عوامل موثر بر هزینه‌ ساخت یک ساختمان

کدخبر: 2374890

صنعت عمران نه تنها در کشورمان ایران بلکه در کل دنیا یکی از مهم‌ترین صنایع است و میزان قابل توجه‌ای بر روی میزان اشتغال زایی تاثیر دارد، دلیل آن هم این است که این صنعت همزمان بر روی چندین حوزه تاثیر دارد مانند چوب، فولاد، آهن، سیمان و غیره. شما هیچ موقع نمی‌توانید یک ساختمان را بدون درب، پنجره یا اسکلت بندی احداث کنید!!!

در این بلاگ قصد داریم شما را با عوامل موثر بر قیمت چندین جز اصلی یک ساختمان آشنا کنیم، پس تا آخر این مقاله ما راهمراهی کنید.

سقف

سقف یکی از مهم‌ترین اجزای یک ساختمان است که وظیفه‌ی اصلی آن جداسازی طبقات از یکدیگر و تحمل برخی بارهای وارده می‌باشد. ما قصد داریم سقف تیرچه بلوک را که یکی از پرکاربرد‌ترین و محبوب‌ترین سقف‌های مورد استفاده هست را در حوزه‌ی قیمت بررسی کنیم.

امروزه از مهم‌ترین سقف‌های تعبیه شده در ساختمان‌ها سقف تیرچه بلوک می‌باشد، همانطور که از نامش پیداست این سقف از دوجز اصلی تیرچه و بلوک تشکیل شده است.این سقف از لحاظ اقتصادی برای سازندگان مقرون به صرفه بوده و از مزایای مهمی مانند عایق بودن در برابر صوت،گرما و نیروهایی مانند زلزله برخوردار است.

 از طرفی می‌دانیم که قیمت مصالح ساختمانی برای مسئولین عمرانی و سازندگان از اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین در ادامه این بخش می‌خواهیم شما را با عوامل موثر بر قیمت سقف تیرچه بلوک که بر روی هزینه‌ی کل ساختمان تاثیر دارد آشنا کنیم.

سقف تیرچه بلوک

برای تعبیه یک سقف تیرچه بلوک از مصالح گوناگونی مانند میلگرد، بتن، اجزای فولادی و دیگر مصالح ساختمانی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها به دلیل وجود تورم در حوزه عمران دستخوش تغییرات روزانه‌ی قیمت قرار می‌گیرند، به عنوان مثال طبق داده‌های مرکز آمار ایران افزایش شاخص قیمت مصالح در پاییز 1400 نسبت به تابستان همان سال برابر با 2.8 درصد بوده است.

قیمت تیرچه، فاکتور موثر بر قیمت سقف تیرچه بلوک

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم تیرچه عضو اصلی این سقف می‌باشد بنابراین تاثیر در قیمت آن بر روی قیمت سقف تاثیر مستقیم دارد، به طور خلاصه جنس فولاد به کار رفته و ابعاد آن بر روی قیمت تیرچه تاثیر دارد.

 

نیروی کار

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت کارهای عمرانی دستمزد کارگران است که طبیعتا هر چقدر از نیروی کار بیشتر و خبره‌تر استفاده شود کارفرما باید هزینه‌ی بیشتری را بپردازد، طبق برآوردها تاثیر این فاکتور بر روی سقف تیرچه بلوک 7 الی 10 درصد است.

کارگران ساختمانی

بتن، عاملی موثر دیگر بر روی قیمت سقف تیرچه بلوک

 یکی دیگر از عامل‌هایی که بر روی هزینه‌ی شما برای احداث سقف تیرچه‌ بلوک تاثیر دارد میزان بتن مصرفی است، ناگفته نماند که از بتن به عنوان عامل پرکننده استفاده می‌شود. تاثیر این فاکتور بر روی قیمت کلی سقف 2 الی 4 درصد برآورد شده است.

هزینه‌های جوشکاری و اتصال

‌همانطور که می‌دانید برای اتصال برخی قطعات مانند آرماتورها باید از ابزار های مختلف و جوش استفاده کرد. با توجه به قیمت سیم جوش و گاز مخصوص آن این فاکتور تقریبا 5 درصد بر روی قیمت سقف شما تاثیر دارد.

زمین، عامل تاثیرگذار دیگر بر روی قیمت یک ساختمان

 مهم‌ترین عامل موثر بر روی هزینه‌ای که شما برای ساخت یک آپارتمان می‌کنید قیمت زمین اولیه آن است. فرض کنید می‌خواهید زمینی در نقطه‌ی شمالی تهران برای ساخت مسکن خریداری کنید، حال مقایسه کنید که این زمین با همین مساحت را در یکی از شهرستان‌های تهران خریداری کردید. صد درصد متوجه تفاوت آن شدید!!!

اسکلت‌ بندی ساختمان

ساختمان مانند بدن انسان به اسکلت بندی نیاز دارد تا از به هم خوردگی ساختار آن جلوگیری کند، به طور کلی سه نوع اسکلت بندی ساختمانی وجود دارد:

  • فلزی
  • بتنی
  • چوبی

 در کشور ما اسکلت بندی بتنی به دلیل به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی طرفدار بیشتری نسبت به سایر اسکلت بندی‌ها دارد. اسکلت‌بندی فلزی به دلیل به کار بردن فولاد در آن بیشترین هزینه را در پی دارد. بنابراین نتیجه می‌گیریم اگر اسکلت بندی ساختمان فلزی باشد هزینه‌ی بیشتری برای سازنده و به طبع آن برای مصرف کننده در پی دارد.

اگر خواهان استفاده از اسکلت نوع فلزی هستید باید بدانید که قیمت این اسکلت رابطه‌ی مستقیمی با قیمت آهن و فولاد دارد، بد نیست که نگاهی به عوامل موثر بر قیمت آهن و فولاد بیاندازیم:

اسکلت ساختمان

نرخ ارز

به دلیل وارداتی بودن برخی از محموله‌های فولادی قیمت این نوع مصالح ساختمانی به ارزهای خارجی وابسته است.

وضع تعرفه‌ صادراتی

وضع این تعرفه‌ها بر روی سیاست تولیدکنندگان و میزان عرضه محصول آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

سیاست های پولی و بانکی

از آنجایی که نرخ تقاضا با میزان تورم ایجاد شده ارتباط دارد بنابراین سیاست های بانکی نیز می‌تواند بر قیمت این مصالح تاثیر داشته باشد.

تیرچه پایدار؛ تولید کننده انواع تیرچه استاندارد

گروه تولیدی تیرچه پایدار دارنده نشان استاندارد تیرچه کرومیت و پاشنه بتن از سازمان نظام مهندسی تولیده کننده انواع تیرچه بتنی و فلزی با 6 سال سابقه ارائه دهنده باکیفیت ترین تیرچه های استاندارد آماده خدمت رسانی در پروژه های عمرانی شماست کافیست با شماره ۰۲۱۲۲۸۷۰۹۷۶ تماس بگیرید تا کارشناسان ما بصورت رایگان شما را در امر خرید تیرچه راهنمایی کنند

در این مقاله سعی کردیم که شما را با فاکتورهای اصلی که بر هزینه‌ی ساخت یک ساختمان تاثیر دارد آشنا کنیم، به نظر چه عامل‌های دیگری بر این هزینه‌ها تاثیر دارد؟ آن ها را با ما در قسمت نظرات در اشتراک بگذازید.

 

ارسال نظر: