فقط در دو کشور رایزن اقتصادی داریم!

کدخبر: 2372755

در شرایطی که کشور در اوضاع اقتصادی مناسبی قرار ندارد و درگیر مشکلات مختلفی است، سوال اینجاست که چرا برای مشکلاتی که راه حل ساده ای دارند نیز اقدامی صورت نمی گیرد؟

امیررضا شاهانی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و معاون پژوهش‌های تولیدی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت بازار کشورهای منطقه و ارتباط ایران با آن ها گفت:

ما اتفاقاً در منطقه ای استراتژیک قرار گرفتیم. از کشورهای آسیای میانه یعنی ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و کشورهای متعددی که ظرفیت های همکاری‌های اقتصادی آنها بالاست و بخش دیگر کشورهای همسایه ما از ترکیه، افغانستان، عراق و فراتر از آنها مثل سوریه و کشورهای حوزه جبهه مقاومت که گرایش زیادی به ایران دارند و علاقه مند هستند با ایران کار کنند، واقعا در خور آن چیزی که باید داشته باشیم را در آنجاها نداریم. چرا این وجود ندارد؟ دلیلش همان نوع نگاهی است که دولت به سمت غرب داشت. دلیل دیگر این است که رهبری در همین دولت تاکید کردند و معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه شکل گرفت، ولی واقعیت این است در بسیاری از کشورها رایزن اقتصادی نداریم!

تعدادشان خیلی محدود است؛ در دو کشور فعال هستند. همان تعداد محدود هم وظیفه خودشان را درست انجام نمی دهند. این که چرا در همه کشورهایی که هدفگذاری کردیم رایزن اقتصادی نداریم که وظیفه وزارت صمت هم هست تا معرفی کند که دلیل را باید بررسی کرد. اگر درست برنامه ریزی شود آورده این اقدام بیشتر از هزینه ای است که برای رایزن اقتصادی می کنید. این رایزن‌ها بازارها را شناسایی می کنند و این کار ارزشمندی است که بتوانید به بخش خصوصی داخلی راهنمایی بدهید که در فلان کشور در این حوزه ها سرمایه گذاری شود، ریسک ها در این حوزه این چنین است و پشتیبانی کنسولی هم بدهند.

اینجا همکاری بین وزارتخانه ای نیاز است. ببینید، برخی مواقع بررسی کارشناسی می کنیم تعجب می‌کنیم که راه حل برخی مسائل واقعا پیچیده نیست ولی چرا حل نمی‌شود؟! برخی مسائل راه حل پیچیده دارند و حرفی در آن نیست، ولی تعجب می کنم که چرا برای مسائلی که راه حل ساده ای دارند، اتفاقی نمی‌افتد؟!

 

منبع: فارس
ارسال نظر: