شوک تورمی حذف ارز 4200

کدخبر: 2370061

 محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت:  یکی از مشکلات در بحث یارانه‌ها بحث بانک اطلاعاتی است که با وجود امکان دولت‌ها برای تکمیل اطلاعات درآمد خانوار، این کار تا به حال انجام نشده است که البته برخی از دلایل آن سیاسی بوده است..

وی بیان کرد: برداشت بنده این است که در این سیستم جدید نیز، متاسفانه مسئله تجمیع و ساماندهی یارانه‌ها اتفاق نمی‌افتد و تنها مبالغ یارانه در بودجه به صورت یکجا می‌آید و همچنان تعدد یارانه‌ها را خواهیم داشت.

محسن زنگنه افزود: تا به امروز ارز ۴۲۰۰ تنها به دو جا داده می‌شد، یکی به دارو (۲.۵ میلیارد دلار) و در حدود ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلار نیز برای نهاده‌های دامی (و دانه‌های روغنی) در نظر گرفته می‌شد. بخش عمده نهاده‌های دامی نیز در بخش مرغداری استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بنده نگران هستم که آزادسازی قیمت نهاده‌های دامی باعث افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و حتی لبنیات و گوشت قرمز شود. این موضوع عملاً یک شوک تورمی را به جامعه تحمیل خواهد کرد که در نتیجه آن شاید نتوانیم حتی با آن یارانه ۲۵۰ هزار تومانی که به دهک‌های پایین پرداخت می کنیم، این شوک را جبران کنیم.

 

منبع: نود اقتصادی
ارسال نظر: