آزمایشات خون را در منزل و با خیالی آسوده انجام دهید

کدخبر: 2373408

 

بسیاری از اشخاص وقتی از خدمات آزمایش خون در منزل مطلع می‌شوند با تعجب سوال می‌پرسند که مگر امکان انجام آزمایش در منزل وجود دارد؟ در این مقاله ما به شما می‌گوییم بله این امکان با درخواست شما از هوم‌کا امکان‌پذیر می‌شود. ما در مجموعه هوم‌کا با اعزام پرستار یا تکنسین به منزل شما انجام آزمایش در محیط امن و سالم منزل را برای شما فراهم می‌کنیم. با انجام نمونه‌گیری در منزل و ارسال آن از سوی پرستار به محیط آزمایشگاه با اطمینان خاطر امور درمانی خود را پیگیری کنید. ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که چگونه باید در منزل آزمایش داد و این که اصلأ کدام دسته از آزمایش‌ها هستند که باید به طور سالانه آن‌ها را تکرار کرد. در این مقاله به پاسخ سوالات خود دست خواهید یافت. پس لطفأ با ما همراه باشید.

چه طور در منزل آزمایش خون بدهیم؟

اگر مایل به انجام آزمایش در منزل هستید باید در ابتدا با ما تماس بگیرید و زمانی را که به نظر خودتان برای انجام آزمایش در منزل آمادگی دارید به هوم‌کا اعلام کنید. پس از مشخص شدن تاریخ لازم است موارد زیر را قبل از آزمایش رعایت کنید:

  1. تقریبأ از 8 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش باید از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. زیرا برخی از مواد غذایی در نتیجه تست مداخله می‌کنند.
  2. اگر دارویی مصرف می‌کنید حتی در صورتی که یک قرص ویتامین ساده باشد لازم است در مورد ادامه مصرف یا قطع موقت مصرف آن در روزهای قبل از انجام آزمایش با پزشک مشورت کنید.
  3. قبل از آزمایش در منزل، از کشیدن سیگار یا قلیان خودداری کنید.
  4. بهتر است در روز قبل از آزمایش، فعالیت‌های بدنی سنگین نداشته باشید و به طور کلی بدن خود را خسته نکنید زیرا در برخی از آزمایش‌ها به خصوص در مواردی که پزشک برای تشخیص عملکرد هورمون‌ها آزمایشی را تجویز کرده باشد؛ فعالیت بدنی بر نتیجه تاثیرگذار خواهد بود.  حتی در مواردی پزشکان توصیه می‌کنند که در شب قبل از انجام آزمایش استحمام نکنید.
  5. اگر در زمان انجام آزمایش در شرایط خاصی قرار دارید مثلأ برای خانم‌ها اگر در دوران عادت ماهانه به سر می‌برند حتمأ در مورد انجام آزمایش در این دوره با پزشک خود مشورت کنید.
  6. در شرایط فعلی که ویروس کرونا هر لحظه ممکن است از طریق تماس با فرد آلوده به شما منتقل شود بهتر است در زمان حضور پرستار در منزل ، پنجره‌ها را برای تهویه هوا بازگذاشته و پس از انجام آزمایش نیز توصیه می‌شود سطوح را ضد‌عفونی کنید.
  7. در زمان انجام آزمایش دقت داشته باشید که سرنگ مورد استفاده از سوی پرستار پلمپ باشد و در واقع قبلأ در آن باز نشده باشد.

تبلیغ5

چه آزمایشاتی را باید به طور سالانه تکرار کنیم؟

  1. یکی دیگر از مواردی که در زمینه چکاپ سالانه خانم ها در دهه بیست سالگی باید انجام شود  آزمایش پاپ اسمیر است که در فرآیند این آزمایش از دهانه رحم نمونه برداری می‌شود و در نتیجه هرگونه ناهنجاری که منجر به وجود آمدن سرطان دهانه رحم شود تشخیص داده می‌شود. لازم است که خانم‌ها از زمان آغاز فعالیت جنسی خود یا از آغاز دهه 20 زندگی این تست را انجام بدهند. در صورت مثبت بودن نتیجه باید هر سال آن را تکرار کنند و در صورت منفی بودن باید هر 3 سال یک بار تکرار شود.
  2. تست تیروئید. یکی از  آزمایش‌هایی که در ۳۰ سالگی خانم‌ها باید برای چکاپ آن را انجام بدهند آزمایش تیروئید است. وضعیت تروئید در بدن یک فرد از طریق یک آزمایش خون به نام آزمایش استاندارد طلایی تیروئید  معمولاً بر روی هورمون تحریک کننده تیروئید انجام می شود قابل تشخیص است. در نتیجه پر کاری و یا کم کاری تیروئید تشخیص داده خواهد شد.
  3. آزمایش CRP: پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) عناوین دیگری هستند که برای آزمایش CRP استفاده می‌شود. سطح بالای CRP خون، نشانه التهاب است. افزایش سطح CRP ممکن است در نتیجه طیف گسترده ای از بیماری‌ها از جمله عفونت و سرطان ایجاد شود.
  4.  یک آزمایش کامل کلسترول یا Cholesterol که  به آن پنل چربی و یا پروفایل چربی نیز گفته می شود آزمایش خونی است که در آن  تعداد کلسترول و تری گلیسیرید در خون را ارزیابی می‌شود.
  5. آزمایش قند خون: تست قند خون به منظور ارزیابی اینکه سطح قند خون شما در محدوده سالم است یا خیر انجام می‌شود. این تست همچنین برای غربالگری و تشخیص دیابت و وضعیت پیش از ابتلا به دیابت و نظارت بر روند درمان قند خون بالا (هایپرگلیسمی) یا قند خون پایین  یا هیپوگلیسمی تجویز می‌شود. آزمایش قند ادرار نیز برای ارزیابی مقدار قند موجود در ادرار کاربرد دارد.

تبلیغ6

6. آزمایش ESR: اگر دچار التهاب باشید، گلبول‌های قرمز خون دچار چسبندگی می‌شوند و در نتیجه توده به وجود می‌آید. این توده در سرعت ته‌نشین شدن گلبول قرمز در نمونه خون تاثیرگذار هستند. این تست به پزشک این امکان را می‌دهد تا میزان تشکیل توده را مشاهده کند. هرچه گلبول‌ها با سرعت بیشتری به انتهای لوله‌ی آزمایش برسند، احتمال بروز التهاب بیشتر می‌شود. به طور کلی تست ESR  التهاب را در بدن نشان می‌دهد اما دلیل التهاب را مشخص نمی‌کند. 

7. آزمایش Urea: اوره یکی از مواد زائد در بدن است که با شکسته شدن پروتئین در کبد تشکیل می‌شود. بالا یا پایین آمدن اوره از سطح نرمال اختلال‌هایی را در بدن ایجاد می‌کند. اوره یکی از فاکتورهایی است که در بیشتر آزمایش‌های پزشکی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در سلامتی تجویز می‌شود. اما در مواردی نیز پزشک مشخصأ آزمایشی را تحت عنوان Urea test برای اندازه‌گیری میزان اوره در بدن و تشخیص بیماری تجویز می‌کند.

8. آزمایش retic count: کم‌خونی و فقر آهن یکی از مشکلات در بحث سلامت جامعه ایران است زیرا بسیاری از ایرانیان مخصوصأ خانم‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. آزمایش retic count یکی از آزمایش‌هایی است که پزشک به منظور تشخیص میزان کم‌بود خون و عملکرد مغز استخوان در مواجه با فقر آهن و کم‌خونی انجام آن را تجویز می‌‌کند.

ارسال نظر: