اهمیت خدمات خاکسپاری و ترحیم

کدخبر: 2374341

با زیاد شدن مرگ و میر در دوران کرونا، خدمات تشییع و خاکسپاری، شکل جدیدی به خود گرفت، از آنجایی که مرگ و میر زیاد بود و از طرفی به دلیل ویروس منحوس کرونا امکان برگزاری مراسمات وجود نداشت، شرکت ها و ارگان هایی در این زمینه های به ارائه خدمات پرداختند، از جمله این خدمات عبارت بودند از، بسته پذیرایی، گرفتن قبض ترحیم، برگزاری مراسم و غیره که بار سنگینی از دوش عزاداران که عزیزان خود را از دست داده بودند برداشت، زیرا از طرفی غم این عزیزان بر دوش داغداران سنگینی می کرد و از طرفی نگرانی ها کرونا باعث می شد سختی ها بسیاری داشته باشند. در ادامه به برخی از این خدمات که این شرکت ها  ارائه می دهند خواهیم پرداخت.

خدمات ترحیم

خدمات ترحیم یا تشریفات به طور خلاصه مجموعه ای از آداب شامل حسن سلوک، نحوه برگزاری مجالس، نزاکت، و رعایت ترتیبات می باشد. خدمات ترحیم به طور کلی شامل خدمات پذیرائی، طراحی و دیزاین های محل برگزاری مراسم ( همانند شمع آرایی و گل آرایی و …  ) و کلیه آیتم های مرتبط می باشد.

به دلایل مختلفی از جمله ناگهانی بودن، نا آشنایی، شرایط روحی ناگوار و لزوم تدارکات وسیع ( که از مهمترین ویژگیهای مجالس ترحیم می باشد)، لزوم برنامه ریزی هرچه بهتر و سریعتر را جهت برگزاری مجالس ترحیم را ایجاب می نماید.از جمله این خدمات عبارتند از:

تهیه بسته پذیرایی ترحیم

آماده کردن پذیرایی و ارائه آن بر مهمانان دارای چالش هایی می باشد، از طرفی شما باید دائما در حال محاسبه مهمانان باشی و اینکه چه مقدار از مواد اولیه تهیه شود تا تمامی مهمانان را جوابگو باشد، اما شرکت هایی که در این زمینه خدمات می دهند، می توان به برخی از آنان اشاره نمود، با رعایت موارد بهداشتی، مواد غذایی خوراکی، شیرینی و انواع میوه ها را قرار می دهند، که لوازم بهداشتی مانند دستمال کاغذی و الکل هم در آن هست و با استفاده از آن می توان بهداشت را نیز رعایت کرد.

برگزاری مراسم ختم

مراسم ختم دارای آداب و رسوم و اصولی خاصی می باشد که خیلی از افراد جوان امروزی آگاهی چندانی از آن ندارند و رفته رفته این سنت و اصول به فراموشی سپرده می شود اما ارگان های حافظ این سنت به بهترین شکل آن را آماده کرده و اجازه می دهند، تا افراد داغدار در آرامش مراسم را بگذرانند.

انتقال جنازه به قبرستان و انجام امور اداری

پس از اینکه فردی از دنیا می رود یک سری امورد ادارای برای باطل کردن هویت و شناسنامه و انتقال وی به قبرستان می باشد که انجام این امور نیز دردسرهای خود را دارد که برای یک فرد داغدار گاها مشکل است که در یک روز همه این ها را انجام دهد و به کارهای معمول خود نیز برسد. از همین رو این قسمت از کارهاهم توسط ارگان ها  انجام پذیر است.

خرید سنگ قبر مناسب و نصب آن

برای اینکه پس از چند روز سنگ قبر مناسبی نیز برای عزیز از دست رفته تان نصب کنید نیاز است تا با مشاوران و کارشناسان سنگ شایان حتما در تماس باشید تا بهترین نوع سنگ قبر را با بهترین قیمت به شما ارائه دهند و گرنه در بازار افرادی هستند که ممکن است با ارائه قیمت بالا شما را به چالش بکشند، و یا متضرر کنند.

خدمات تشییع و خاکسپاری

خدمات ترحیم

گام اول: اولین قدم جهت برگزاری مراسم تشییع انجام امور اداری مربوطه می باشد. این امر توسط یکی از اعضای خانواده متوفی یا حتی توسط نمایندگان خانواده قابل انجام است.نماینده با در دست داشتن شناسنامه و دیگر مدارک مربوط به متوفی به قسمت اداری بهشت زهرا که به آن سالن عروجیان گفته می شود مراجعه کرده و ابتدائا نزد نماینده ثبت احوال مستقر در سالن عروجیان نسبت به ابطال شناسنامه و شروع دیگر هماهنگی ها اقدام می نماید.

افزایش فروش سنگ قبر

پس از بالا رفتن میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، ما در شایان سنگ فروش سنگ قبر نیز بالا رفت که این مساله به تنهایی باعث افزایش فروش سنگ قبر به افراد شده است. ضمن اینکه با توجه به ازدیاد بیماری واگیری و پاندمیک بسیاری از مراسمات به صورت آنلاین برگزار می شود اما بازهم مراسماتی برای نزدیکان متوف گرفته می شود.

رعایت نکات بهداشتی در مراسم تشییع

پس از افزایش بیماری کرونا بسیاری از مراسمات ختم و خاکسپاری برگزار نمی شد، اما بازهم در جمع  های کوچک و خانوادگی از آنجا که تحمل از دست دادن عزیزان سخت می باشد، عده ای برای تصلی خاطر خودشان هم که شده این مراسمات را برگزار می کردند، با توجه به این موارد رعایت موارد بهداشتی در این مراسمات کوچک نیز اهمیتی بسیاری دارد، زیرا از آنجا که مساله داغ عزیز جدی تر است و ممکن است فرد، خودش یا رعایت بهداشت خود را فراموش کند، پس رعایت این نکات ضروری است و اگر خانواده ی داغداری را دیدیم بهتر است به آن ها این توصیه های بهداشتی را بنماییم.

مراسم ترحیم و تشییع در دوران کرونا

بسته پذیرایی مراسم ترحیم

پاندمی جهانی کرونا سبک جدیدی از زندگی را به جمع ما آورد، این سبک از زندگی که سرشار از محدودیت و عدم خروج از منزل مگر به دلیل جدی بود، باعث شد تا حتی برگزاری مراسمات ختم نیز تغییر زیادی بکند و ما این مراسمات را بیشتر به صورت مجازی داشته باشیم و هزینه های آن ها به صورت خیریه خرج بشود.

اگرچه تحمل داغ عزیز بسیار سخت است و ما پس از دست دادن عزیزی شاید به ظاهر برای آرامش روح وی مراسم میگیریم و قرآن قرائت می کنیم، اما در واقع این مراسمات برای آرامش روحی خودمان می باشد، اما باید در نظر بگیریم برگزاری مراسم ترحیم در این شرایط ممکن است جان افراد دیگر را نیز به خطر بیاندازد و این خود مساله باعث می شود تا آن وفات و مراسم متوفی نیز عاملی برای درگیر کردن سایر افراد به این بیماری گردد و ممکن است از نظر اخروی برای شما یا شخص وی مساله جالبی نباشد، پس بهتر است در این دوران از برگزاری مراسم پرهیز نماییم و بخاطر عزیزان خود و خودمان و دیگران این مراسم را به موعدی دیگر موکول نماییم یا هزینه آن را صرف امور خیر نماییم.

نتیجه گیری

برگزاری هر نحوی از مراسم ترحیم و تشییع در دوران کرونا ممکن است آسیب زا باشد، و خودمان یا دیگران را درگیر این بیماری نماییم پس بهتر است در دوران کرونا از این مراسمات صرفنظر کنیم یا حداقل اگر قصد برگزاری مراسم داریم بهتر است به صورت آنلاین باشد یا با استفاده از شرکت هایی که خدمات ترحیم ارائه می دهند تا حداقل ضوابطی از کرونا رعایت گردد.همچنین برای خرید سنگ قبر با کیفیت و قیمت مناسب می توانید از آدرس اینترنتی ما دیدن نمایید و سفارش خود را قرار دهید. https://shayansang.ir/

 

ارسال نظر: