رئیسی در گفت‌وگوی زنده:

برنامه دولت به ثبات رساندن قیمت اقلام سفره مردم است/ ذخایر ارزی قابل قبولی داریم

کدخبر: 2376202

رئیس‌جمهور گفت: داریم شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم که با تغییر قیمت دلار، قیمت اقلام مورد نیاز سفره مردم به این شکل تغییر پیدا نکند.

به گزارش نسیم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه امشب (سه‌شنبه، ۱۱ بهمن) در هشتمین گفت‌وگوی زنده خود با مردم گفت: مسئله معیشت وضعیت معیشت مردم از دغدغه‌های مهم دولت است. در ایام آغاز به کار این دولت وضعیت کرونا در کشور بحرانی بود ولی الحمدالله ما امروز، روزهایی با صفر کشته کرونا را تجربه می‌کنیم. 

*اختلال در کسب و کار مردم و تحصیل دانش‌آموزان در اغتشاشات اخیر

رئیسی افزود: امروز شرایط کشور کاملاً متفاوت شده، به نحوی که در زمان تحویل دولت، تورم قریب به ۶۰ درصد بود و امروز با ۲۰ درصد کاهش حدود ۴۰ درصد شده است، در شش ماهه اول دولت یعنی تا سال ۱۴۰۰، ما شاهد کاهش تورم بودیم، اما با توجه به الزام قانونی که برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم، وضعیت تورمی ناشی از این اصلاحات اقتصادی به وجود آمد که تلاش دارد به نحوی با پرداختی‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ تومانی که دولت داشت، جبران شود. در راستای سیاست دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی، وضعیت قیمت‌های برخی اقلام برای ما قابل قبول نیست و این توسط دولت پیگیری و تلاش می‌شود که ثبات پیدا کند، ما داریم شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم که با تغییر قیمت دلار، قیمت اقلام مورد نیاز سفره مردم به این شکل تغییر پیدا نکند. برخی از افزایش قیمت‌ها به دلیل خارج شدن آن‌ها به سمت بازار کشورهای همسایه است. برخی دامداران نیز به این خاطر که امکان دارد قیمت بالا برود، دام‌شان را عرضه می‌کنند که همین موجب افزایش قیمت هم می‌شود.

*دولت‌سیزدهم در پرداخت حقوق‌ها و یارانه‌ها یک روز‌ هم تأخیر نکرد

وی اضافه کرد: دولت به دنبال این است و بنده نیز این را به صورت روزانه دنبال می‌کنم که ثبات در سفره مردم ایجاد شود و این نوسانات به نفع هیچ کس نیست. قبل از همه ما از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم و نسبت به این مسئله بی‌اطلاع نیستیم. در زمان تصویب در مجلس زیرساخت‌های شروع کالابرگ وجود نداشت و این را تمام دوستان مجلس می‌دانستند و این کار چند ماه پیش در دولت شکل گرفت. در آن موقع اگر عرض ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شد، اثرات تورمی زیادی داشت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد، گفت: همچنان‌که اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد، یک علامت بد و نااطمینانی به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشته است و این یکی از جهات مؤثر در افزایش قیمت دلار است.

وی تأکید کرد:‌ علی‌رغم همه کنترل‌هایی که وجود داشته در چهل و چند سال اخیر همواره بازار آزاد وجود داشته، اما همه تولیدکنندگان موظفند که منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تأمین کنند و با کنترل بانک مرکزی، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌روند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه:  بودجه‌ریزی ما اشکالاتی دارد که رهبر انقلاب روز گذشته فرمودند که باید تحولات در ساختار آن انجام شود ولی دولت در یک سال و چند ماه تلاش کرده کسری بودجه نداشته باشیم و مصارف بیش از منابع نباشد.

*احیای بیش از ۳هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل

رئیس‌جمهور بیان کرد: قبل از این دولت رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود، اما در شش ماه رشد اقتصادی کشور قریب به ۵ درصد شد و پاییز سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد است. رشد اقتصادی به معنای رشد تولید، کشاورزی، معدن و همه درآمدهای کشور است، گفت: رشد تولید ما نیز بیش از ۶ درصد و رشد ابزار تولید بیش از ۵ درصد است؛ همچنین از زمان شروع به کار دولت آمار بیکاری کاهش یافته است. به طور قطع ما به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم ولی ریل‌گذاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی انجام شده است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آشوب و تحریم دو روی یک سکه است، تصریح کرد: دلیل آشوب‌های اخیر این است که دشمن دید تحریم‌هایش با تلاش دولت و ایستادگی مردم خنثی شده، بنابراین طبیعی است که توطئه کند. بیانات رهبر معظم انقلاب در روز گذشته بسیار مهم است و ما خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳ هزار واحد تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل بوده احیا شده است، گفت: این مسئله نقش مهمی در افزایش اشتغال و تولید و صادرات دارد، در راه‌اندازی کارخانه‌ها با برخی موارد فساد هم روبه‌رو شدیم که شرط همکاری با بنده داشتن روحیه مبارزه با فساد است.

*حواشی به وجود آمده در مورد وعده ساخت مسکن توسط دولت

رئیس‌جمهور درباره حواشی به وجود آمده در مورد وعده ساخت مسکن توسط دولت نیز، بیان کرد: دولت در ساخت مسکن نقش مباشر و تسهیل‌گر را  دارد، ما در برخی موارد مواجه بودیم که طرح‌های نیمه‌تمام مسکن وجود داشته که مردم سال‌ها منتظر به نتیجه رسیدن آن بودند و یکی از برنامه‌های ویژه دولت به نتیجه رساندن این مسکن‌ها بوده است.

وی اضافه کرد:‌ در قانون جهش تولید مسکن نیز دولت مکلف به ساخت یک میلیون مسکن شده و این وعده بنده نیز بوده است و ما با کمک تعاونی‌ها و انبوه‌سازان و خودِ مردم، این کار را انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر امکان واگذاری زمین را داریم و در مراکز استان این امکان نیست ولی امکان مجتمع‌سازی وجود دارد، مرحوم آقای قاسمی تلاش‌های زیادی برای این کار انجام داد و هم‌اکنون هم آقای بذرپاش با تلاش‌های جدی دنبال اجرای این وعده و تکلیف قانونی هستند.

*مسئله حجاب راهکارهای سیاسی و امنیتی ندارد 

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد راهکارهای ابراز اعتراضات قانونی مردم، گفت: بنده در هر جایی که حضور می‌یابم با دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مردم سخن می‌گویم و همواره این را به اعضای دولت نیز تأکید کرده‌ام.

رئیسی اضافه کرد: اتاق‌های گفت‌وگو باید در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در کشور فعال شود و بخشی نیز باید در کشور فعال شود که این به وزارت کشور اعلام شده است.

وی درباره مسئله حجاب و عفاف نیز، تصریح کرد: حجاب یک ضرورت دین است و کسی تردید نسبت به آن ندارد و از طرف دیگر قانون است و زنان و دختران ما در کشور پایبند به حجاب هستند و کسانی هم هستند که ضعف حجاب دارند که راهکارهای آن فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌تواند راهکارهای سیاسی و امنیتی داشته باشد، دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در این رابطه مسئولیت دارند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تعبیر رهبر معظم انقلاب بسیار جامع بود که فرمودند همین کسانی که ضعف حجاب دارند، در دهان بدخواهان و جمهوری اسلامی ایران زدند و نشان دادند که پایبند به ارزش‌ها هستند. توجه به قانون و قانون‌مداری باید وجود داشته باشد. در مسئله حجاب، نگاه فرهنگی و اجتماعی است و طبیعتاً باید دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای در این زمینه فعال‌تر شوند.

 

 

منبع: فارس
ارسال نظر: