چگونه اصولی درس بخوانیم

کدخبر: 2368340

فرقی ندارد که دبستانی باشیم یا دبیرستانی، پشت کنکوری باشیم یا دانشجو. در هر صورت اینکه چگو  نه درس بخوانیم همیشه برای ما سوال بوده است. در واقع چون در مدرسه روش‌های صحیح درس خواندن به ما آموزش داده نشده است، یادگیری مطالب برای ما مشکل خواهد بود. به همین دلیل هم بیشتر ما در درک و یادگیری مطالب مشکل داریم. اما برای حل این موضوع باید چه کار کرد؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه به کمک برنامه ریزی صحیح و افزایش انگیزه، یادگیری بهتری داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

نسیم آنلاین : فرقی ندارد که دبستانی باشیم یا دبیرستانی، پشت کنکوری باشیم یا دانشجو. در هر صورت اینکه چگو  نه درس بخوانیم همیشه برای ما سوال بوده است. در واقع چون در مدرسه روش‌های صحیح درس خواندن به ما آموزش داده نشده است، یادگیری مطالب برای ما مشکل خواهد بود. به همین دلیل هم بیشتر ما در درک و یادگیری مطالب مشکل داریم. اما برای حل این موضوع باید چه کار کرد؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه به کمک برنامه ریزی صحیح و افزایش انگیزه، یادگیری بهتری داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه به کمک برنامه‌ریزی صحیح درس بخوانیم

بدون شک اولین قدم برای موفقیت در درس خواندن داشتن برنامه است. در واقع داشتن برنامه به ما کمک خواهد کرد که قدم‌های پیش رو را پیش بینی کنیم. همچنین نظم و کیفیت مطالعه ما افزایش خواهد یافت. مجموعه این اتفاقات سبب خواهد شد که ما مطالعه با کیفیت‌تری داشته باشیم و مطالب را بهتر یاد بگیریم.

اما سوال اینجاست که برای درس خواندن چگونه برنامه ریزی کنیم به نکات زیر توجه داشته باشید تا برنامه شما به بهترین شکل شما را برای یادگیری مطالب جدید آماده کند:

  1. اهداف موجود در برنامه شما باید تلفیقی از اهداف بلند و کوتاه مدت باشند.
  2. برنامه ریزی شما باید واقع بینانه و قابل اجرا باشد. به این ترتیب شما در عمل کردن به آن دچار مشکل نخواهید شد.
  3. سعی کنید هنگام برنامه‌ریزی، مطالب را بر اساس میزان اهمیت آن‌ها اولویت بندی کنید.
  4. حتما در برنامه خود زمانی را برای مرور مطالب خوانده شده در نظر بگیرید.
  5. به برنامه خود پایبند باشید.

شوق درس خواندن را در خود به وجود بیاورید

قدم بعدی برای بهبود روش درس خواندن این است که شوق و میل به درس خواندن را در خود افزایش دهیم. زمانی که ما علاقه بیشتری نسبت به انجام کارهای مختلف از خود بروز دهیم، با تمرکز بیشتری آن‌را انجام خواهیم داد. در نتیجه میزان دقت ما هم افزایش خواهد یافت. مجموعه این عوامل به ما نشان می‌دهند که اگر راه‌های افزایش انگیزه برای درس خواندن را بدانیم، میزان یادگیری ما به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت. اما چگونه باید میل و انگیزه خود برای درس خواندن را افزایش داد؟ به لیست زیر نگاه کنید:

  1. اهداف خود را مشخص کنید: اگر هدف شما از درس خواندن مهاجرت کردن است، یا می‌خواهید با درس خواندن در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوید حتما آن‌را برای خود تکرار کنید. یادآوری به شدت انگیزه ما را افزایش خواهد داد.
  2. آینده خود را تصویرسازی کنید: تصویری که شما از آینده خود دارید چگونه است؟ به این فکر کنید که در صورت درس خواندن و رسیدن به اهداف خود، زندگی شما چگونه تغییر خواهد کرد؟

فکر کردن به این موارد موجب افزایش انگیزه شما خواهد شد و درس خواندن را به کاری لذت‌بخش برای شما تبدیل خواهد کرد.

جمع بندی

برنامه ریزی صحیح و استفاده از تکنیک‌هایی که موجب افزایش انگیزه ما می‌شوند، درس خواندن را به کاری لذتبخش برای ما تبدیل خواهد کرد. همچنین میزان یادگیری ما هم در این شرایط افزایش خواهد یافت. پس از همین امروز این دو تکنیک را جدی بگیرید.

ارسال نظر: