شکاف طبقاتی در دخل و خرج خانوارها

کدخبر: 2375896

مطابق داده‌های منتشر شد توسط مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۰ ایرانیان به طور متوسط ماهیانه حدود دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای اجاره و تامین ودیعه مسکن خرج کرده‌اند.

نسیم آنلاین:  مرکز آمار ایران هرساله تصویری از دخل و خرج خانوارهای ایرانی را منتشر می‌کند که شامل وضعیت درآمدی، مخارج، مسکن، خودروشخصی تاثیر تورم، ضریب جینی و غیره می‌شود. بررسی برخی موارد این تصویر دخل و خرج ایرانیان، موارد مهمی را بیان می‌کند.

بنابر این آمار، خانوارهای ایرانی در سال 1400 بطور متوسط 36 درصد از درآمد خود را صرف هزینه اجاره و تامین ودیعه مسکن می‌نماید که مطابق رقمی حدود 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه می‌شود. البته این مبلغ برای ساکنان استان‌های تهران و البر به مراتب بیشتر است که برای تهران به 5 و نیم میلیون تومان می‌رسد.

مطابق این آمار و بررسی‌ها، بیش از 74درصد از قانونگذاران، مقامات عالی‌رتبه و مدیران کشور در سه دهک ثروتمند درآمدی قرار دارند. 67 درصد از شاغلین چهار دهک پایین درآمدی کشور نیز در طبقه کارگران ساده قرار می‌گیرند.

همین شکاف طبقاتی خود را در سبد مصرف خانوار نیز به خوبی نشان می‌دهد. در جایی که میزان مصرف گوشت در دهک اول درآمدی کشور 60 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

مطابق داده‌های مرکز آمار متوسط مصرف گوشت در کل کشور به‌صورت سالانه در سال 1400 برابر 5 میلیون و 168 هزار تومان است. این مقدار در دهک اول درآمدی 2 میلیون و 27 هزار تومان است که 39درصد میانگین کشوری را شامل می‌شود. دهک‌های هفتم تا دهم مقدار مصرف بیش از میانگین کشوری دارند، به‌طوری که سهم مصرف گوشت در دهک نهم 7 میلیون و 160 هزار تومان و دهک دهم به 9 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد. 

بررسی این موارد نشان می‌دهد ادامه این روند و کاهش شدید مطرف مواد غذایی و پروتئینی در میان جامعه منجر به بروز سوءتغذیه و کاهش رشد فرزندان می‌شود که می‌تواند خطرات بزرگی را برای کشور در آینده بوجود بیاورد که جبران آن به مراتب هزینه‌های سنگین تری را به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر: