چه نکاتی در انتخاب روانشناس مهم هستند؟

کدخبر: 2374956

اگر به دنبال یک روانشناس هستید و دلیل شما برای مراجعه بازگرداندن یک رابطه، بهبودی پس از یک ضربه روحی و یا سازگاری با مرحله جدید زندگی یا بهبود سلامت روانی باشد، پیدا کردن فرد مناسب اولین مانعی است که باید از آن عبور کنید.

محققان دریافته‌اند که پیوند بین شما و روانشناس احتمالاً تأثیر زیادی بر رشد شما خواهد داشت. به همین دلیل مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید، سؤال بپرسید و به پاسخ‌های خود در این جستجو توجه کنید.

همان‌طور که در وب‌سایت iranianexchange.com آمده، لازم به ذکر است که ما در هر کجای این کره خاکی که ساکن هستیم، نیاز ضروری به یک راهنما یا مشاوره را در خودمان احساس می کنیم. به دلیل آن که هر فردی حتی با برخورداری از بالاترین سطح اطلاعات باز هم قادر نیست که تمام مشکلات و نگرانی‌هایش را حل کند. بدون شک همه ما زمانی را به خاطر می‌آوریم که از روی ناچاری و هم دلی برای مشورت به یکی از دوستان یا اعضای خانواده پناه برده‌ایم. اما به راستی چگونه روانشناس مناسب خود را پیدا کنیم؟

در اینجا چند روش آزمایش شده و واقعی برای یافتن روانشناس آورده شده است تا به شما در رسیدن به اهداف درمانی خود کمک کند.

1. سراغ لیست روانشناسان تحت پوشش بیمه خود بروید

اگر قصد دارید هزینه درمان را از طریق طرح بیمه خود پرداخت کنید، اولین قدم شما ممکن است نگاهی به لیست روانشناسان زیر نظر بیمه شما باشد. این لیست بینش خوبی از میزان هزینه‌ای که باید برای درمان خود بکنید نیز می‌دهد.

2. از کسی که به او اعتماد دارید بپرسید

مراجعه به یک دوست، همکار یا دکتری که به آن اعتماد دارید، راه دیگری برای یافتن روانشناس است که ممکن است برای شما مناسب باشد. در حالی که مراجعه به این افراد شروعی خوب برای پیدا کردن روانشناس است، اما مهم است که بدانید ممکن است نیازها و اهداف متفاوتی نسبت به فردی که به شما توصیه می‌کند، در درمان خود داشته باشید. بنابراین، ممکن است روانشناس مناسب شخص دیگر برای نیازهای درمانی شما مناسب نباشد. بنابراین، این نکته را نیز دقت کنید.

3. از یک پایگاه داده آنلاین قابل اعتماد استفاده کنید

تعدادی از سازمان‌های بهداشت روان پایگاه‌های اطلاعاتی به‌روز و قابل جستجو را از روانشناسان دارای مجوز نگهداری می‌کنند.

به راحتی می‌توانید در گوگل به دنبال عبارت روانشناس نزدیک من بروید و از این پایگاه داده استفاده کنید. همچنین می توانید سراغ جستجوی متخصصان حوزه‌های مختلف روانشناسی بروید، مانند مشاوران ازدواج و خانواده یا روانشناسانی که بر مصرف مواد مخدر و الکل تمرکز دارند.

4. منابع محلی را کاوش کنید

جامعه افراد محلی نیز می‌توانند به شما در پیدا کردن روانشناس مناسب کمک کنند. اگر دانش آموز هستید، ممکن است مدرسه شما به یک مرکز مشاوره دسترسی داشته باشد. اگر شاغل هستید، تیم منابع انسانی شما ممکن است فهرستی از روانشناسان به کارکنان ارائه دهد. اگر به مشاوره در رابطه با سوء استفاده جنسی یا خانوادگی نیاز دارید، ممکن است بتوانید از طریق یک سازمان حمایتی محلی، درمان گروهی یا فردی پیدا کنید.

5. با سازمان‌هایی تماس بگیرید که به حوزه مورد نظر شما رسیدگی می‌کنند

اگر به دنبال یک روانشناس برای کمک به یک مشکل خاص سلامت روان هستید، ممکن است روانشناسان محلی را از طریق یک انجمن ملی بیابید.

اگر شغل شما منبع استرس و اضطراب است، ممکن است از طریق یک سازمان حرفه‌ای، روانشناس محلی پیدا کنید. بسیاری از این سازمان‌ها و اتحادیه‌های کارگری منابعی دارند که به شما کمک می‌کنند متخصصانی را شناسایی کنید که می‌توانند به نیازهای سلامت روان شما کمک کنند.

6. پیش از موعد به اهداف خود فکر کنید

چه چیزی را می‌خواهید در درمان به دست آورید؟ مطالعات نشان داده‌اند، زمانی که هدف شما و روانشناس همسو باشد نتیجه به دست آمده از درمان بهتر خواهد شد.

اگر فکر می‌کنید که نوعی دارو ممکن است به بهبود علائم شما کمک کند، باید روان‌پزشک یا پزشکی را پیدا کنید که بتواند داروها را تجویز کند. اهداف شما ممکن است با کار با یک روانشناس تغییر کند. اشکالی ندارد که با روانشناس خود در مورد تغییر جهت برنامه درمانی خود با تکامل نیازهایتان صحبت کنید.

7. در مورد چیزهایی که برای شما مهم هستند سؤال بپرسید

وقتی با روانشناس خود ملاقات می‌کنید، چه آنلاین باشد، چه تلفنی یا حضوری، ممکن است سوالاتی را که می‌خواهید از او بپرسید را فراموش کنید.

برای اطمینان از داشتن اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری خوب، چند روز قبل از جلسه خود، کاغذ و خودکار یا یک برنامه یادداشت را در دسترس داشته باشید. سوالات را به محض اینکه به ذهن شما می‌رسند یادداشت کنید. چند سوال که به شما پیشنهاد می‌کنیم، عبارت است از:

  • آیا برای روانشناسی مجوز دارید؟
  • چند سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنید؟
  • چقدر تجربه کار با افرادی دارید که مشکل من را داشتند؟
  • تخصص یا حوزه تخصصی شما چیست؟
  • چه روش‌های درمانی برای مشکل من یافتید؟
  • چه بیمه‌ای قبول می‌کنید؟
  • آیا باید مستقیماً به شما پول پرداخت کنم و سپس از شرکت بیمه خود بازپرداخت آن را بخواهم، یا شما نسخه شرکت بیمه را می‌دهید؟
  • اگر به دارو نیاز دارم، می‌توانید آن را تجویز کنید یا مرا به فرد متخصص ارجاع می‌دهید؟
  • مدت زمان بهبودی من چقدر است؟
  • اگر روش درمانی جواب نداد، چه کاری باید انجام داد؟

9. به پاسخ‌های خود بسیار توجه کنید

مهم نیست که روانشناس شما چقدر اعتبار حرفه‌ای دارد، احساس اعتماد و راحتی شما باید اولویت اصلی باشد. آیا صحبت با روانشناس انتخابی شما باعث ناراحتی و اضطراب می‌شود؟ اگر به هر دلیل دیگری با روانشناس خود احساس ناراحتی می‌کنید، بد نیست به دنبال شخص دیگری بگردید.

منبع: iranianexchange.com

 

 

ارسال نظر: