فرانسه از ترسِ اعتراضات جشن روز ملی فرانسه را محدود کرد

کدخبر: 2377295

در بحبوحه تنش‌ها در فرانسه پس از قتل یک نوجوان توسط پلیس، دولت این کشور از بیم شعله ور شدن مجدد ناآرامی‌ها آتش بازی به مناسبت روز ملی فرانسه (روز باستیل) را محدود کرد.

نسیم آنلاین: در بحبوحه تنش‌ها در فرانسه پس از  قتل یک نوجوان توسط پلیس، آتش بازی در خارج از مکان‌های عمومی مجاز به مناسبت روز ملی فرانسه (روز باستیل) ممنوع اعلام شد.

روزنامه گاردین روز یکشنبه نوشت که دولت فرانسه فروش، نگهداری، حمل و نقل و استفاده از اقلام آتش‌بازی را تا بعد از ۱۵ ژوئیه (شنبه ۲۴ تیر) غیرقانونی اعلام کرد. علت این تصمیم گیری «جلوگیری از خطر اخلال جدی در نظم عمومی در جشن‌های روز استقلال فرانسه و بیم بروز مجدد خشونت اعلام شده است.

راکت‌های آتش‌بازی همراه با سنگ و بطری، در ۶ روز ناآرامی‌های خشونت‌آمیز پس از تیراندازی مرگبار به نوجوان ۱۷ ساله‌ به شدت علیه پلیس استفاده شد. راکت‌های آتش‌بازی افقی که می‌توانند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسند، به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن، به سلاح مورد علاقه معترضان تبدیل شده‌اند.

صدها معترض فرانسوی نیز روز شنبه، یک هفته بعد از تظاهرات خشونت‌آمیز در واکنش به قتل نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس، با به چالش کشیدن ممنوعیتی که دولت فرانسه اعلام کرد در خیابانهای مرکز پاریس تظاهرات کردند.

در همین راستا قرار بود روز شنبه ۱۷ تیرماه در  دو منطقه در شمال پاریس مجددا تظاهرات سالانه به همین مناسبت برگزار شود اما مقام‌های فرانسوی با برپایی آن با توجه به ۸ شب تجمع سراسری خشونت آمیز مخالفت کردند.

بیش از ۳۷۰۰ نفر از جمله ۱۱۶۰ کودک در شورش‌های اخیر در فرانسه دستگیر شدند. در جریان خشونت‌ها، ۵۰۰۰ خودرو سوزانده، ۲۰۰۰ مغازه غارت و صدها ساختمان عمومی تخریب شدند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بحران اخیر در فرانسه بیش از پیش محبوبیت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه را خدشه‌دار و او را در عرصه سیاسی تضعیف کرده است.

منبع: فارس
ارسال نظر: