ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟

کدخبر: 2375157

ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از قبیل افزایش سن ،صدمات و تصادفات و یا بیماریهای خاص ممکن است یک یا چند دندان خود را از دست بدهند.این امر علاوه بر این که از نظر ظاهر باعث ناراحتی و ناخشنودی فرد می­شود بلکه باعث بسیاری مشکلات دیگر مانند مشکلات گوارشی خواهد شد.

ایمپلنت دندان

به دلایل بسیار افراد به دنبال راهی هستند تا به طور دائمی مشکلات دندان خود را حل کنند و جایگزین مناسبی برای دندانهای خود پیدا کنند.

در گذشته و قبل از پیدایش ایمپلنت دندان افراد این مشکل را با پروتز(دندان مصنوعی) رفع می­کردند در حالی که پروتز هم مشکلات خود را داشت و مانند ایمپلنت دائمی و مطمعن نبود.

معایب پروتز نسبت به ایمپلنت

سابق بر این کسانی که از پروتز استفاده می­کردند قدرت جویدن محدودی داشتند و البته مشکلات فراوان نیز داشتند از قبیل بهداشت آن ،کنده شدن پروتز از پایه ها و چسب­های نامرغوب( در پروتزهای دائمی) از دیگر مشکلات شایع پروتز( در پروتزهای متحرک) این بود که استخوان فک به علت عدم وجود ریشه دندان در آن ناحیه تحلیل می­رفت و پروتز دچار لقی  می­شد که هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن بسیار ناخوشایند بود.

اما امروزه کاشت ایمپلنت دندان تغییر شگرفی در امر جایگزینی دندانهای از دست رفته به وجود آورده است.

این دندان­ها دقیقا مانند دندان خود شخص است و هیچگونه تفاوتی با آن نمی­کند همان اندازه محکم قابل اعتماد و دائمی است.از انجا که پین­ها داخل استخوان فک کاشته می­شوند باعث استحکام استخوان فک شده و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می­کند.

کاشت ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟

کاشت  روشی است که جراح پایه هایی که به آنها پین گفته می­شود را به جای ریشه دندان می­گذارد.و روکشی که روی آن قرار می­گیرد به جای بدنه و مینای دندان است.

عمل جراحی و پیچیدگی های آن به نوع دندان­های شخص و مشکلات دندان و وضعیت استخوان فک او بستگی دارد.

این جراحی به شیوه های مختلف انجام می­شود که متخصص با توجه به شرایط بهترین گزینه را انتخاب می­کند.

بهبودی و ترمیم بافت اطراف آن  فرایندی زمان بر است و ترمیم استخوان و جایگیری پین­ها و ادغام شدن آنها حداقل به دو تا چهار ماه زمان نیاز دارد.

بعد از بهبودی کامل و جوش خوردن پین به استخوان مرحله بعدی آغاز می­شود که شامل یک جراحی برای قرار دادن اباتمنت یا همان اتصال دهنده به پین ایمپلنت دندان است،این کنکتور در قسمت بالای پین قرار می­گیرد و در مرحله ی اخر تاج دندان را با مواد مخصوص و پیچ کوچکی روی اباتمنت متصل می­کنند

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای بسیاری دارد و محبوبترین روش در این زمینه در سراسر جهان است.از مزایای این دندانها می­توان به این موارد اشاره کرد:

  • زیبایی ظاهری و بالا بردن اعتماد به نفس اشخاص
  • تغییر در گفتار و اصلاح آن
  • راحت بودن و عدم احساس جسم اضافی در دهان
  • تسهیل خوردن و آشامیدن
  • ارتقاع بهداشت دهان و دندان
  • دوام طولانی و طول عمر بالا

یکی دیگر از مزیتهای آن این است که برای هر دندانی نیاز به یک پین نیست در واقع اگر در هر فک حدودا 8 ایمپلنت کاشته شود کل دندان­های آن فک را پوشش می­دهد.

جنس پین ها از تیتانیوم خالص است که هیچ مشکلی برای بدن انسان به وجود نمی آورد و کاملا سازگار است.

در هنگام جراحی متخصص در قسمتی که قرار است ایمپلنت کاشته شود یک شکاف کوچک ایجاد کرده و حفره ای متناسب با آن ایجاد می­کند و پین را داخل آن می­کارد.

اگر این عمل به طور درست و کامل انجام شود دندان­های جدید بسیار با دوام و مقاوم خواهند بود.

برای اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان میتوانید به سایت www.drelhamvaziri.com مراجعه نمایید و یا با شماره 02126400524 تماس حاصل فرمایید.

ایمپلنت دندان از سه بخش اصلی تشکیل شده:

  • اولین بخش پین است که به شکل یک پیچ است و داخل استخوان آرواره کار گذاشته ­شده و جایگزین ریشه دندان می­شود جنس آن تیتانیومی است و در استخوان ادغام و به اصطلاح فیوز می­شود.
  • بخش دوم اباتمنت نام دارد که اتصال دهنده پین ایمپلنت دندان به قسمت­های دیگراست و پین را به تاج دندان متصل می­کند.
  • سومین بخش در واقع همان تاج دندان است که روی قسمت­های زیرین ایمپلنت دندان را می­پوشاند و بسیار به دندان واقعی شخص شبیه است و از جنس سرامیک یا پرسلن است.

طول عمر و دوام این نوع دندان چگونه است؟

یکی از دلایل محبوبیت ایمپلنت این است که بسیار به دندان­های طبیعی شبیه است و البته یکی از بی دردسرترین روش­های جایگزینی است و البته برای سالیان بسیار طولانی برای شخص کار می­کند.

سابقا بریج یا پلهای دندانی یکی از رایجترین شیوه های جایگزینی دندان­های از دست رفته بود. اکادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریکا بیان کرد که عمر متوسط یک پل دندانی بین پنج تا ده سال است .

 دندانهایی که بر روی پل قرار گرفته اند حدود سی درصد خرابی دارند. در برابر آن ایمپلنت طول عمر بسیار بیشتر و عوارض و پوسیدگی آن بسیار کمتر است.

طول عمر این نوع دندان بسیار به دندان­های طبیعی نزدیک است و در صورت رعایت دستور العملهای لازم بیشتر از سی سال و حتی به صورت دائمی باشد.

البته باید متذکر شویم که طول عمر آن بستگی به میزان مراقبت از دندان­ها و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد.

نوع ایمپلنت کاشته شده و میزان مهارت متخصص نیز در دوام آن نقش اساسی دارد و نسبت به سایر روش­های جایگزینی بسیار مطمعن تر بوده و حدود 97 درصد موفقیت آن گزارش شده.

برای مشاوره میتوانید با مطب دندانپزشکی دکتر الهام وزیری در تماس باشید.

کاشت  به چند روش انجام میشود؟

  •  نوع اول را کاشت فوری می­گویند،در این روش جراح بلافاصله بعد از کشیدن دندان خراب و پوسیده پین  را در جای آن می­کارد و ادامه روند در ماه­های آینده انجام می­شود.(این نوع بیشتربه دلیل مسائل مربوط به زیبایی برای دندان­های جلویی استفاده می­شود)
  • نوع دوم را کاشت  تاخیری می­گویند که همان شیوه ی معمول حراجی ایمپلنت است.(می­تواند هم برای دندان­های جلویی و هم پشتی استفاده شود).

ترتیب مراحل ایمپلنت دندان

  1. معاینه دندانها و تصمیم گیری در مورد تعداد و جنس آنها و توضیح در مورد قیمت آن.
  2. اصلاح و کشیدن دندان­های خراب در مرحله دوم است.
  3. در مرحله سوم جراحی و کاشت پین ایمپلنت دندان صورت می­گیرد.
  4. چاکهای لثه در این مرحله طراحی و اصلاح می­شود تا مانع از ورود غذا به داخل زخم شود.
  5. در این بخش رنگ دندانها انتخاب و قالبگیری انجام  و قالب به لابراتوار دندانسازی فرستاده می­شود
  6. طراحی لبخند و متناسب کردن لبه دندانها و تنظیم ارتفاع فک انجام می­شود.
  7. برای دومین بار قالب به لابراتوار می­رود.
  8. در مرحله نهایی تاج دندان روی پین ایمپلنت دندان قرار می­گیرد.

طول زمان دریافت دندان­های جدید چقدر است؟

طول انجام این کار بستگی به تعداد دندانها و شرایط کلی دندان و فک شخص دارد اما به طور معمول بین 5 تا 8 ماه زمان لازم است تا دندان­های جدید قابل استفاده شوند.

فرایند جوش خوردن پین در استخوان  برای فک بالا حدود 4 تا 6 ماه و برای فک پایین حدودا 3 تا 4 ماه است.

بعد از این زمان ادامه روند کار انجام می­شود که خود مراحلی دارد که شرح دادیم و برای اشخاص مختلف متفاوت است

برای مشاوره و اطلاع از قیمت های ایمپلنت و دیدن نمونه کارهای انجام شده ، به سایت دکتر الهام وزیری مراجعه کرده و یا با شماره 02126400524 تماس بگیرید.

www.drelhamvaziri.com

 

ارسال نظر: