دسته بندی انواع گاوصندوق را بشناسید

کدخبر: 2371905

گاوصندوق‌ها به منظور حفظ و نگهداری از اشیاء گران قیمت و با ارزش ما ساخته شده‌اند. اما اینکه به چه گاوصندوقی برای استفاده خود نیاز خواهید داشت، سوال بسیار مهمی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

عموما گاوصندوق‌ها در مدل‌ها و طراحی‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هدف تمامی آن‌ها، تامین نیاز کاربر به بهترین شکل ممکن است. در بازار، از گاوصندوق‌های ساده و کوچک که بیش‌تر مصارف خانگی دارند گرفته تا گاوصندوق‌های بزرگ و امنیتی با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، قابل جستجو و تهیه هستند.

صرف نظر از برندهای مختلفی که بر روی این محصولات کار می‌کنند، به دسته‌بندی انواع گاوصندوق بر اساس ملاک‌های چون، محل نصب، نوع کاربرد، قابلیت و... می‌پردازیم.

طبقه‌بندی انواع گاوصندوق

گاوصندوق‌ها در محل‌های مختلفی و با اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند. در این مطلب به دسته‌بندی انواع گاوصندوق با توجه به معیارهای مختلف و مورد نظر می‌پردازیم.

 

  1. طبقه‌بندی گاوصندوق‌ها بر اساس محل مورد استفاده

گاوصندوق‌های خانگی به مراتب ساده‌تر از انواع بانکی و اداری آن‌هاست. بر اساس محل مورد استفاده، گاوصندوق‌ها به طبقات زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. گاوصندوق فروشگاهی: این گاوصندوق‌ها باید دارای فضای کافی برای نگهداری از حجم بالای پول و اسناد و فاکتورهای مهم باشند. از طرفی دیگر باید کاملا نسوز بوده و مقاومت کافی در برابر ضربه را نیز داشته باشند. داشتن دو درب به علت فضای کم در فروشگاه، وزن متناسب و ضد سرقت بودن، از جمله ویژگی‌های مهم این مدل است.
  2. گاوصندوق هتلی: گاوصندوق‌های هتلی معمولا به سفارش مشتریان ساخته می‌شوند. نوع طبقه‌بندی داخلی مخصوصا برای نگهداری کلیدهای مختلف و ایجاد نظم درون گاوصندوق از نکات مهم برای طراحی این دسته است.
  3. گاوصندوق بانکی: در بانک‌ها حجم بالایی از پول، ارز، جواهرات و اشیاء گران‌بهای دیگری نگهداری می‌شود. سایز این گاوصندوق‌ها بزرگ بوده و از لایه‌های مختلفی جهت افزایش استحکام و وزن آن‌‌ها استفاده شده‌است.
  4. گاو صندوق اداری: در ادارات، اسناد و مدارک مهم و با ارزشی وجود دارد که کاملا اشتعال پذیرند. قرار دادن یک گاوصندوق نسوز بزرگ با فایل بندی‌های متنوع جهت سهولت در تفکیک و دسترسی این اسناد، نکته بسیار مهم در این مدل‌هاست. برخی از محصولات مناسب این صنف با وزن کم و در عین حال با مقاومت دمایی بالا و به اصطلاح نسوز تولید می شوند.
  5. گاوصندوق جواهر فروشی: گاوصندوق‌های جواهر فروشی، در عین داشتن استحکام و کیفیت بالا، باید دارای ظرافت در طراحی داخلی نیز باشد. به علت ایجاد خش بر روی جواهرات که با کشیده شدن آن‌ها بر روی هم (اصطکاک) ایجاد می‌گردد، وجود طبقات مجزا که با پارچه‌های لطیف پوشش داده شده باشند، بسیار مهم و ضروری است.
  6. گاوصندوق خانگی: در منازل قرار دادن یک گاوصندوق با وزن و اندازه مناسب و همچنین مقاوم در برابر حوادث، تضمین مناسبی برای حفظ اموال شما خواهد بود.

 

  1. دسته‌بندی گاوصندوق بر اساس قابلیت و ویژگی آن:

گاوصندوق‌های موجود در بازار دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی هستند که باعث رتبه بندی آن‌ها از نظر امنیت و کیفیت می‌شود. این قابلیت‌ها تاثیر بسزایی در تعیین قیمت نهایی این محصولات نیز دارد.

2.2 گاوصندوق مکانیکی: سیستم گاوصندوق‌ها بسیار متنوع است. ساده‌ترین نوع قفل در گاوصندوق‌ها، مکانیکی است. برای بستن و باز کردن آن‌ها از رمزهای دستی و مکانیکی استفاده می‌شود. این گاوصندوق‌ها متداول‌ترین نوع برای مصارف خانگی و کاربردهای کم مصرف و جزیی‌تر هستند که قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر مدل‌ها دارند. نکته قابل توجه در گاوصندوق مکانیکی، این است که این مدل‌ها نیز از نظر کیفیت متنوع بوده و در بین آن‌ها انواع نسوز، دوجداره و ضدسرقت را نیز می‌توانید بیابید.

2.3 گاوصندوق دیجیتالی: نوع دیگر، گاوصندوق‌ با قفل دیجیتالی است. با یک صفحه به سیستم قفل این وسیله دسترسی پیدا می‌کنید. قفل دیجیتال تنها در اختیار صاحب گاوصندوق خواهد بود.

2.4 گاوصندوق هوشمند: از نظر امنیت، گاوصندوق‌های هوشمند بهترین نوع می‌باشد. این گاوصندوق‌ها معمولا با اثر انگشتی که برای آن تعریف شده باز می‌گردد. بنابراین نمی‌توانید از کلید و یا سیستم‌های دیگر برای باز کردن آن‌ها استفاده کنید.

2.5 گاوصندوق ضد حریق: چه صاحب یک شرکت بزرگ باشید و چه یک کاربر معمولی، خطر آتش‌سوزی همواره شما را تهدید خواهد کرد. بنابراین باید به فکر مدل‌های نسوز و بامقاومت دمایی بالا باشید. مخصوصا اگر از اسناد کاغذی استفاده می‌کنید. نکته مهم در این مدل‌ها این است که دمای محیط بیرون گاوصندوق ممکن است تا 2000 درجه نیز بالا رود. اما دمای درون آن از 150 درجه تجاوز نخواهد کرد.

2.6 گاوصندوق ضد سرقت: هدف اصلی از خرید یک گاوصندوق، کاهش خطر سرقت و حفظ اموال است. بنابراین باید سیستم‌های امنیتی و متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها دارای کیفیت و استاندارد بالایی باشد. در نتیجه ضروری است گاوصندوق مدنظر مجهز به سیستم ضدسرقت باشد.

 

2.7 گاوصندوق آسانسوری: خاص‌ترین نوع گاوصندوق است که برای خرید آن نمی‌توانید به دنبال مدل‌های از پیش تعیین شده باشید. برای خرید این نوع از آسانسورها که بیش‌تر برای جواهرفروشی‌ها کاربرد دارند، نیاز به کارشناسان ویژه‌ و متخصصی است که باید با در نظر گرفتن نیازهای شما متناسب‌ترین طراحی را ارائه دهد. بنابراین این مدل در دسته گاوصندوق‌های خاص قرار خواهد گرفت.

2.8 گاوصندوق فایلینگ نسوز: مدلی ویژه برای ادارات و مراکزی که از اسناد کاغذی بسیاری نگهداری می‌کنند است. این فایل‌ها امکان طبقه‌بندی اسناد را به کاربر داده و همزمان استانداردهای لازم برای تحمل دماهای بالا در زمان آتش‌سوزی در آن‌ها لحاظ شده‌است.

2.9 گاوصندوق ضد ضربه: در گاوصندوق‌های ضد ضربه از فولاد، بتن و میلگرد برای مقاوم سازی بدنه استفاده می‌شود. همچنین تمامی قفل‌ها و لولاها ضد برش و از جنس فولاد مقاوم ساخته می‌شوند.

2.10 گاوصندوق ضد انفجار: این مدل‌ها از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد ساخته می‌شوند. تمامی اصول ساخت و انتخاب مواد برای تولید یک محصول به شدت مقاوم در برابر انفجار در آن‌ها لحاظ شده‌است. از این دسته برای مراکز مهم استفاده می‌گردد.

3. دسته‌بندی گاوصندوق‌ها بر اساس محل نصب

گاوصندوق‌ها بر اساس محل نصب در محیط‌های مختلف نیز طبقه‌بندی می‌شوند. البته این دسته محدودترین نوع بوده و تنها چند انتخاب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

3.1 گاوصندوق ویترینی: گاوصندوق‌های ویترینی خاص‌ترین نوع در این طبقه‌بندی هستند که برای طلافروشی‌ها طراحی می‌شوند.

3.2 گاوصندوق پنهان: مدل‌های قابل نصب درون زمین و یا داخل کمد و درون محل‌های مخفی در دیوارها هستند.

3.3 گاوصندوق زمینی: گاوصندوق‌های معمولی که با استفاده از پیچ و مهره به زمین محکم می‌شوند.

برای خرید یک گاوصندوق مناسب، باید انواع آن‌را بشناسید. با داشتن اطلاعات کافی در مورد این محصولات و مدل‌های آن و با توجه به نیازهای خود می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین مدل را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.

تهیه و تنظیم: گاوصندوق آرکا

ارسال نظر: