آموزش باتری به باتری ماشین

کدخبر: 2373915

احتمالاً برایتان پیش آمده که یک روز مثل همیشه سوار ماشینتان شده‌اید و استارت زده‌اید، اما ماشین روشن نشده است. در این لحظه اولین چیزی که به ذهنتان رسیده، خالی شدن باتری ماشین است! باتری بخش بسیار مهمی از خودرو است که علاوه بر روشن کردن موتور، برق مورد نیاز برای فعال شدن دیگر بخش‌های الکترویکی ماشین را نیز فراهم می‌کند. بنابراین خالی شدن باتری ماشین مشکل بزرگی است که شما را حسابی به دردسر می‌اندازد. اما سؤال اینجاست که چطور قبل از خالی شدن باتری ماشین، متوجه این مشکل شویم؟ اگر باتری ماشین خالی شد، چطور باتری به باتری کنیم؟ آیا این روش برای خودرو ضرری ندارد؟ اگر سؤالات مطرح شده دغدغه‌ی ذهنی شما نیز هست، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با بررسی این موضوع به پاسخ سؤالات مطرح شده برسیم.

 

چرا باتری خودرو خالی می‌شود؟

گاهی اوقات باتری ماشین به‌طور مداوم دچار مشکل می‌شود، که در این حالت گفته می‌شود باتری خراب شده و باید تعویض شود. در مورد موضوع تعویض باتری یا خرید باتری نو که بهتر است ابتدا قیمت ضایعات باطری خودرو را استعلام بگیرید، تا با پرداخت کمترین هزینه این کار را انجام دهید. اما اگر بخواهید از این موضوع پیشگیری کنید، باید پیش از این اتفاق با دلایل خالی شدن باتری خودرو آشنا شوید. خراب یا خالی شدن باتری ماشین دلایل متفاوتی دارد، که مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

  1. روشن ماندن چراغ خودرو برای مدت طولانی
  2. بی‌کیفیت و ضعیف بودن باتری
  3. مشکلات برق‌کشی خودرو
  4. اُکسید شدن اتصالات باتری
  5. مشکل در دینام خودرو
  6. شرایط دمایی خیلی گرم یا خیلی سرد

 

برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو چه کار کنیم؟

برای جلوگیری از خالی شدن باطری خودرو چند راهکار نسبتاً ساده وجود دارد، که اگر رعایت کنید خیلی بعید است بابت خالی شدن باتری ماشینتان به دردسر بیافتید! اما برویم سراغ معرفی این روش‌ها:

  1. سوئیچ ماشین را باز نگذارید
  2. هنگام استارت زدن کلاچ بگیرید
  3. باتری را مرتب چک کنید
  4. از تجهیزات الکتریکی خودرو کمتر استفاده کنید
  5. باتری را همیشه تمیز و خنک نگه دارید
  6. ماشین را به‌طور منظم سرویس کنید

 

چگونه ماشین را باتری به باتری کنیم؟

قبل از این‌که باتری به باتری کردن ماشین را شروع کنید، ابتدا ظاهر فیزیکی باتری را بررسی کنید. باتری نباید دارای ترک خوردگی یا نشت اسید باشد. اگر اسید باتری نشت کرده بود، سعی کنید استارت نزنید چون موجب آسیب زدن به شما و دیگران می‌شود. قبل از اقدام برای باتری به باتری کردن ماشین حتماً از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید. عینک و دستکش از چشم و دستان شما در برابر اسید باتری در زمان اتصال سیم باتری به باتری حفاظت می‌کند.

در گام بعدی مطمئن شوید که سیم باتری به باتری ماشین سالم و بدون خوردگی است. ماشینی که باتری سالم و شارژ دارد را به ماشینی که باتری خالی کرده، نزدیک کنید. بهترین حالت این است که ماشین‌ها رو به روی هم قرار بگیرند و کابل‌ها راحت به هم برسند. اگر کابل باتری به باتری ماشین کوتاه باشد، احتمال آتش‌سوزی وجود دارد، پس به این مورد حتماً دقت کنید. بعد از این مرحله، ماشینی که باتری شارژ شده دارد، خاموش کرده و کاپوت آن را باز کنید.

پایانه‌های مثبت و منفی هر باتری را در نظر بگیرید، پایانه مثبت با علامت + و پایانه منفی با علامت – علامت‌گذاری شده است. یک طرف کابل مثبت که معمولاً قرمز است، به پایانه مثبت باتری خالی و طرف دیگر را به پایانه مثبت باتری شارژ شده متصل کنید. سپس یک طرف کابل منفی که سیاه رنگ است به پایانه باتری شارژ شده، و سر دیگر آن را به قسمت فلزی ماشینی که باتری خالی کرده، وصل کنید. موتور ماشینی که باتری شارژ شده دارد را روشن کنید، در این مرحله باتری خالی شده از طریق کابل‌ها شارژ می‌شود.

صبر کنید که ماشین حداقل ۵ دقیقه روشن باشد. بعد از این‌که باتری خالی شده تا حدی شارژ شد، با ماشینی که باتری خالی کرده استارت بزنید. در این حالت موتور ماشین باید خیلی راحت روشن شود، اگر روشن نشد صبر کنید ۵ دقیقه دیگر شارژ شود. بعد از اینکه ماشین استارت خورد، کابل‌های باتری به باتری را از ماشین‌ها جدا کنید و اجازه دهید ماشینی که باتری خالی کرده بود، حداقل پنج دقیقه روشن بماند. سپس برای اینکه باتری ماشین کامل شارژ شود حداقل ۲۰ دقیقه با آن رانندگی کنید.

آیا باتری به باتری برای ماشین ضرر دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، باطری به باطری برای ماشین ضرر ندارد. ولی اگر به شیوه صحیح انجام شود! قبل از استارت زدن با ماشین خاموش شده، بهتر است باتری آن توسط ماشین دیگری که روشن است، در حد 15 تا 20 دقیقه با کمک کابل اتصال شارژ شود تا از ایجاد بار ناگهانی روی دینام خودروی روشن و آسیب رساندن به باتری سالم جلوگیری شود. دقت کنید که قطب‌های باتری‌ها درست به هم متصل شده باشند. بعد از استارت زدن با خودرویی که باتری خالی کرده، به محض روشن شدن آن سریعاً کابل‌ها را جدا کنید. زیرا اگر کابل‌ها متصل باشند، ممکن است به‌دلیل تفاوت در میزان شارژ دینام‌ها، تداخل آمپر به وجود بیاید و باعث خرابی قسمت‌های برقی هر دو خودرو شود.

بعد از روشن شدن ماشین از گاز دادن‌های پی در پی به نیت شارژ شدن سریع‌تر باتری خودداری کنید. زیرا تحت این شرایط به‌دلیل خالی بودن باتری، فشار زیادی روی دینام وارد می‌شود و می‌تواند باعث سوختن آفتامات، دیودها و یا بالشتک آن شود. بنابراین بهتر است کمتر گاز بدهید و با سرعت کم رانندگی کنید تا به باتری شارژ شده صدمه وارد نشود.

 

بهترین مرکز خرید و فروش اینترنتی باتری

مجموعه‌های مختلفی در زمینه خرید و فروش باتری خودرو و ضایعات باطری فعالیت می‌کنند، ولی اگر نظر ما را بخواهید بهترین و معتبرترین آنها باتری آنلاین است. این فروشگاه علاوه بر خرید و فروش انواع باتری خودرو و باطری‌های فرسوده، خدمات خرید و دریافت باتری در محل، تعویض و تست انواع باتری خودرو به‌صورت رایگان در محل و ارائه باتری باکیفیت و با طول عمر بالا را نیز به مشتریان ارائه می‌کند.

 

ارسال نظر: