قائم‌مقام وزیر نیرو: میزان بارندگی‌های کشور امسال ۶ درصد کاهش داشت

کدخبر: 900712

ستار محمودی در "نگاه یک" افزود: شبکه آب شهری باید از شبکه آب بهداشتی جدا شود/ میزان بارش‌های کشور در دهه‌های اخیر بالغ بر۶۰۰ میلیمتر کاهش یافته که رقم بسیار قابل توجهی است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو امشب در برنامه "نگاه یک" با موضوع "بحران آب" افزود: استاندارد سیفون دستشویی باید تغییر کرده و به 4.5 لیتر برسد. طرح جامع آب از10 سال پیش در دست تدوین بوده و اوایل امسال مطالعات اولیه در قالب 820 جلد کتاب منتشر شد.

وی گفت: در هیچ کجای دنیا حتی با پول مالیات شبکه‌های آبرسانی را نوسازی نمی‌کنند. الان قیمت تمام شده هر مترمکعب آب شهری 1000 تومان بوده در حالی که پولی که از مردم گرفته می‌شود حدود 300 تومان است.

محمودی اظهار داشت: کیفیت آب خوزستان از آب تهران پایین ‎ تر است. شبکه آب شهری باید از شبکه آب بهداشتی جدا شود.

وی با بیان اینکه نیازی نیست برای استحمام و دستشویی از آب شرب گرانقیمت استفاده شود گفت: در برخی شهرهای کشور شبکه آب شرب از آب بهداشتی جدا شده است. می‌توان آب بهداشتی یا شرب را در ایستگاه‌هایی شبیه پمپ بنزین در هر محله به مردم عرضه کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: استاندارد شیرآلات بهداشتی به منظور بهینه‌سازی مصرف آب باید اجباری شود .

قام‌مقام وزیر نیرو گفت: تغییر نظام کشت ضروری بوده و مثلا باید به جای هندوانه گندم بکاریم. تازه‌ترین تغییر نظام کشت توسط وزارت جهادکشاورزی به زودی اعلام می‌شود. افزایش قیمت آب به منظور بهینه‌شدن مصرف آن ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میزان بارندگی کشور امسال نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش یافته است. میزان بارش‌های کشور در دهه‌های اخیر بالغ بر 600 میلیمتر کاهش یافته که رقم بسیار قابل توجهی است. حدود 96 میلیارد مترمکعب از بارندگی‌های کشور به مصرف کشور رسیده و 24 میلیارد مترمکعب از آب بارندگی‌ها نیز مربوط به سهم محیط‌زیست است که نباید مهار شوند.

این مقام مسئول افزود: بیش از استانداردهای جهانی از منابع آبی بارندگی‌ها استفاده کرده‌ایم که این به خشکی و کم آبی کشور دامن می‌زند. سهم بخش شهری و خانوار از کل آب مصرفی کشور تنها حدود 6 درصد است اما از نظر هزینه تولید بالاترین قیمت را دارد. الان سرانه مصرف آب هر فرد در کشور در شبانه روز به 236 لیتر رسیده است در حالی که نرم استاندارد آن حدود 150 لیتر است. تلفات آب در کشور از 34 به 24 درصد کاهش یافته اما باز هم قابل قبول نیست.

در نظرسنجی این برنامه در پاسخ به این سئوال که به نظر شما اصلی‌ترین دلیل بحران آبی به وجود آمده در کشور ناشی از چیست? 25 درصد گزینه مصرف بی‌رویه توسط مردم، 10 درصد گزینه واقع شدن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و 65 درصد گزینه سوء مدیریت دستگا‌های ذیربط و مسئول را انتخاب کردند.

ارسال نظر: