون تومان به AFC بپردازد. باشگاه می‌گوید چون این اقدام از سوی اینستاگرام باشگاه صورت گرفته و اختیار این صفحه مجازی در اختیار کارگزار است پس باید این جریمه را خودش بپردازد.

 وقتی امید‌ها به بیشترین کمک هواداری تاریخ رنگ باخت

اولین‌بار بود که باشگاه پرسپولیس از هوادارانش کمک مالی خواست و هواداران این تیم درخواست باشگاه را با جان و دل اجابت کردند و از جیب خود به باشگاهی کمک کردند که خلاف تمام تیم‌های دنیا هیچ خدماتی به هوادارانش نمی‌دهد!

هر جای دنیا که بروید و به تیم‌های مطرح و حتی غیرمطرح دنیا سر بزنید می‌بینید که باشگاه‌ها فضاهای رفاهی و امکانات خرید و... در اختیار هواداران زیاد و کم خود قرار می‌دهند، اما در پرسپولیس خبری از این امکانات به شکل استانداردش نیست. البته هر بار تقاضای کمکی مطرح می‌شد مشارکت هواداران زیاد نبود اما این‌بار شرایط فرق کرد و هواداران این تیم 5/2 میلیارد تومان به حساب باشگاه واریز کردند و احتمالا این کمک‌ها همچنان ادامه دارد. اما با افزایش رقم بدهی‌ها خوشحالی مسئولان باشگاه از این کمک دوام زیادی نداشت و حالا این رقم زیاد به‌چشم نمی‌آید. پرسپولیس فکر می‌کرد این کمک می‌تواند بخش زیادی از مشکلات باشگاه را برطرف کند، اما حالا امیدهایش حسابی رنگ باخته است.

 نگرانی بازیکنان از این همه بی‌پولی

مصاحبه‌های بازیکنان پرسپولیس و شکایت کلامی آنها از بی‌پولی باشگاه کم بود حالا موضوع سرازیر شدن بدهی‌های کلان به‌سمت پرسپولیس آنها را سخت ناراحت و حتی ناامید کرده است. سرخ‌پوشان تا امروز حدود 60 تا 65 درصد از مبالغ قرارداد خود را دریافت کرده‌اند و با توجه به رقم پایین‌تر قرارداد آنها نسبت به بازیکنان تیم‌های دیگر اعتراض آنها به مساله بی‌پولی بیشتر شده است. باشگاه نگران است تاخیر در پرداخت مبلغ قرارداد بازیکنان منجر به از دست رفتن شانس قهرمانی این تیم در لیگ برتر شود.

 70  میلیارد قرض و دلخوشی سرخ ها

باشگاه پرسپولیس دیگر مثل اول فصل بدهی‌هایش را کتمان نمی‌کند. دیگر مثل اول فصل نمی‌گوید پولی قرض نگرفته‌اند و کمک 30 میلیاردی همراه اول قرض نبوده است. حالا باشگاه می‌گوید 70 میلیارد تومان قرض گرفته است. آن هم از شرکت‌های واردات تجهیزات مخابراتی و توسط مجید صدری، رئیس هیات‌مدیره. ولی باشگاه می‌گوید پشتوانه این قرض‌ها همان پاداش قهرمانی است و با دریافت این پاداش همه این قرض‌ها پرداخت خواهد شد. البته همه می‌دانند پرسپولیس به‌خاطر تحریم‌های بانکی قادر به دریافت این پول نیست و با توجه به روزهای پایانی دولت و وزیر ورزش و به تبع آن مدیریت صدری و سمیعی در باشگاه پرسپولیس، آیا مدیران آینده این باشگاه درصورت دریافت این پاداش قرض 70 میلیاردی را خواهند داد یا باز هم شاهد رفتارهای عجیب مدیریتی در این باشگاه خواهیم بود؟

 15  میلیارد کارگزار آخرین امید پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس امروز هیچ پولی در صندوق ندارد و از همه منابع مالی این فصلش هم استفاده کرده است. تنها پولی که باقی‌مانده 15 میلیارد تومان است که کارگزار باید بپردازد. طبق قرارداد این پول باید اواسط مردادماه و بعد از پایان رقابت‌های لیگ به حساب باشگاه واریز شود. شاید به‌خاطر شرایط خاص باشگاه این پول زودتر پرداخت شود، اما صرف پرداخت کدام بدهی شود هنوز مشخص نیست. شاید با این پول مشکل پرونده شکایت کالدرون حل شود.

 مدیریت تاخیری، بلای جان پرسپولیس

هنوز مشخص نیست این مدیریت تاخیری در باشگاه پرسپولیس چه زمانی مد شد. چرا مدیران وقتی با یک مربی یا بازیکن خارجی برای قطع همکاری توافق می‌کنند با او تسویه‌حساب نمی‌کنند تا کار به شکایت نکشد؟! بارها از مدیران باشگاه شنیده‌ایم که منتظرند تا طرح شکایت انجام شود. واقعا چرا باید منتظر شکایت باشند؟ چرا سریع توافق صورت نمی‌گیرد؟ چرا پول کمی که در توافق مشخص شده را نمی‌پردازند تا این رقم به‌خاطر شکایت بیشتر نشود؟ چرا بازیکنی مثل اوساگونا که با پرسپولیس توافق کرد تا با دریافت 70 هزار دلار از این تیم جدا شود، حالا باید طلبی 170 هزار دلاری داشته باشد. در موضوع برانکو همه می‌دانند او توافق کرد که با دریافت 500 هزار یورو از پرسپولیس جدا شود، اما حالا بالای یک میلیون یورو دریافت کرده و برای دریافت مالیات 11 میلیارد تومانی‌اش هم اقدام قانونی کرده است. چرا مدیران سریع و در زمان کوتاه بدهی‌ها را نمی‌پردازند تا باشگاه و مدیران بعدی نیازی به پرداخت پول بیشتر نداشته باشند؟!

جالب اینکه معمولا هم مدیران وقت سرخابی‌ها با افزایش مشکلات مالی شروع به انداختن توپ به زمین مدیران قبلی می‌کنند و می‌گویند نمی‌دانند پول طلبکاران را از کجا جور کنند، و هرگز هم به این سوال جواب نمی‌دهند که اگر راهکاری برای حل مشکلات ندارید چرا برای رسیدن به صندلی مدیریت در این دو باشگاه پرطرفدار (که همه از میزان بدهی‌هایشان در هر دوره آگاهند) سر و  دست می‌شکنید؟!

 

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر: