چگونه پرندگان زینتی را با یک رژیم متعادل تغذیه کنیم؟

کدخبر: 2373167

دادن غذای مناسب به پرندگان زینتی و خانگی اهمیت زیادی برای سلامتی آنها دارد. بنابراین ارائه یک رژیم غذایی متعادل، سالم و مبتنی بر توصیه‌های غذایی مخصوص پرندگان، نکته اصلی این موضوع است؛ زیرا دلیل اصلی بیماری و مرگ زودرس پرندگان زینتی، رژیم‌های غذایی نامتعادل است. متعادل‌ سازی رژیم غذایی پرندگان از ابتدای کار، می‌تواند از بسیاری از مشکلات سلامتی و رفتاری آن‌ها جلوگیری کند. توجه کنید که هیچ ‌وقت برای ایجاد یک پایه غذایی مناسب برای پرنده خانگی‌تان دیر نیست. در این میان شما برای ایجاد یک رژیم غذایی متعادل باید علاوه بر خرید غذای پرنده از فروشگاه‌های معتبر مانند دانه مارکت ، برخی از وعده‌های غذایی را نیز در منزل تهیه نمایید. مثلاً پوره‌های غذایی یکی از وعده‌های مهم برای تغذیه پرندگان زینتی هستند که می‌توان آنها را با توجه به نژاد پرنده، به شکل‌های گوناگونی تهیه کرد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

با توجه به گونه و نژاد پرنده خود، برنامه غذایی بریزید!

شاید برای کسانی که سررشته ای از نگهداری و پرورش پرندگان زینتی ندارند برخی دانه‌ها نظیر گندم یا ارزان را بتوان غذای پرنده به شمار آورد. اما واقعیت امر این است که همه پرندگان را نمی‌توان تنها با یک نوع دانه، آن هم، ارزن تغذیه کرد. دانه ارزن طبعی سرد دارد و ممکن است با سیستم گوارشی برخی پرندگان همخوانی نداشته باشد. از این رو قبل از اینکه برای پرنده خود یک برنامه غذایی بچینید، بهتر است به تفاوت‌های گونه‌ای و نژادی آنها توجه کنید و در نهایت آن را با یک رژیم متعادل تغذیه کنید. مثلاً در خصوص پرندگان دانه‌خوار می‌توانید یک رژیم مبتنی بر دانه را با ترکیبی از دانه‌هایی با طبیعت‌های مختلف ایجاد کنید. مثلاً اگر از ارزن یا تخم کاهو به عنوان یک دانه با طبیعت سرد بهره می‌گیرید حتماً برای متعادل سازی آن از شاهدانه یا سایر دانه‌ها با طبیعت گرم استفاده نمایید.

با میوه و سبزی تازه، برنامه غذایی پرنده خود را غنی کنید

بیشتر پرندگان تمایل دارند تا در کنار دانه‌ها از میوه و سبزیجات تازه نیز تغذیه کنند. این تمایل غذایی در برخی از پرندگان نظیر طوطی سانان به قدری زیاد است که خودِ پرنده، میوه‌های مورد علاقه خود را انتخاب می‌کند. از این رو میوه و سبزی تازه را به عنوان بخشی از غذای پرنده خود در نظر بگیرید و حداقل یک چهارم از ظرف غذا را از آنها پر کنید.

در این میان فراموش نکنید که باید موارد منع مصرف را نیز در نظر داشته باشید. مثلاً بیشتر پرندگان قادر به خوردن آووکادو نیستند. همچنین خوردن دانه سیب و یا بوته و برگ گوجه فرنگی می‌تواند منجر به مسمومیت و مرگ اغلب پرندگان زینتی شود. از این رو قبل از خرید غذا برای پرنده خود بهتر است کمی در مورد غذای‌های غیرمجاز برای تغذیه پرندگان تحقیق نمایید.

پوره غذایی را فراموش نکنید

شاید جالب باشد که بدانید برای تامین پروتئین مورد نیاز در بدن برخی پرندگان زینتی می‌توانید از تخم مرغ آبپز، انواع گوشت سفید و قرمز پخته شده و حتی لبنیات استفاده نمایید. البته این به آن معنی نیست که شما می‌توانید یک ران مرغ کامل و سرخ شده را در قفس پرنده خود قرار دهید. بلکه باید مقداری از این گوشت را بدون روغن و نمک بپزید، آن را با قسمتی از یک تخم آبپز و مقداری دانه مخلوط کرده و به شکل پوره در اختیار پرنده خود قرار دهید. استفاده از مواد غذایی پوره شده به عنوان غذای پرنده برای تامین نیازهای بدن برخی از پرندگان، نظیر طوطی در فصل زمستان بسیار مرسوم است. از این رو اگر پرنده شما به خوردن این دست غذاها علاقه نشان می‌دهد، می‌توانید پوره غذایی را نیز در رژیم او بگنجانید.

در تامین غذای پرنده، از جوانه‌ها کمک بگیرید

برای اینکه پرنده شما دچار کمبود ویتامین نشود می‌توانید از جوانه‌ها برای تغذیه بهتر او کمک بگیرید. برای این منظور با توجه به ذائقه پرنده، از جوانه گندم، ماش و سایر دانه‌ها استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که استفاده از دانه‌ها و غلات خیس نخورده به عنوان غذای پرنده، برخی از این حیوانات خانگی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. مثلاً پرنده ممکن است به دلیل اینکه دانه بیش از حد سفت یا بزرگ است نتواند از آن تغذیه کند یا بعد از خوردن آن با مشکلات گوارشی مواجه شود. همچنین استفاده از جوانه‌ها خطر شکستن یا آسیب به نوک پرنده را نیز کاهش می‌دهد. از این رو جوانه‌ها از زوایای مختلفی یکی از بهترین مدل‌های غذا برای تغذیه پرندگان زینتی هستند.

آب تازه را از یاد نبرید

پرندگان زینتی از آب علاوه بر نوشیدن برای نظافت و مرتب نمودن پرهای خود نیز استفاده می‌کنند. همچینین شما می‌توانید مکمل‌های غذایی را هم به آب اضافه کرده و آنها را به صورت محلول در دسترس پرندگان خود قرار دهید. البته فراموش نکنید که ظرف آب را باید به طور مداوم بشویید و از آب تازه پر کنید. در پایان یادآور می‌شویم که در غذای پرنده خود حتماً از غلات تازه و ارگانیک استفاده نمایید. این غلات را می‌توانید از فروشگاه‌های معتبری نظیر دانه مارکت خریداری نمایید. به یاد داشته باشید که برای این کار تنها کافی است تا به سایت این فروشگاه مراجعه و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. 

 

ارسال نظر: