پی ال سی چیست؟

کدخبر: 2375304

PLC مخفف کلمهprogrammable logic controller است که به معنی "کنترل کننده قابل برنامه ریزی" می­باشد. درواقع، پی ال سی یک نوع کامپیوتر خاص است که برای کار در شرایط خاص صنعتی طراحی شده است. برای  پی ال سی­ها شرایطی مثل دمای بسیار بالا، رطوبت، خشکی و گردوخاک مشکلی ایجاد نمی­کند؛ به همین دلیل PLCها مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی سخت دارند و فضای صنعتی را اتوماتیک می­کنند. امروزه PLC در تمامی ساختمان­ها و کارخانجات بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می­گیرد و نقش کلیدی را اجرا می­کند. یک PLC می­تواند در کنترل فرایندهای مکانیکی یا صنعتی از جمله خط تولید کارخانه­جات و طراحی BMS مورد استفاده قرار بگیرد. در PLCهای قابل برنامه­ریزی، همه آنها از لحاظ سیم­کشی و اتصالات مشابه یکدیگر بوده و تنها از لحاظ نرم­افزار و روش برنامه­ریزی بایکدیگر تفاوت دارند. مهمترین نقطه قوت PLC در مقابل سیستم­های کنترل قدیمی این است که کاربر می­تواند پس از برنامه­ریزی اولیه، دوباره طرح برنامه خود را تغییر دهد. هزینه این کار نسبت به سیستم­های قدیمی ناچیز است و به هیچ سیم­کشی اضافه­ای اختیاج ندارد. با اضافه کردن چند کد ساده، می­توانید به راحتی چندین ورودی مختلف را دریافت کرده و در سمت خروجی نیز چندین دستگاه خروجی متفاوت را کنترل نمایید.

کاربردهای پی‌ال‌سی

پی‌ال‌سی‌ در صنایع مختلف کاربرد‌های بی‌شماری‌ دارد. بخش نفت و گاز، نیروگاه‌های برق، صنعت فولاد، صنعت خودرو، صنایع شیمیایی، بخش انرژی و بهینه‌سازی مصرف، صنعت شیشه، صنعت کاغد و تولید سیمان تنها بخشی از کاربرد‌های فراوان پی‌ال‌سی‌هاست. یکی از محصولاتی که از پی ال سی در آن استفاده می شود، چیلر مدیا است.

00

 

تاریخچه پی ال سی­ها

در سالهای قبل به جای PLCها در فضای صنعتی، کارخانه­جات و تولیدی­ها از مدارهای فرمان رله­ای استفاده می-کردند اما این روش الان کاربردی ندارد، زیرا افزایش تعداد فرمان­های رله­ای باعث افزایش هزینه­ها و پیچیدگی­های کار می­شود. همچنین رفع ایراد و تعمیرات این رله­ها به دلیل زیاد بودن اتصالت، بسیار زمان­بر و سخت است. برخی از مشکلات این سیستم، به مکانیکی بودن است سیستم مرتبط بود. استهلاک ناشی از فرایند مکانیکی این مدار و کلیدزنی­های فراوان، باعث خرابی زودهنگام مدارهای فرمان رله­ای می­شد. به دلیل مشکلات بالای فرمان­های رله­ای، افراد و شرکت­های خاصی تلاش برای طراحی سیستمی کردند که این مشکلات را نداشته باشد و نهایتا، این امر منجر شد که  PLCها پا به عرصه بگذارند. قابلیت این ابزار نیز به مرور افزایش پیدا کرد که از این قابلیت­ها می­توان به سیگنال­های آنالوگ، شبکه­های مختلفف انجام محاسبات سخت و پیچیده و ورودی­­های سرعت بالا را نام برد.

نمایندگی پی ال سی دلتا

ساختار داخلی پی ال سی­ها

وجود PLC برای استفاده در محیط‌های‌صنعتی سخت بسیار ضروری است. PLCها را می‌توان بر اساس اندازه، میزان ورودی‌ها، حافظه وغیره دسته بندی کرد. کامپیوتر یک PLC به صورت اختصاصی برای استفاده در سیستم‌های کنترل صنعتی طراحی شده است. پی ال سی‌ها دارای ساختار مستحکم و قابلیت‌های علمی منحصر به فرد و بسیارند؛ کنترل دائمی، تسهیل برنامه ریزی، تایمرها و شمارشگرها و داشتن سخت افزاری که استفاده از آن بسیار آسان است از ویژگی‌های برجسته پی‌ال‌سی‌ها هستند. پی‌ال‌سی‌ها از قطعات الکتریکی تشکیل شده‌اند و عدم وجود استهلاک باعث می‌شود مدت زمان بسیاری کار کنند. این ابزار قابلیت برنامه‌ریزی‌ تمامی کاربرد‌های تایمرها، شمارشگرها و رله‌ها را بعد از خروج از مدار را دار‌د.

ساختمان پی‌ال‌سی‌ها از دو بخش اجزای ظاهری و اجزای داخلی تشکیل شده است. اجزای ظاخری شامل ورودی‌ها، خروجی‌ها، محل تغذیه، نمایشگر ال‌سی‌دی، کلید‌های معمولی و جهت‌دار، محل اتصال کابل و حافظه جانبی بوده و اجزای داخلی آن شامل پردازشگر، حافظه و منبع تغذیه است. ورودی یک پی‌ال‌سی شش تا دوازده عدد است و با حرف I و یک عدد کنار آن در ترمینال ورودی‌های پی‌ال‌سی‌ نمایش داده می‌شود. خروجی‌ها چهار تا شش عدد بوده و معمولا با حرف Q با یک عدد در کنار آن در ترمینال خروجی‌های پی‌ال‌سی نمایش داده می‌شود. خروجی‌ها به صورت رله‌ای و ترانزیستوری موجود است که این نمایانگر تفاوت آنها در نوع سیم‌کشی است و بویین کنتاکتورها نیز به خروجی متصل هستند.

نمایندگی پی ال سی فتک

اولین ترمینال از سمت چپ هر رله را محل تغذیه می‌گویند که معمولا با حرف N‌ نمایش داده می‌شود. ماژول‌های ورودی و خروجی‌جریان Ac را به جریان Dc تبدیل می‌کنند که واتاژ مورد نیاز بخش‌هایی مانند پردازشگر و منبع تغذیه است. مقدار ولتاژی که یک رله ۱۲ ولت  نیاز دارد ۲۴ ولت مستقیم و یا ۲۳۰ ولت متناوب می‌باشد. برای برنامه‌ریزی‌دستی یا ارسال پیام، نمایشگر ال‌سی‌دی قرار گرفته و کلید‌هایی روی دستگاه تعبیه شده که برای برنامه ریزی دستی مورد استفاده قرار بگیرد. برای اتصال پی‌ال‌سی به کامپیوتر می‌توان از کابل‌های Rs232 یا USB استفاده کرد . در سری‌های جدید پی‌ال‌سی‌ها نیز امکان استفاده از کابل‌هایLAN/RG45  که برای اتصال به کامپیوتر موجود است استفاده کرد. درپوش روی دستگاه نیز قابلیت اتصال مموری کارت را به کاربر می‌دهد که امکان انتقال برنامه ازاین مموری به کامپیوتر نیز وجود دارد. انجام محاسبات پیچیده، قیاس، نتیجه‌گیری و تمامی فرایندهای منطقی برعهده پردازشگر است. ماژول‌های پردازشگر شامل پردازنده اصلی و حافظه‌های ROM و RAM است. معمولا دو نوع پردازنده در پی‌ال‌سی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • یک بیتی
  • کلمه‌ای

پردازنده یک بیتی برای کاربرد‌های سا‌ده‌تر و منطقی استفاده می‌شود، درحالیکه پردازنده کلمه‌ای برای کاربرد‌های پیچیده مثل پردازش متن، داده‌های محاسباتی و کنترلی به‌کار می‌رود. حفظ و نگهداری اطلاعات درون دستگاه بر عهده حافظه کلی می‌باشد.

پردازشگر به طور پیوسته وضعیت مقادیر ورودی از دستگاه‌های متعدد را مانیتور می‌کند و داده‌های تطبیق یافته را به خروجی ارسال می‌کند. درواقع ماژول‌های ورودی سیگنال‌های فیزیکی نظیر دما، فشار، ارتعاش و… را به پردازنده انتقال می‌دهد. پردازشگر منطقی دیجیتال دارد و نمی‌تواند سیگنال فیزیکی‌ را درک کند، به همین دلیل ماژول‌های ورودی و خروجی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند منطق دنیای بیرون را به پردازشگر بفهمانند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از ماژول‌های ورودی و خروجی ایجاد ایزولاسیون بین پی‌ال‌سی و دنیای بیرون است؛ به خمین دلیل مشکلات فیزیکی خارج از پی‌ال‌سی روی آن تاثیری نمی‌گذارد. در نتیجه، وظایف ماژول ورودی عبارتنداز:

  • دریافت سیگنال‌ها از دستگاه ورودی در سطح ولتاژ ۲۲۰ ولت Ac
  • تبدیل سیگنال‌های ورودی به سطح ۵ ولت Dc برای پردازشگر
  • ایزوله کردن پی‌ال‌سی از نوسانات

مزایای استفاده از پی‌ال‌سی

  • اسکن سریع اطلاعات
  • قابلیت ارتباط با کامپیوتر
  • توانایی محاسباتی بالا
  • دارای طیف گسترده قابلیت‌های کنترلی و نظارتی
  • برنامه نویسی اولیه و مجدد ‌آسان
  • بررسی دقیق هزینه‌های یک پروژه
  • دارای شمارنده با سرعت بالا

معایب استفاده از پی‌ال‌سی

  • نامشخص بودن زمان بازیابی و اصلاح
  • محدودیت کاری در دماهای بالا
  • هنگام قطعی برق، برنامه مجددا از جایی که متوقف شده بود شروع به کار کرده که می‌تواند باعث بروز مشکل و خرابی بقیه دستگاه‌ها شود.
  • فقط یک برنامه در پی‌ال‌سی‌قابل اجرا است.
  • نمی‌توان از نرم‌افزار یک پی‌ال‌سی خاص، برای دیگرپی‌ال‌سی‌ها استفاده کرد.

 

 

ارسال نظر: