کاربری سیم بکسل در جرثقیل و لیفتینگ

کدخبر: 2372954

سیم بکسل که به نام طناب فولادی نیز شناخته می شود یک سازه فلزی می باشد که در عین حال از انعطاف مناسبی برخوردار بوده و با توجه به گستردگی بسیار در شکل و طراحی قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد. در واقع سیم بکسل ها در کنار زنجیر که سازه فلزی دیگری در صنایع لیفتینگ می باشد و البته تسمه های باربرداری که با وجود تولید از بافت های پارچه ای دارای مقاومت بسیار بالایی هستند از اصلی ترین ادوات لیفتینگ محسوب می شوند. هر یک از انواع سیم بکسل، زنجیر و تسمه بار برداری برای کاربری در شرایط خاص و متناسب با ابعاد، شکل بار و تناژ ان مناسب تر می باشند و مورد استفاده قرار می گیرند.

سیم بکسل Steel wire rope از آلیاژ های مختلف و معمولا از دو فلز آلیاژی فولاد و استنلس استیل تولید شده و بر روی قرقره هایی که در سایز های بالا بصورت چوبی و در سایز های پایین بصورت پلاستیکی تولید می شود عرضه می شود. این در حالی است که زنجیر بصورت بشکه ای بسته بندی شده و به بازار عرضه می شود. سیم بکسل های فولادی دارای گرید های متنوعی هستند که با توجه به قابلیت تغییر درصد کربن آلیاژی فولادی و عملیات های سخت کاری که بر روی آنها انجام می شود بدست می آیند.

کاربری سیم بکسل در لیفتینگ بار

هر چند تنها کاربری سیم بکسل ها در لیفتینگ بار نمی باشد اما یکی از اصلی ترین کاربری های این قطعه صنعتی می باشد. سیم بکسل های مورد استفاده در لیفتینگ بار اغلب از گرید های فولادی و بالاتر از 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع مورد استفاده قرار می گیرند. لیفتینگ بار با سیم بکسل به روش های مختلف و با بکارگیری ماشین آلات متنوعی صورت می پذیرد که به همین ترتیب دارای ساختار های مختلفی از سیم بکسل هستند. یکی از معمول ترین ساختار های سیم بکسل که در اتصال جرثقیل نیز بکار گرفته می شود سیم بکسل جرثقیل 6 رشته می باشد که با ساختار 6X19 هم بصورت مغز کنفی و هم بصورت مغز فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. همین ساختار از سیم بکسل البته در اتصالات حفاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از کاربردی ترین ساختار های سیم بکسل که در اتصالات تاور کرین ها استفاده می شود سیم بکسل نتاب تاور کرین می باشد. این ساختار از سیم بکسل نتاب دارای انعطاف بسیار بالا و بافت بسیار ریزی می باشد که از مفتول هایی با قطر بسیار کم با تعداد رشته و استرند بالا در تولید آن استفاده می شود. ساختار سیم بکسل نتاب 19X7 و یا برای برخی از تاور کرین ها 35X7 می باشد. سیم بکسل نتاب اغلب دارای تنسایل مقاومت کششی بالایی بوده و از آلیاژ های سخت فولادی با تنسایل حداقل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع در تولید آن استفاده می شود. سیم بکسل نتاب بگونه ای بافته می شود که در برابر باز شدن در هر جهتی مقاومت از خود نشان می دهد.

اسلینگ سیم بکسل

اسلینگ سیم بکسل نیز یکی دیگر از شکل های عمومی سیم بکسل ها برای هدف لیفتینگ بار محسوب می شود. اسلینگ سیم بکسل به روش های مختلفی و با بکارگیری سیم بکسل مغز کنفی تولید می شود. قدیمی ترین روش تولید اسلینگ های سیم بکسل روش بافت می بود که امروزه اغلب پس از بافت و یا گیس بافت رشته ها پرس نیز می شود. پرس با بوش و گوشواره و سوکت زنی سر سیم بکسل نیز از دیگر روش های ایجاد اسلینگ های سیم بکسلی محسوب می شوند.

در اغلب موارد از سیم بکسل های 6 رشته با ساختار 6X36 , 6X37 در تولید اسلینگ های سیم بکسلی استفاده می شود که دارای مقاومت کششی بالایی هستند. البته از سیم بکسل نتاب نیز برای این منظور در لیفتینگ بار با تاور کرین استفاده می شود.

ارسال نظر: