بررسی تفاوت های انواع قهوه

کدخبر: 2374501

بررسی تفاوت های انواع قهوه 

قهوه ها  دارای انواع مختلفی از نظر دم کردن و نوع دانه و نوع فراوری و... هستند که در این بخش ما به انواع قهوه از نظر روش دم کردن خواهیم پرداخت:

انواع قهوه

به طور کلی 5 نوع نوشیدنی قهوه داریم:

  1. قهوه ترک
  2. قهوه فرانسه
  3. اسپرسو (و خانواده آن شامل لاته و کاپوچینو)
  4. قهوه دمی
  5. قهوه فوری

قهوه ترک

قهوه ترک، شیوه‌ای برای سرو قهوه است که دانه‌های برشته‌شده و سپس کاملاً پودر شدهٔ قهوه در قهوه‌جوشی به نام جذوه جوشانده و در فنجان سرو می‌شوند. دانه‌های پودر شدهٔ قهوه در فنجان می‌توانند ته‌نشین شوند. میتوان برای طعم دادن به قهوه از شکر استفاده می‌شود. این شیوهٔ سرو قهوه در خاورمیانه، شمال آفریقا، قفقاز و بالکان دیده می‌شود.

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه، قهوه ای است نسبتاً رقیق. و برخلاف اسپرسو که در فنجان های کوچک سرو می شود، در فنجان بزرگ یا لیوان مصرف می شود.

قهوه فرانسه چقدر کافئین دارد؟

قهوه فرانسه هم کم است و هم زیاد!

کافئین قهوه فرانسه در حالت عادی کمتر از بقیه قهوه ها است. مثلاً کافئین یک فنجان اسپرسو، سه برابر همان اندازه قهوه فرانسه است.

اما چون قهوه فرانسه معمولاً در فنجان بزرگ مصرف می شود، در مجموع کافئینش از اسپرسو و بقیه قهوه ها بیشتر می شود.

نکته: کافئین قهوه تا حد زیاد به نوع دانه های قهوه هم بستگی دارد. هر چه درصد روبوستا در یک بسته قهوه بیشتر باشد، کافئین آن بیشتر است.

قهوه اسپرسو

اسپرسو (به ایتالیایی: Espresso) گونه‌ای قهوهٔ غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در تورین ایتالیا ابداع شده‌است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار بسیار از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود. اسپرسو یک قهوه دارای غلظت بالاتری از مواد محلول و معلق جامد است. اسپرسو را لوییجی بتزرا، صاحب یک شرکت تولیدی در سال ۱۹۰۳ اختراع کرد. ایدهٔ او وارد کردن فشار به فرایند دم کردن قهوه بود که زمان لازم برای دم کشیدن قهوه را کم می‌کرد. او نام دستگاه جدیدش را ”دستگاه قهوه اسپرسو” گذاشت. اسپرسو در ایتالیایی به معنای سریع است. اسپرسو پایه برخی از نوشیدنی‌ها مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو است. در تهیه کاپوچینو حتماً اسپرسو را به‌کار می‌برند ولی در تهیه کافه لاته این امر ناگزیر نیست. میزان کافئین موجود در اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است و به این دلیل هم هست که اکثر اوقات در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود. یک اسپرسو ۶۰ میلی لیتری دارای ۸۰ الی ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین است در حالیکه یک قهوه معمولی با حجم ۲۴۰ میلی لیتر داری ۹۵ الی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین است.

455

قهوه دمی

کلمه “دم کردنی” در واقع شامل تمام  قهوه ها به جزء قهوه فوری (دم نمی کنند) می شود که بسیار متنوع هستند و هر کدام با روش خاصی دم می شوند. ولی کلمه “دمی” آوردنش فقط به دنبال قهوه دمی صحیح است که معنی نوع قهوه دم کردنی با شیوه خاص می باشد.

قهوه دمی، قهوه ای دم کردنی با روشی ساده و سریع می باشد. جزء اصلی آن فیلتر قهوه مرغوب است. با ریختن آب جوشیده داغ بر روی قهوه ای که درون فیلتر کاغذی ریخته شده است آماده می شود!

روش تهیه و دستگاه به صورتی است که شما تا ساعت ها قهوه دمی گرم دارید یعنی آب جوش ریخته شده درون دستگاه و یا لیوان شما (در مورد قهوه دمی های کیسه ای) همچنان در تماس با قهوه است!

معمولاً فنجان و یا دستگاه آن بزرگ است. به طور متوسط آنها می توانند تا 12 فنجان قهوه سرو کنند. در لیوان ها یا ماگ ها، حدود 4 فنجان است. بنابراین حداقل از نظر کمیت، خیلی به صرفه است! و البته از نظر کیفیت هم!

روش های تهیه دستی و با فیلتر کاغذی وجود دارد. روش استفاده از دستگاه مخصوص آن و همچنین جدیدا مدل های کیسه ای آن برای همه جا و همه موقع در دسترس بودن تولید شده اند مانند نورسکا که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است!

خوبی روش دستی نسبت به دستگاهی، در میزان کنترل بیشتر شما بر روند درست کردن می باشد!

بیشتر: معرفی بهترین برندهای قهوه ایرانی

قهوه فوری

قهوهٔ فوری یا قهوه آماده یا پودر قهوه، یک نوع نوشیدنی از دانه‌های قهوه فرآوری شده‌است. قهوه فوری را به صورت تجاری با یکی از روش‌های خشک‌کردن انجمادی یا خشک کردن پاششی تولید می‌کنند که می‌توان با بازگرداندن رطوبت، آن را آماده مصرف نمود. قهوه فوری به صورت مایع غلیظ نیز تولید می‌شود که به آن قهوه محلول می‌گویند. از مزایای قهوه‌های فوری می‌توان به سرعت آماده‌سازی بالا، وزن و حجم کم در مقایسه با دانه قهوه و عمر مفید طولانی اشاره کرد. هر چند اگر قهوه فوری در محل خشک نگهداری نشود، قابلیت فاسد شدن را دارد.

 

 

 

ارسال نظر: