خوشپور: اختلاف نظر برای احیای سازمان مدیریت در دولت جدی است

کدخبر: 943717

مدیرکل دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی سابق در گفتگو با «نسیم»: طولانی شدن احیای سازمان مدیریت جای تعجب دارد/ تا اختلاف نظرها تمام نشود نمی‌توان به تشکیل دوباره این سازمان امیدوار بود

حسن خوشپور،‌ مدیر کل دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق در گفتگو با «نسیم» درباره دلایل عدم احیای سازمان مدیریت در مدت فعالیت دولت یازدهم، گفت: اینکه چرا دولت یازدهم تاکنون و با گذشت بیش از 400 روز از عمر خود به وعده احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عمل نکرده جای تعجب دارد.

حسن خوشپور توضیح داد: به نظر می‌رسد در درون دولت درباره احیا و عدم احیای سازمان مدیریت، اختلاف نظرهایی وجود دارد که مانع از تشکیل دوباره این سازمان مهم شده است. وی اضافه کرد: به عنوان مثال برخی نظرات در درون دولت وجود دارد که معتقد است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید مانند همان حالتی که قبل از انحلال بوده تشکیل شود؛ یعنی قبل از انحلال و بعد از ادغامی که سال 79 - 89 صورت گرفت. در مقابل برخی از افراد بانفوذ در دولت هستند که معتقدند بهتر است ما دارای یک سازمان برنامه و بودجه به همان شکلی که از ابتدا بوده است باشیم. وی گفت: لذا همین اختلاف نظرها و مباحث باعث شده که تاکنون بحث احیای سازمان مدیریت به صورت عینی و عملیاتی شکل نگیرد.

وی با بیان اینکه خط مشی و استراتژی کلی دولت، احیای سازمان مدیریت است گفت: اما در سطوح و چگونگی احیا در درون دولت اختلاف نظرهایی وجود دارد که تا این اختلاف نظرها حل نشود نمی‌توان به احیای سازمان امیدوار بود.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل عدم احیای سازمان مدیریت، فشار عده‌ای در خارج از دولت برای تشکیل نشدن این سازمان است، گفت: من این حرف را قبول ندارم، اگر این شایعه به این دلیل مطرح شده که احیای سازمان مدیریت با توجه به اینکه یکی از شعارهای اصلی آقای روحانی قبل از انتخابات بوده؛ حالا چرا بعد از یک سال و نیم اجرا نشده است باید گفت آقای روحانی نباید در آن برهه شعار احیای سازمان را می‌داد؛ چرا که زمان مطرح شدن احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در زمان مناسبی نبود.

وی درباره برخی شایعات مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی موافق احیای سازمان مدیریت نیستند و این مسأله یکی از دلایل عدم احیای سازمان مدیریت است، گفت: از ابتدای تشکیل سازمان یعنی از سال 1327 تا هم اکنون، در هیچ برهه‌ای دستگاه‌های اجرایی با کارکرد سازمان برنامه موافق نبوده‌اند. لذا طبیعی است سازمانی مانند سازمان مدیریت که می‌خواهد نظم اقتصادی در جامعه برقرار کند و در کنار آن نیز طبیعی هست تا عده ای از دستگاه‌های اجرایی با نظم احتمالی مخالفت کنند.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق، سازمان مدیریت را یک سازمان فرابخشی دانست که در هیچ بخشی منفعت خاصی ندارد، افزود: قطعا از وجود سازمان مدیریت، عده‌ای متضرر خواهند شد. وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی همواره گفته‌اند که ما خودمان ازعهده کار بر می‌آییم، توضیح داد: وجود سازمان مدیریت، به عنوان نهادی ناظر و تصمیم‌ساز که بر اساس نظرات کارشناسی و تخصصی و بدون ملاحظات بخشی و صنعتی کار می‌کند، قطعاً به زیان عده‌ای خواهد بود و بدون شک عده‌ای راضی نخواهند بود که چنین سازمانی احیا شود.

به گزارش «نسیم»، با وجود اینکه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بود با گذشت بیش از یکسال از پیروزی روحانی در انتخابات و تشکیل دولت یازدهم هنوز اجرایی نشده است .

طولانی شدن زمان احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درحالی رخ داد که مردان کابینه روحانی از دستور وی برای احیای این سازمان طی 100 روز نخست فعالیت دولت یازدهم خبر می‌دادند اما از آن روز تا کنون باوجود پیگیری‌های مداوم رسانه‌ها از احیای سازمان مطرح نشد .

گفتنی است نوبخت که 10 شهریور ماه 93 میزبان خبرنگاران در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بود به آنها گفت "سازمان مدیریت مهرماه احیا می‌شود" ولی چند هفته بعد و در اوایل مهر در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به سوالی درباره زمان دقیق احیای این سازمان گفت: "این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده بود زمانی که آقای رئیس‌جمهور به بنده مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی و هم مسئولیت توسعه منابع انسانی و اخیراً اختیارات مربوط به امور استخدامی را داد مشخص است که این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده است اگر منظور شما از تشکیل این سازمان تعویض تابلو است این کار انجام خواهد شد ".

ارسال نظر: