بهترین و مناسب ترین نمای ساختمان کدام است؟

کدخبر: 2374002

01

بهترین  و مناسب ترین نمای ساختمان کدام است؟

نمای ساختمان به دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ای که در زیبایی ساختمان دارد همیشه موضوع مهم و چالش برانگیز برای طراحان و همچنین برای صاحبان ساختمان است. اولین سوال مطرح شده در ذهن ما این است که بهترین و مناسب ترین نما چه نمایی است؟ در ادامه با خانه معمارهمراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

چرا نمای ساختمان دارای اهمیت است؟

نمای ساختمان در واقع بیانگر شخصیت ساختمان است. هر ساختمان با توجه به نمای آن مورد قضاوت قرار می‌گیرد. طراحی نمای ساختمان برای طراحان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که طراح می تواند خلاقیت ،هنرو مهارت خود را در طراحی نمای ساختمان به رخ  بکشد.از طرفی افراد دوست دارند در بین دیگران خاص و بی نظیر باشند، یک طراحی مناسب می تواند این حس را به فرد منتقل کند. نکته دیگر اینکه نمای ساختمان علاوه بر زیبایی، می تواند از نظر عملکردی نیز دارای اهمیت باشد. انتخاب متریال مناسب، در بهره‌وری انرژی تاثیرگذار است و حتی باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز می شود.

02

ملاک های انتخاب نمای ساختمان

موارد متعددی در انتخاب نمای مناسب تاثیر گذار است و در این زمینه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. به طور مثال شاید از نظر برخی نمای با دوام نمای مناسبی باشد و برخی اعتقاد داشته باشند نمای مناسب نمایی ست که هزینه تمام شده کمتری داشته باشد. در اینجا می خواهیم موارد مختلفی که در انتخاب نما، مهم و تعیین‌کننده است را بیان کنیم .این موارد به طور کلی معیارهای انتخاب یک نمای مناسب است.

نمای ساختمان و هماهنگی با بافت شهری

نمای ساختمان هر چند در وهله اول شخصی و سلیقه‌ای ست و هر شخص با توجه به سلیقه خود آن را انتخاب می‌کند اما توجه به بافت شهری، یکی از مواردی است که در انتخاب نوع نما تاثیرگذار است. در منطقه‌ایی که ساختمان ها از معماری تاریخی و سبک کلاسیک پیروی می کنند، به طور قطع طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن مناسب نیست. هرچند طراحی انجام شده از معماری بی نظیر و زیبایی برخوردار باشد، مانند وصله‌ی ناجور در بین ساختمان های دیگر نمود پیدا می کند.

نمای ساختمان و انتخاب سبک مناسب طراحی

طراحی نمای ساختمان به دو سبک مدرن و کلاسیک تقسیم بندی می‌شود. سبک طراحی نقشه ساختمان تا حدود زیادی ، سبک نمای ساختمان را هم مشخص می کند. در انتخاب سبک نما، باید دقت داشت که این سبک با طراحی ساختمان هماهنگی داشته باشد. این هماهنگی باید با بافت شهری نیز وجود داشته باشد.

 در نمای کلاسیک معمولاً از متریال سنگ استفاده می شود. هر چند برای کاهش هزینه، می توان از سرامیک نیز استفاده کرد اما جذابیت نمای سنگ را ندارد. در مورد نمای مدرن، متریال های نوین متنوعی وجود دارد که بر حسب نوع کاربری و سلیقه افراد می‌توان از آنها استفاده کرد. آجر، فایبرسمنت،  شیشه ، استرج متال، بتن ‌اکسپوز ، جی اف ار سی، کامپوزیت و.... از متریال های قابل استفاده در نمای مدرن است.

03

 

انتخاب مصالح مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی و اقلیمی یکی از نکات مهم در انتخاب متریال مناسب برای نماست. مصالح و نوع نما، باید با توجه به فصل بحرانی در منطقه انتخاب شود. در مناطق مرطوب ، مصالح سبک و مقاوم در برابر رطوبت و دارای مقاومت حرارتی کم استفاده می شود. استفاده از سنگهای مقاوم در برابر رطوبت و مصالحی مثل آلومینیوم توصیه می‌شود.

در مناطق گرم و خشک به دلیل وزش باد ، وجود گرد و غبار و اختلاف دمای شب و روز، بهتر است از مصالحی که در برابر تابش آفتاب مقاوم هستند وظرفیت دمایی بالایی دارند استفاده شود. پیشنهاد مناسب برای مناطق گرم و خشک استفاده از مصالحی مثل ورق کامپوزیت ، چوب ، پنل سیمانی ست. البته  آجر و سنگ  نیز در همه اقلیم ها قابل استفاده است اما انتخاب نوع سنگ مهم است .

در مناطق سردسیر بهتراست از مصالح با عایق حرارتی بالا و مقاوم در برابر بارش برف و باران استفاده شود. استفاده از مصالح با رنگ تیره مناسب تر است چرا که بیشترین میزان انرژی خورشیدی را جذب کرده و باعث تعادل دمایی داخل ساختمان می‌شود. متریال پیشنهادی،  سنگ های با تخلخل بالا مثل تراورتن می باشد. از مصالح نوین نیز می توان به ورق آلومینیوم و بتن اکسپوز اشاره کرد.

04

نوع کاربری و انتخاب نوع نما

کاربری نیز یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب نماست. نمای تجاری به دلیل نوع کاربری، باید به گونه ای انتخاب شود که علاوه بر زیبایی ،بهترین دید را به فضای داخلی بدهد و البته شاخص باشد. در ساختمان‌های تجاری بلندمرتبه امکان استفاده از مصالحی مثل سنگ که در نماهای مسکونی کاربرد زیادی دارد امکان پذیرنیست. مصالح کاربردی در نمای ساختمان های تجاری بیشتر شیشه و کامپوزیت است. البته در ساختمان های کم ارتفاع از سنگ نیز استفاده می شود.

دوام و ماندگاری نما

ویژگی دوام و ماندگاری در نمای ساختمان، فوق العاده دارای اهمیت است. اگر از مصالح با دوام در نمای ساختمان استفاده نشود خیلی زود مستهلک شده و از زیبایی نما کاسته خواهد شد .در این صورت هزینه تعمیر و بازسازی به مالک تحمیل می شود.

05

مقاومت در برابر زلزله

در مناطقی که زلزله خیز است این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زمان طراحی نقشه ساختمان به موضوع زلزله خیز بودن ساختمان توجه می شود اما این موضوع در زمان طراحی نما،نادیده گرفته می شود. در صورت مقاوم نبودن نمای ساختمان در برابر زلزله، خطر سقوط مصالح وجود دارد که ممکن است خسارت جانی به همراه داشته باشد. برای مقاوم سازی نما در مقابل زلزله علاوه بر استفاده از مصالح مناسب، نحوه اجرا نیز تاثیرگذار است. به طور مثال در مورد نحوه اجرای سنگ بهتر است از پیچ و پلاک استفاده شود. استفاده از مصالحی با وزن کمتر می‌تواند در مقاوم سازی ساختمان در مقابل زلزله تاثیر گذار باشد.

مقاومت در برابر حریق

در ساختمان های تجاری و ساختمان های چند طبقه و ساختمان های استراتژیک توجه به این موضوع دارای اهمیت است. با روش های مختلفی می توان مقاومت سازه را در برابر حریق بالا برد. اما این موضوع باید در نمای ساختمان نیز رعایت شود. استفاده از متریال های ضد حریق مثل ورق های کامپوزیت و بتن اکسپوز می تواند به ضد حریق شدن نمای ساختمان کمک کند.

 به روز بودن نمای ساختمان

همه روزه مصالح نوینی به دنیای ساخت و ساز وارد می‌شود. بنابراین بهتر است از بروزترین و جدیدترین مصالح در نمای ساختمان استفاده کنید. انتخاب متریال جدید و بروز، به ساختمان شما ارزش و اعتبار می بخشد. البته توجه داشته باشید برخی از مصالح خیلی زود دمده شده و جذابیت خود را از دست می دهد. بهتر است در زمان انتخاب نوع مصالح، از مصالحی استفاده کنید که علاوه بر بروز بودن خیلی زود جذابیت خود را از دست ندهد.

میزان بودجه

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع نما، میزان بودجه است. هزینه تمام شده یک نمای سنگی هزینه بالایی است. اگر این هزینه با میزان بودجه شما تطابق نداشته باشد باید از انتخاب آن صرفه نظر کنید و از متریال های جایگزین استفاده کنید هر چند این نوع نما تناسبات لازم با اقلیم و سلیقه شما داشته باشد.

در پایان

توصیه  ما در زمینه طراحی نمای ساختمان مشورت با طراحان حرفه ایی ست. برای برقراری ارتباط مستقیم و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان خانه معمار می توانید با شماره  91014525-021  تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: