پرمصرف ترین اسیدهای خوراکی چیست؟

کدخبر: 2366042

اسیدهای خوراکی ترکیبات شیمیایی هستند که طعم ترش به مواد غذایی می دهند. این مواد هم در مواد آلی و هم در مواد معدنی وجود دارند و عملکردهای مختلفی دارند و به عنوان از متابولیت های واسطه ای تا اجزای سیستم بافر به کار می روند.

اسیدهای خوراکی ترکیبات شیمیایی هستند که طعم ترش به مواد غذایی می دهند. این مواد هم در مواد آلی و هم در مواد معدنی وجود دارند و عملکردهای مختلفی دارند و به عنوان از متابولیت های واسطه ای تا اجزای سیستم بافر به کار می روند. اصلی ترین دلیل استفاده از اسیدهای خوراکی نقش بافری آن ها و نیز تنظیم فعالین آنزیم ها و کنترل PH است. اسیدهای آزمایشگاهی مضر هستند اما بعضی از اسیدهای ضعیف و رقیق شده را می توان در صنایع غذایی و به منظور طعم دهی به خوراکی ها به کار برد. برخی از اسیدهای خوراکی عبارتند از اسید استیک (سرکه)، اسید سیتریک، تارتاریک اسید، اسید فرمیک و لاکتیک اسید که در این مطلب قصد داریم سه مورد از پرکاربردترین ها را معرفی کرده و به بررسی ویژگی های آن ها بپردازیم.

اسید سیتریک

اسید سیتریک یا جوهر لیمو ماده نگهدارنده طبیعی است که باعث ایجاد طعم ترشی در مواد غذایی و نوشیدنی ها (نوشابه ها) می شود. این اسید آلی ضعیف به طور طبیعی در برخی میوه ها و سبزیجات به ویژه مرکبات (لیمو، پرتقال، لیمو ترش، توت فرنگی، تمشک، آناناس، گیلاس، گوجه فرنگی، برخی از انواع فلفل، کنگر و انواع خاصی از کاهو) یافت می شود. این ماده طیف کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی داشته و از آن در بستنی، پنیر موزارلا، آب لیمو و ... استفاده می شود. از دیگر دلایل خرید اسید سیتریک کاربرد این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات پاک‌کننده، کاربردهای پزشکی و خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. 70 درصد استفاده از اسید سیتریک کاربرد آن در مواد غذایی و نوشیدنی ها است؛ 20 درصد در صنایع دارویی کاربرد داشته و 10 درصد باقی مانده نیز در مواد پاک کننده و شوینده ها به کار می رود. از دیگر تاثیرات این ماده کاهش فعالیت فاکتور انعقادی، حفظ پایداری مواد تشکیل‌دهنده فعال، افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی و کنترل pH می باشد. از این ماده به عنوان یک امولسیفایر چربی در فرآورده های منجمد ارزان‌ قیمت تر استفاده می شود تا مانع از جدا شدن چربی‌های گیاهی گردد. امروزه این ماده بیشتر به صورت شیمیایی تولید می شود؛ در حقیقت 99 درصد اسید سیتریک از تخمیر میکروبی تهیه و تولید شده و 1 درصد باقی مانده آن به طور طبیعی به دست می آید.

اسید استیک

اصلی ترین اسید کربوکسیلیک، اسید استیک نام دارد. این ماده شیمیایی فاقد رنگ بوده و بوی قوی دارد. اسید استیک کاربردهای فراوانی داشته و علاوه بر صنایع غذایی به عنوان قارچ کش، علف کش، حلال، تنظیم‌کننده pH و میکروبیوژن در صنایع بهداشتی و کشاورزی به کار برده می شود. عمده ترین کاربرد و مورد استفاده این ماده در سرکه به منظور افزودن طعم و بو و همین طور ایجاد استات سلولز و پلی‌ وینیل‌ استات می باشد. از دیگر کاربردهای این ماده می توان به استفاده به عنوان وینیل استات در تولید پلاستیک، تهیه استات‌های فلزی در چاپ، استات سلولز که در ساخت فیلم های عکاسی به کار می رود، استرهای آلی فرار (مانند اتیل و استیل های بوتیل)، چاشنی های مختلفی چون سس کچاپ، سس مایونز و سس خردل و نیز استفاده به عنوان حلال رنگ ها، رزین و انواع لاک اشاره کرد. میزان فروش اسید استیک در دنیا سالانه حدود 6.5 تن بوده و بیشتر تولید این ماده از طریق مواد شیمیایی پتروشیمی صورت می گیرد. اگر قصد خرید آلانتوئین را دارید می توانید به سایت شرکت پیشگامان شیمی که یکی از شرکت های با سابقه در زمینه تامین مواد اولیه گوناگون است، مراجعه کنید.

اسید فرمیک

اسید فرمیک که به جوهر مورچه نیز معروف است، یکی دیگر از اسیدهای خوراکی پرکاربرد می باشد. این ماده که بوی تندی داشته و فاقد طعم است، ساده ترین اسید کربوکسیلیک به شمار می آید. دلیل نامگذاری اسید فرمیک نحوه تهیه این ماده است و کلمه فرمیک ( formic ) از کلمه فرمیکا ( formica ) گرفته شده است. این ماده محلول در آب بوده و در حلال های /الی قطبی دیگر نیز انحلال پذیری خوبی دارد. در هیدروکربن ها نیز تا حدی محلول می باشد. از این ماده در منسوجات و چرم استفاده می شود. همچنین این ماده فرآیندهای پوسیدگی را متوقف کرده و به این ترتیب ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد. به کمک اسید فرمیک خوراکی ها ارزش غذایی خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ می کنند. یکی دیگر از کاربردهای این ماده، استفاده به عنوان یک نگهدارنده و ضد باکتری در خوراک دام ها است. این ماده از تشکیل اسید بوتیریک جلوگیری کرده و سبب کم شدن سرعت تخمیر در دمای پایین می شود. 29 درصد مصرف اسید فرمیک در جهان، استفاده در صنعت تولید چرم است. علاوه بر صنعت چرم، یکی دیگر از دلایل  خرید اسید فرمیک استفاده در رنگ رزی، منسوجات و انعقاد کننده در تولید لاستیک می باشد. این ماده انواع کنه ها را نابود می کند و قیمت مناسبی داشته و در دسترس است؛ به همین دلیل در صنعت زنبورداری نیز به کار برده می شود.

ارسال نظر: