بررسی بازدهی و عملکرد صندوق آگاس

کدخبر: 2373393

برای انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری، اولین و مهم‌ترین فاکتوری که مورد بررسی قرار می‌گیرد، عملکرد و میزان بازدهی صندوق است. اگرچه صندوق‌های در سهام معمولا سوددهی بالاتری نسبت به دیگر انواع صندوق فراهم می‌کنند، ولی با توجه به تعدد آن‌ها، انتخاب یک مورد نیاز به بررسی دقیق دارد. در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی بازدهی و عملکرد صندوق آگاس خواهیم پرداخت.

معرفی صندوق آگاس

صندوق هستی بخش آگاه، یک صندوق قابل معامله ETF و در سهام است که واحدهای آن با نماد آگاس در بازار بورس معامله می‌شود. بین 70 تا 90 درصد از دارایی این صندوق در سهام شرکت‌های بورسی و مابقی در ابزارهای درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. در تصویر زیر ترکیب دارایی صندوق آگاس را مشاهده می‌کنید.

تبلیغ12

صندوق آگاس در آذر ماه سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون قیمت واحدهای آن بیش از 500 درصد رشد داشته است. آگاس از نظر بازدهی، در میان صندوق‌های قابل معامله، همواره در شمار سه صندوق‌ برتر قرار دارد و در هر سه درجه‌بندی 1 ساله، 3 ساله و 5 ساله، رتبه پنج ستاره را از سامانه اعتبارسنجی برهان که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند، دریافت کرده است.

تبلیغ13

بازدهی صندوق آگاس

از آن جایی که واحدهای صندوق هستی بخش در بازار بورس معامله می‌شود، لذا قیمت این صندوق تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرارد دارد. به عبارت دیگر افزایش تقاضا و معاملات، موجب رشد قیمتی نماد آگاس می‌شود و کاهش معاملات هم، نزول قیمت را در پی خواهد داشت.

حال باید ببینیم که افزایش تقاضا برای خرید واحدهای صندوق آگاس چگونه اتفاق می‌افتد؟ همان طور که می‌دانید تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مدیر و تعدادی کارشناس بورسی هستند که وظیفه، تنظیم استراتژی، مدیریت دارایی و هدایت سرمایه افراد به سودده‌ترین بخش بازار را بر عهده دارند. البته مدیریت ریسکی که متوجه دارایی صندوق است هم توسط متولیان آن و با توجه به نوع صندوق (در سهام، درآمد ثابت یا مختلط) کنترل می‌شود.

هر قدر مدیریت دارایی در این بخش بهتر عمل کند، بازدهی صندوق هم برای سرمایه‌گذاران بیشتر است. مثلا بازدهی صندوق آگاس تا حد زیادی به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی بستگی دارد. پس هر قدر این سرمایه‌گذاری سودده باشد، بازده صندوق افرایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای خرید واحدها پیدا می‌کنند، درصد تقاضا بالا می‌رود و در نهایت قیمت واحد افزایش می‌یابد.

برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر که بازدهی صندوق آگاس را در 6 ماه گذشته نشان می‌هد، توجه کنید. طبق تصویر حتی در زمانی که بازدهی بورس تا (75-) درصد افت داشت، بازدهی صندوق آگاس (4-) بود. یعنی افرادی که به واسطه آگاس در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند، نسبت به سرمایه‌گذاران مستقیم، بیش از 70 درصد در سود بودند.

تبلیغ14

پورتفوی صندوق آگاس

تا این جا متوجه شدیم که بازدهی صندوق آگاس، از افزایش قیمت واحدهای آن ناشی می‎شود و افزایش قیمت واحدها هم به نحوه مدیریت دارایی، تشکیل سبد سهام و در مجموع به پرتفوی صندوق آگاس بستگی دارد. حال می‌توانیم نگاهی به پورتفوی صندوق آگاس داشته باشیم.

در تصویر زیر نمودار ترکیب دارایی‌های صندوق آگاس را مشاهده می‌کنید. از آن جایی که آگاس صندوقی از نوع در سهام است، غالب پورتفوی صندوق آگاس از سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌شود. در این تصویر 5 سهم برتر که حدود 42 درصد از دارایی صندوق را تشکیل می‌دهد با رنگ سبز، مابقی سهام که حدود 55 درصد از پورتفوی صندوق آگاس را شامل می‌شوند با رنگ قرمز و مابقی سرمایه‌گذاری‌ها (سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و...) با رنگ‌های مشکی، آبی و بنفش نشان داده شده‌اند.

تبلیغ15

در تکمیل تصویر بالا، چارت زیر هم، سهم صنایع را در پرتفوی صندوق آگاس نشان می‌دهد.

تبلیغ16

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق آگاس

اگرچه بررسی بازدهی و عملکرد صندوق‌ها، معمولا نظر سرمایه‌گذاران را برای انتخاب این روش به خود جلب می‌کند. اما سرمایه‌گذاری در صندوق مزایای دیگری هم دارد. بنابراین در ادامه مروری بر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق آگاس خواهیم داشت.

  • واحدهای صندوق‌ قابل معامله از نوع در سهام (مثل آگاس)، با کارمزد ۰٫۰۰۱۱۶ درصد برای خرید و ۰٫۰۰۱۱۸۷۵ درصد برای فروش معامله می‌شوند. مجموع این عدد حدود 1 درصد است که در مقایسه با سودی که برای سرمایه‌گذار حاصل می‌شود، درصدی ناچیز است.
  • خرید و فروش واحدهای صندوق آگاس (با توجه به روش معامله آن در بازار بورس) معاف از مالیات است. بنابراین برای بررسی و تخمین میزان بازدهی صندوق آگاس، لازم نیست رقمی را به عنوان مالیات در نظر بگیرید.
  • نقدشوندگی بالا از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق آگاس است. واحدهای صندوق آگاس در بازار بورس معامله می‌شود و تعدد معامله‌گران، گستردگی بازار و جریان بالای عرضه و تقاضا، از رکود سرمایه در این بازار جلوگیری می‌کند.
  • شفافیت اطلاعاتی از مهم‌ترین دلایل انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط معامله‌گران است. صندوق آگاس با نظارت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. گزارشات عملکرد صندوق آگاس در سایت کدال، نمودار بازدهی صندوق آگاس در سایت فیپیران و دیگر جزئیات آن در سایت اصلی صندوق هستی بخش منتشر می‌شود. بنابراین افراد می‌توانند در صورت تمایل ریز به ریز جزئیات سرمایه‌گذاری خود را مشاهده کنند.
  • صندوق سرمایه‌گذاری آگاس توسط کارشناسان مالی خبره مدیریت می‌شود. این کارشناسان به صورت مکرر به بررسی بازارهای مختلف، تخمین ریسک، پیش‌بینی آینده سهام و... می‌پردازند و مسیر حرکت سرمایه‌گذاری را برای حصول بیشترین مقدار بازدهی مدیریت می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذار با انتخاب صندوق آگاس، در زمان و هزینه‌ای که باید برای یادگیری مهارت‌های بورسی و بررسی بازار صرف کند، صرفه‌جویی کرده است. به عبارتی کسب سود، در کنار صرف وقت و هزینه ناچیز، از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق آگاس است.

شرایط سرمایه‌‌گذاری در صندوق آگاس

شرایط سرمایه‌‌گذاری در صندوق آگاس بسیار ساده است و هر فردی با داشتن کد بورسی و کد معاملاتی به راحتی می‌تواند واحدهای این صندوق را معامله کند. برای این منظور کافی است که وارد سامانه معاملاتی کارگزاری شوید و نماد «آگاس» را جست‌وجو کنید. با کلیک روی نام آن، امکان انجام معامله برای شما فراهم می‌شود.

همچنین در سامانه معاملاتی، شما می‌توانید جزئیاتی مانند سود و زیان محقق شده، حجم معاملات، ارزش معاملات و... را مشاهده کنید. به عبارتی شرایط سرمایه‌‌گذاری در صندوق آگاس مانند خرید سهام در بازار بورس است و تمام اطلاعات و جزئیاتی که از دیگر سهام در اختیار شما قرار می‌گیرد، در نماد آگاس هم قابل مشاهده و دسترسی خواهد بود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم با بررسی بازدهی و عملکرد صندوق آگاس، تصویری روشن و واضح از آن چه یک سرمایه‌گذار باید در رابطه با چگونگی مدیریت دارایی خود در صندوق بداند، ارائه دهیم. بازدهی صندوق آگاس در حدود 7 سال فعالیت خود، همواره در بالاترین سطح ممکن قرار داشته است. افزایش میزان عرضه و تقاضا، افزایش قیمت واحدها، نمودار صعودی حرکت این نماد در بازار بورس و رتبه بالای آن در میان تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گواه عملکرد درست و انتخاب استراتژی صحیح توسط مدیریت آن است.

ارسال نظر: