انواع پیچ و مهره های صنعتی

کدخبر: 2375089

صنعت بر پایه اتصالات بر پاست. اتصالات در هر صنعتی نقشی مهم و کلیدی دارند. این نقش در صنعت مورد نظر یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، تاثیر می‌گذارد. اتصالات شامل دو نوع اتصالات دائمی و اتصالات موقت می‌شوند. پیچ و مهره‌ها به عنوان ابزارهای اتصالات موقت، از کاربردی‌ترین ابزارآلات صنعتی هستند. آن‌ها در تمامی صنایع اطراف ما نقش دارند، بنابراین دارای کاربردهایی گسترده و متنوع هستند. استفاده در صنایع مختلف سبب طراحی انواع پیچ و مهره صنعتی شده است. منظور از انواع پیچ و مهره تنوع آن در مدل، جنس و سایز است. هر نوع پیچ و مهره دارای ویژگی‌هایی خاص است و در کاربردی خاص هم استفاده می‌شود. جهان پیچ صنعت عرضه کننده انواع پیچ و مهره صنعتی در بالاترین کیفیت و ساخته شده بر اساس آخرین استاندارهای بین‌المللی است. در ادامه این مطلب برخی از انواع پیچ و مهره‌هایی را که می‌توانید از جهان پبچ صنعت تهیه کنید را معرفی کرده‌ایم.

image_1652728541

انواع پیچ و مهره‌های صنعتی

پیچ و مهره‌ها در همه صنایع بطور مستقیم یا غیر مستقیم، استفاده می‌شوند. کاربرد گسترده پیچ و مهره‌ها، این نیاز را ایجاد کرده‌ است که این محصولات در انواع مختلفی تولید و عرضه شوند. منظور از انواع پیچ و مهره‌های صنعتی، تنوع آن‌ها در مدل، سایز و جنس است. هر نوع پیچ و مهره ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و در شرایطی خاص استفاده می‌شود.

 

  • پیچ و مهره شش گوش

پیچ و مهره شش گوش پرکاربردترین نوع پیچ و مهره‌ها هستند. پیچ‌های شش گوش پیچ‌هایی با سر شش گوش و بدنه‌ای استوانه‌ای و رزوه شده هستند. به پیچ‌های شش گوش، پیچ آچاری هم گفته می‌شود زیرا برای باز و بسته کردن این پیچ‌ها از آچارها اسنفاده می‌شود. مهره شش گوش هم مهره‌ای با بدنه شش گوش و حفره‌ای رزوه شده است که برای محکم کردن بسیاری از اتصالات استفاده می‌شود. پیچ و مهره‌های شش گوش در مدل معمولی و سنگین (HV) تولید می‌شوند. پیچ و مهره‌های شش گوش سنگین در کابردهایی که نیاز به استحکام و تحمل وزن بالا نیاز است، استفاده می‌شوند. به دلیل استفاده زیاد این پیچ و مهره در صنایع مختلف، آن‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. رایج‌ترین نوع پیچ و مهره شش گوش، از فولاد ساده کربنی، آهن، استینلس استیل، فولاد گالوانیزه و آهن و فولاد سیاه کاری ساخته می‌شوند. همچنین این پیچ و مهره مانند دیگر اتصالات در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند.

 

  • پیچ آلن

پیچ آن نوعی پیچ با مدل‌های مختلف سر و دارای حفره سوکتی است. این نوع پیچ مانند سایر پیچ‌ها دارای بدنه رزوه شده است. نفاوت پیچ آلن با پیچ‌های معمولی در باز و بسته کردن آن است. از آنجا که حفره و یا شیار سر پیچ آلن سوکتی است، از آچارهای مخصوصی به نام آچار یا کلید آلن برای باز و بسته کردن این پیچ استفاده می‌شود. این آچار در داخل سوکت پیچ قرار گرفته و با چرخاندن آن، پیچ را باز و بسته می‌کند. بنابراین این پیچ برای استفاده در کاربردهایی که فشا تنگ است، بسیار مناسب است. پیچ آلن بر اساس شکل ظاهری آن، دارای انواع مختلفی است. هر یک از این پیچ ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. انواع پیچ آلن شامل پیچ آلن مغزی، پیچ آلن استوانه‌ای، پیچ آلن شولدری و پیچ آلن شولدری هستند. پیچ آلن از پرکاربردترین انواع پیچ و مهره صنعتی است. آن‌ها به طور خاص در صنعت خودروسازی، ساخت و مونتاژ ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی، ساختمان سازی، انواع سازه‌ها، ساخت نیروگاه‌ها و... استفاده می‌شود. پیچ آلن هم در جنس‌ها و سایزهای مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. پیچ ‌های آلن فولادی، استیل، گالوانیزه و پلاستیکی پرکاربردترین انواع پیچ آلن هستند.

 

image_1652728541

 

  • پیچ آهنی

پیچ آهی به انواع مختلفی از پیچ‌ها اطلاق می‌شود که از آهن ساخته شده‌اند. در واقع این دسته‌بندی از پیچ و مهره به جنس آن‌ها اشاره دارد. پیچ آهنی در قرن‌های گذشته، پرکاربردترین نوع پیچ و مهره بودند. اما با معرفی پیچ‌های فولادی، استفاده از آن‌ها بخصوص برای کاربردهایی که به خواص مکانیکی بالا نیاز داریم، کاهش یافت. اما همواره برای کاربردهای معمولی که اتصال تحت نیرو و تنش و همچنین رطوبت و محیط‌های خورنده نیست، استفاده می‌شود. زیرا قیمت پایین‌تری نسبت به انواع دیگر پیچ‌های فلزی دارد. پیچ آهنی مقاومت به خوردگی ضعیفی دارد، به همین دلیل برای کاربردهایی که مقاومت به خوردگی مهم است، آن‌ها را گالوانیزه یا پوشش دهی سیاه کاری و داکروماته می‌کنند.

 

  • استاد بولت

استاد بولت یکی دیگر از انواع مختلف ابزارآلات اتصالات یا پیچ‌ها است که دارای کاربردهای صنعتی زیادی است. این ابزار یک استوانه رزوه شده است و یا می‌توان گفت استاد بولت یک پیچ بدون سر است. استاد بولت‌ها معمولا پل ارتباطی بین دو قطعه یا دو بخش از یک قطعه هستند که در دو سمت آن‌ها مهره قرار گرفته و اتصال را محکم می‌کنند. مهم‌ترین کاربرد استاد بولت در پایپینگ ثنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. استاد بولت‌ها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. همچنین آن‌ها از نظر جنس مواد سازنده هم متنوع هستند. چرکاربردترین نوع استاد بولت‌ها استاد بولت‌های گالوانیزه و استیل هستند. زیرا همانطور که گفتیم کاربرد آن‌ها بیشتر در پتروشیمی است و با مواد شیمیایی و خورنده در ارتباط هستند، بنابراین مقاومت به خوردگی از مهم‌ترین ویژگی‌های موردنظر برای این نوع پیچ است.

 

  • رول بولت

رول بولت یکی از انواع ابزارهای اتصالات است که برای ایجاد اتصال در مصالحی همچون سیمان، بتن، گچ، سنگ و... استفاده می‌شود. بنابرای رول بولت‌ها بطور گسترده در صنعت ساختمان سازی و ساخت انواع سازه‌ها همچون پل‌ها، تونل‌ها، ساخت نیروگاه‌ها و... استفاده می‌شود. رول بولت‌ها بر اساس نحوه طراحی، خود دارای انواع مختلفی هستند. اما بطور معمولی آن‌ها از چهار بخش کلی تشکیل شده‌اند. پیچ، مهره، واشر و یک استوانه توخالی شیاردار چهار جز این ابزار هستند. برای اتصال رول بولت‌ها ابتدا باید یک سوراخ در محل ایجاد کرده و استوانه شیار دار را وارد سوراخ کنید. سپس پیچ رول بولت را وارد کرده و در نهایت اجزای دیگر اتصال زا وارد کرده و مهره و واشر را روی آن می‌بندیم. رول بولت‌ها را معمولا از فولاد گالوانیزه و یا استیل می‌سازند. تا علاوه‌بر داشتن خواص مکانیکی مطلوب، دارای مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی بالایی هم باشند.

جهت اطلاع از لیست قیمت انواع رول بولت و انکر بولت hsa به فروشگاه اینترنتی پیچ و مهره جهان پیچ صنعت مراجعه کنید.

 

  • پیچ متری

پیچ متری نوعی از پیچ‌ها است که به صورت یک میله بلند رزوه شده است. در واقع پیچ‌های متری میله‌هایی بلند و رزوه شده هستند که آن‌ها را در سایز مورد نظر مشتری برش می‌دهند. این نوع پیچ جز پیچ‌های بدون سر است و برای اتصال دو بخش یا دو قطعه به یکدیگر، استفاده می‌شود. پیچ متری در کاربردهای مختلفی همچون ساختمان سازی، سازه‌ها، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و... کاربرد دارد. پیچ متری در قطرها و ابعاد مختلف رزوه در دسترس است و طول آن هم که با توجه به نیاز شما برش داده می‌شود. این پیچ‌ها از مواد مختلفی همچون فولاد ساده کربنی، فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ (استیل) در بازار موجود است. با توجه به نیازهای کاربرد خود این پبچ را در سایز و از جنس مناسب خریداری کنید.

 

  • پیچ و مهره روکش گالوانیزه

پیچ و مهره روکش گالوانیزه در واقع اشاره به جنس پیچ و مهره‌ها دارد. گالوانیزه یک روش روکش دهی است که بر روی فلزات آهنی همچون خود آهن و فولاد انجام می‌شود. دلیل این روکش دهی بهبود خواصی همچون خواص مکانیکی و مقاومت به خوردگی است. پیچ و مهره آهنی هم خواص مکانیکی ضعیفی داردن و هم در مجاورت رطوبت و یا محیط‌های خورنده ، دچار خوردگی یا زنگ زدگی می‌شوند و این باعث معیوب شدن اتصال می‌شود. بنابراین گالوانیزه کردن در آهن‌ها هم به منظور بهبود مقاومت به خوردگی انجام می‌شود و هم خواصی همچون استحکام و سختی.  فولادها خواص مکانیکی قابل قبولی دارند اما مقاومت به خوردگی ضعیفی دارند، بنابراین هدف اصلی از گالوانیزه کردن آن‌ها بهبود مقاومت به خوردگی است. پیچ و مهره روکش گالوانیزه در کاربردهایی که پیچ در مجاورت آب  یا رطوبت و یا مواد شیمیایی و خورنده قرار دارد، استفاده می‌شوند. انواع مختلف پیچ و مهره‌ها را از روکش گالوانیزه تولید می‌کنند.

 

 

  • پیچ و مهره استیل

استیل، استینلس استیل و یا فولاد ضد زنگ، نوعی از فولادهای آلیاژی است که دارای مقاومت به خوردگی بالایی است و خاصیت ضد زنگ بودن دارد. دلیل این مقاومت به خوردگی بالای استیل‌ها این است که آن‌ها در ترکیب شیمیایی خود درصد بالایی کروم دارند. وجود این کروم باعث تشکیل لایه مقاوم اکسیدی اکسید کروم روی سطح این گروه از فولادها می‌شود. بنابراین پیچ و مهره استیل مناسب‌تر ین گزینه برای استفاده در کاربردهایی است که پیچ‌ و مهره‌ها در اتصال در معرض رطوبت و یا مواد خورنده هستند. تقریبا می‌توان گفت تمامی پیچ و مهره‌ها از جنس استیل‌ هم تولید می‌شوند.

 

image_1652728541

راهنمای خرید پیچ و مهره مناسب

هنگام خرید پیچ و مهره باید پارامترهایی را در نظر بگیرید تا بر طبق آن‌ها بتوانید انتخابی مناسب و هوشمندانه داشته باشید. اولین فاکتور این است که ابتدا باید نیازهای کاربرد را بشناسید و پیچ و مهره را در مدل، جنس و سایز مناسب با آن کاربرد انتخاب کنید. فاکتور مهم دیگر انتخاب پبچ و مهره‌های باکیفیت و از برندهای معتبر است. برندهای معتبر معمولا از مواد مرغوب در ساخت پیچ و مهره استفاده می‌کنند و مراحل ساخت هم با دقت و بر طبق استانداردها انجام می‌شود. برای خرید برندهای معتبر به سراغ مراکز عرضه معتبر بروید. جهان پیچ صنعت از معتبرترین مراکز عرضه انواع پیچ و مهره صنعتی است که به صورت فروش اینترنتی به سراسر کشور، خدمات خود را عرضه می‌دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از محصول مورد نظر خود و همچنین راهنمای خرید پیچ و مهره مناسب، می‌توانید با پشتیبانی سایت جهان پیچ صنعت https://jahanpichsanat.ir/  تماس بگیرید.

 

ارسال نظر: