حذف دلار در تبادلات تجاری روسیه-چین

کدخبر: 2373693
خبرنگار:

مدیرعامل شرکت «گازپروم نِفت» روسیه اعلام کرد که این شرکت به جای دلار آمریکا از یوان چین و روبل روسیه برای پرداخت هزینه سوخت‌گیری هواپیماهای ورودی و خروجی در چین استفاده می‌کند.

به گزارش نسیم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم: الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت «گازپروم نِفت» روسیه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه مجمع اقتصادی شرق اعلام کرد که این شرکت به جای دلار آمریکا از یوان چین و روبل روسیه برای پرداخت هزینه سوخت گیری هواپیماهای ورودی و خروجی در چین استفاده می‌کند.

دیوکوف گفت: ما از ماه سپتامبر شروع می‌کنیم و تا پایان سال تقریبا می‌توانیم تمام هزینه‌ها برای سوخت هواپیما در چین را به یوان پرداخت کنیم.

وی افزود: پرداخت‌ها برای سوخت‌رسانی به هواپیماهای چینی در فرودگاه‌های روسیه نیز به روبل صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، پس از مذاکرات طولانی بین گازپروم نفت، که 34 فرودگاه را در چین اداره می‌کند و اپراتور ملی سوخت جت چین، در موردعدم استفاده از دلار آمریکا، این توافق انجام شده است.

با این حال، این اولین بار است که روسیه و چین در تجارت سوخت هواپیما، پرداخت‌ها را به ارزهای ملی خود انجام می‌دهند. به گفته دیوکوف، تسویه حساب‌های آزمایشی به یوان و روبل یک اثر اقتصادی مثبت را نشان داده است.

دیوکوف همچنین گفت که شرکت وی و اپراتور چینی قصد دارند حجم کل سوخت‌رسانی به هواپیماها در روسیه و چین را تا سال 2025 به دو برابر یعنی حدود 250 هزار تن برسانند.

حجم کل ایستگاه‌های گازپروم نفت برای سوخت‌رسانی به هواپیماها در چین در نیمه اول سال 2021 به 56.5 هزار تن افزایش یافته است که 12 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و 29 درصد بیشتر از سال 2019 است.

مسکو و پکن برای پر رنگ شدن نقش ارزهای خود در بازارهای مالی جهان در حال تلاش هستند و طی چند سال گذشته اقدامات متعددی را برای کاهش دارایی‌های خود در آمریکا اتخاذ کرده اند.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: