پیام غیرمسئولانه بانک مرکزی به مهاجران افغانستانی

کدخبر: 2375328

اختلال در خدمات بانکی مهاجران، تلاش‌ها برای تامین حداقل حقوق شهروندی برای مهاجران افغانستانی را دچار چالش کرده است

نسیم‌آنلاین: یکی از ابتکارات دولت در موضوع مهاجران افغانستانی طرح سرشماری مهاجران افغانستانی بود. این طرح را می توان اولین اقدام برای ساماندهی مهاجران در کشور نامید. براساس گزارش‌های اعلام شده حدود دو میلیون و 300 هزار نفر در این سرشماری شرکت کرده‌اند. پیش از اجرای این سرشماری جمعیتی حدود یک میلیون 700 نفر از مهاجران افغانستانی به صورت قانونی در کشور اقامت داشتند.

وزیر کشور بعد از پایان این سرشماری با اشاره به نتیجه‌ی این سرشماری اعلام کرد که به مرور و در چارچوب مشخصی به افرادی که در این طرح سرشماری شرکت کردند خدمات بانکی، خدمات بیمه، خدمات ارتباطی و خدمات آموزشی ارائه خواهد شد.

شاید بتوان گفت انگیزه‌ی اصلی بیش از دو میلیون مهاجر ساکن در ایران برای شرکت در این سرشماری گرفتن اجازه‌ی اقامت و استفاده از این خدمات بوده است. این افراد امیدوارند که بتوانند به صورت قانونی در کشور اقامت داشته باشند تا از حداقل امنیت روانی برای زندگی برخوردار باشند.

در سالهای گذشته تلاش‌های برای ارائه خدمات آموزشی به فرزندان مهاجران در کشور صورت گرفت. همچنین تلاش‌هایی برای راه‌اندازی سازمان مهاجران به عنوان یک سازمان دولتی که اختیارات لازم برای رسیدگی به مسائل جامعه‌ی مهاجران در ایران را داشته باشد آغاز شد

 اما همه‌ی این تلاش‌ها با انجام برخی اقدامات غیرمسئولانه نسبت به افرادی که سالهاست به صورت قانونی در ایران زندگی می‌کنند نقش برآب می شود. یکی از این اقدامات ایجاد اختلال در خدمات بانکی است.

در روزهای گذشته فعالیت بانکی مهاجران که در بانک‌های مختلف حساب بانکی دارند دچار اختلال شده است. اختلالی که هر چند روابط عمومی بانک مرکزی تلویحا آن را تکذیب می کند اما به نظر از بخشنامه‌ی تعدادی از بانک‌ها سرچشمه می گیرد.

این دست اقدامات این پیام را به مهاجرانی که در مسیر گرفتن اقامت در کشور هستند خواهد که حقوق اولیه‌ی شهروندی در ایران با وجود داشتن مدارک معتبر اقامتی هم رعایت نخواهد شد.

ارسال نظر: