محتواهای آنلاین اینترنت درحال ناپدید شدن هستند

کدخبر: 2379798

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً 40 درصد از صفحات وب از سال 2013، دیگر وجود ندارند.

به نقل از ایندیپندنت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اینترنت در حال ناپدید شدن است، زیرا صفحات وب و محتوای آنلاین قابل دسترسی نیستند.

وب اغلب به عنوان مکانی در نظر گرفته می شود که محتوا در آن برای همیشه ماندگار است. اما طبق تحقیقات جدید، بخش وسیعی از آن با حذف یا جابجایی صفحات از بین می رود.

برای مثال، از میان صفحات وب که در سال 2013 وجود داشت، 38 درصد اکنون از بین رفته اند. حتی صفحات جدیدتر نیز در حال ناپدید شدن هستند و 8 درصد از صفحاتی که در سال 2023 وجود داشتند، دیگر در دسترس نیستند.

این صفحات هنگام حذف یا منتقل شدن ناپدید می شوند. مطالعه مرکز تحقیقات پیو نشان داد که این اتفاق در وب سایت های غیر کاربردی رخ می دهد.

این اثر به این معنی است که حجم زیادی از اخبار و محتوای مرجع مهم در حال ناپدید شدن هستند. حدود 23 درصد از صفحات خبری و 21 درصد از وب سایت های دولتی شامل حداقل یک لینک مخدوش هستند. همچنین 54 درصد از صفحات ویکی پدیا دارای پیوندی در مراجع خود هستند که دیگر وجود ندارد.

تقریباً همین تأثیر در رسانه‌های اجتماعی رخ می دهد. یک پنجم توییت‌ها ظرف چند ماه پس از ارسال از سایت ناپدید می‌شوند.

این مطالعه با جمع‌آوری نمونه‌های تصادفی آرشیو وبسایت Common Crawl، سرویسی که بخش‌هایی از اینترنت را بایگانی می‌کند، تکمیل شد. سپس محققان به دنبال این بودند که ببینند آیا این صفحات بین سال‌های 2013 و 2023 همچنان وجود دارند یا خیر.

تحقیقات نشان داد که 25 درصد از تمام صفحات جمع آوری شده بین سال های 2013 و 2023 دیگر در دسترس نیستند. از این تعداد، 16 درصد از صفحات از وب سایتی است که همچنان وجود دارد، در حالی که 9 درصد در وب سایت هایی قرار گرفته اند که دیگر وجود ندارند.

منبع: فارس
ارسال نظر: