ثبت برند تجاری

کدخبر: 2373345

علامت تجاری یا برند چیست و چرا باید برند تان را ثبت کنید و مزایای ثبت برند چه می باشد ؟ مراحل ثبت برند و هزینه آن به چه صورت است ؟ این ها مجموعه از سوالات هستند که در ابتدای ثبت برند تجاری به ذهن ما می رسد و در این مقاله بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد .

برند یا علامت تجاری به تعریف از ماده 1 قانون تجارت به هرگونه علامت یا نشانه اعم از تصویر ، اعداد و ارقام ، نقش ، عبارت ، حرف ، اشکال و ... گفته می شود که برای معین و انحصاری کردن یک محصول ، صنعت و یا خدمات عنوان می شود .

بر حسب قانون ثبت برند اختیاری است مگر در شرایطی که دولت مشخص کرده باشد مانند کالا هایی که تاثیر مستقیم بر پوست و سلامت بدن دارند .

لوازم آرایشی ، مواد غذایی از این دسته هستند که بدلیل بازار پر رونقی که دارند بسیار مورد توجه می باشند .

برای ثبت برند ابتدا باید درک درستی از طبقه بندی علامت داشته باشید که طبقه ‌بندی بین ‌المللی علائم تجاری و صنعتی در مجموع در شامل 45 طبقه می باشند .

طبقات 1 تا 34 کالاها و محصولات و طبقات 35 الی 45 خدمات را در بر میگیرد .

برای ثبت برند چه نکاتی را باید در نظر داشت و چه نشان های امکان ثبت ندارند ؟

در ابتدا نام یا یک نشان خاص به عنوان علامت تجاری انتخاب کنید .

هر نشان تجاری معرف کالا ها ، خدمات یک شخص حقیقی و یا حقوقی که در یک یا چند طبقه ثبت شده است ، می باشد .

با دانستن این نکته باید بدانید که قبل از هر کاری مشخصه تجاری تان را باید در روزنامه رسمی استعلام بگیرید تا کالاها و یا خدمات در آن طبقه به ثبت نرسیده باشد .

به عبارتی دیگر یکی از شرایط ثبت برند تکراری نبودن آن می باشد .

پرچم ایران و اسم های عام و ارقام و اعداد به تنهایی امکان ثبت ندارند و باید بصورت ترکیبی و همراه با کلمه خاص دیگری بیایند .

همچنین اسم برند هایی که بر خلاف موازین و هنجار های اخلاقی باشند نیز امکان ثبت ندارند .

چرا باید اقدام به ثبت برند کرد ؟

ثبت برند مزایای فراوانی دارد چنانچه باعث تمایز کالاها و یا خدمات شما از سایر رقبا می شود و در دنیای امروزی یکی از مهم ترین ابزار ها برای شناخته شدن ، تبلیغ و کسب درآمد مطمئن می باشد .

ثبت برند شما را از سایرین جدا می کند و همین مسئله باعث می شود به هنگام فروش مشتریان گمراه نشوند و بتوانند کالاهای شما را به راحتی تشخیص دهند و همچنین یک فرصت عالی برای اخذ وام از موسسات و بانک نیز می باشد .

تبلیغ2

مدارک ثبت برند تجاری

مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی تا حدودی متفاوت است .

برای اشخاص حقوقی کپی روزنامه ثبت و آخرین تغییرات شرکت و برای اشخاص حقیقی کپی از شناسنامه و کارت ملی نیاز است .

- مدارکی اعم از جواز ، پروانه کسب ، پروانه بهره برداری و یا هر گونه مدرک که نشان دهنده گستره فعالیتی شما باشد .

- اگر برای انجام امور از وکیل بکار گرفتید مدارک مربوط به وکیل و نماینده دارای حق امضاء را باید بفرستید .

- برای اشخاص حقوقی مهر شرکت نیز نیاز است .

- اگر عنوان برند لاتین باشد و ریشه فارسی نداشته باشد ملزم به اخذ کارت بازرگانی یا عضویت نیز خواهید بود در غیر این صورت نیازی نیست .

مراحل ثبت برند

در ابتدا به سامانه مالکیت معنوی کشور بخش علائم تجاری مراجعه کرده و نسبت به ثبت اظهارنامه برند خود اقدام کنید .

در این مرحله نوع شخصیت یعنی حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید و گام به گام اطلاعات درخواستی اعم از اطلاعات هویتی ، آدرس را وارد کنید .

بعد از ثبت نام ، گذرواژه به شماره همراه تان ارسال خواهد شد و اقرارنامه را از سامانه دریافت و برای گواهی امضاء آنرا به دفاتر اسناد رسمی ببرید .

پس از آن  مدارک هویتی و آگهی روزنامه (اگر شخص حقوقی باشد )و جواز یا پروانه کسب در این مرحله روی سایت بار گذاری شود و پس از تایید نهایی به درگاه بانکی ارجاع داده خواهید شد و اظهار نامه دریافت می کنید .

پس از انجام مراحل دو نسخه از قرارداد برای شما ارسال خواهد شد که یک نسخه برای شما و دیگری را به همراه فیش واریزی و مدارک مربوطه که در بالا توضیح داده شد ، ارسال می کنید .

سامانه ثبت برند برای راحت شدن کار به صورت الکترونیکی می باشد و شما در نوبت انتظار قرار خواهید گرفت و در این مرحله حضور شما در اداره تاثیری در تسریع پروسه نخواهد داشت .

تبلیغ3

اظهارنامه شما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشابه برند ثبت نشده باشد و مطابق با مقررات تعیین شده نام برند انتخاب شده باشد آگهی منتشر خواهد شد و در صورتی که نقص وجود داشته باشد باید از طریق کدپیگیری در سامانه ، اقدام به رفع نقص کنید .

در این مرحله از امتیازات و حقوق برند برخوردار خواهید بود و اگر شخصی برند شما را با برند خود مشابه بداند در حالی که باعث گمراه شدن مشتریان وی شود حق اعتراض بر ثبت برند شما را خواهد داشت که به طور کلی می توان گفت اعتراض به ثبت برند طی شرایط خاصی ، قبل و بعد ثبت برند امکان پذیر خواهد بود .

طی 30 روز پس از تاریخ انتشار آگهی ، اعتراض بر برند وارد است و معترض در این دوره زمانی باید مدارک مربوطه را به اداره ارسال می کند و اداره ظرف 10 روز اعتراض را به درخواست کننده ثبت خواهد رساند .

باید توجه داشت که اگر معترض طی 60 روز پس از تاریخ ابلاغ نامه ، اعتراض خود را پیگیری نکند در این حالت برند متعلق به درخواست کننده ثبت خواهد شد .

تا 3 سال بعد از ثبت برند امکان اعتراض به آن وجود دارد البته این مسئله در حالی صدق می کند که برند مربوطه باعث گمراهی و به اشتباه افتادن مشتریان شده است .

برای دیدن مقالات بیشتر به سامانه ثبت برند sabtebrand.com  مراجعه نمایید.

ارسال نظر: