آشنایی با تجهیزات استخر

کدخبر: 2375305

یکی از بهترین تفریحات مخصوصا در فصول گرم سال، رفتن به استخر و شنا کردن می باشد. استخر رفتن در کنار لذت بسیار زیادی که قالب تفریح و گردش دارد، کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. برای مثال بسیاری از افراد در کنار تفریح، برای آب درمانی و یا کاهش استرس خود نیز از استخر استفاده می کنند.

اما جالب است بدانید که تمامی کاربردهای فوق، وابسته به مسائلی است که شاید تا به حال به آن ها فکر نکرده اید. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مسائل بر کیفیت استخر، تجهیزات استخر می باشد. شاید این موضوع برایتان تعجب ایجاد کند. اما لازم است که بدانید کیفیت آب، هوا، نظافت، فشار و ... استخر وابسته به تجهیزات آن می باشد. از این رو اگر بخواهید یک استخر عمومی بزرگ و یا حتی کوچک و شخصی را احداث کنید، نیازمند یک سری تجهیزات هستید. در ادامه به معرفی تجهیزات استخر خواهیم پرداخت تا شما هم کمی با این مسئله آشنا شوید.

00

معرفی تجهیزات استخر

بهتر است بدانید که از تجهیزات استخر برای برای مهیا کردن شرایط و بالابردن امکانات لازم برای افراد و شناگران استفاده می شود. این تجهیزات و امکانات با توجه به شرایط و کاربری استخر متفاوت است. البته ناگفته نماید که استخرهای شخصی و عمومی، هر دو نیازمند یک سری تجهیزات اولیه هستند و تنها برخی تجهیزات در این دو متفاوت است.

عموما برای احداث و راه اندازی هر مکانی، تجهیزات و لوازم خاصی مورد نیاز است. برای احداث استخرها نیز تجهیزاتی مورد استفاده است که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم نمود.

پمپ استخری

یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات هنگام احداث استخر، پمپ استخر می باشد. چرا که وجود آن برای تمامی استخرها اعم از کوچک و بزرگ، شخصی و عمومی، الزامی می باشد. در واقع پمپ استخر در دسته ی تجهیزات ضدعفونی کننده ی استخر قرار دارد و وظیفه ی آن تصفیه آب می باشد. این پمپ طی عملیاتی آب را از داخل استخر بیرون می کشد و به سمت فیلتر می برد. در آنجا اقدام به تمیز کردن آب نموده و سپس آب را به داخل استخر پمپاژ می کند. این پمپ ها بسته نوع استخر(شخصی یا عمومی)، نرخ تعویض آب و یا میزان حجم آب داخل استخر، متفاوت هستند. شما می توانید با توجه به سه پارامتر ذکر شده، پمپ مورد نیاز خود را انتخاب نمایید و آن را خریداری نمایید.نآنآا تتت

 

فیلتر استخر

از کاربردی ترین تجهیزات استخر می توان به فیلتر آن اشاره کرد. فیلتر شنی تصفیه استخر که در دسته ی تجهیزات تصفیه آب استخر قرار دارد، اقدام به تصفیه آب استخر می نماید. این فیلتر، آب راکد درون استخر را به گردش در میاورد و ذرات معلق و محلول در آب را از آن جدا می کند. دقت داشته باشید که جنس فیلتر بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که غیراستاندارد بودن فیلتر می تواند باعث شود که کیفیت آب به شدت پایین آید و از این رو مشکلاتی برای سلامتی شناگران به وجود آید.

انواع فیلتر استخر

فیلترهای تصفیه آب استخر به سه نوع تقسیم می شوند.

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کارتریج
  • فیلتر دیاتومه

فیلتر شنی

یکی از کاربردی ترین تجهیزات تصفیه آب استخر فیلترهای شنی می باشند. چرا که این فیلترها سرعت تصفیه بالایی دارند، هزینه نگهداری آن ها مناسب است و به فضای زیادی نیز نیاز ندارند. این فیلتر های با جذب آلودگی های موجود در آب، باعث شفاف شدن و زلال شدن آب آن می شوند. یکی از بهترین برندهای فیلتر شنی، فیلتر شنی استخر ایمکس است.

فیلتر کارتریج

این فیلترها  که شکل ظاهری آن ها شبیه به استوانه است، تمامی ذرات معلق موجود در آب استخر را از بین می برند. تعداد فیلترهای کارتریج وابسته به میزان حجم آب استخر و میزان آب ورودی می باشد.

فیلتر دیاتومه

فیلتر دیاتومه از تعدادی استوانه‌ تشکیل شده است که به طور عمودی از یک صفحه چند بخشى آویزان هستند. سطح روی این استوانه ها از خاک سیلیسى پوشانده شده است. ذرات این خاک آنقدر کوچک و ریز هستند که میکروارگانیسم‌ ها و باکتر ى‌ها را بدون نیاز به ماده ی دیگری، از آب جدا می کنند.

دریچه تخلیه هوای استخر

اولین و مهم ترین هدف هنگام احداث استخر، حفظ سلامت افراد می باشد. از این رو یک استخر استاندارد نیازمند داشتن دریچه ی تخلیه هوا می باشد که به کمک آن آلاینده ها خارج شده و هوای سالم وارد شود. اگر تخلیه هوا به درستی صورت نگیرد، ممکن است برای شناگران، مشکلات تنفسی به وجود آید.

رطوبت گیر استخر

اگر شما می خواهید یک استخر سرپوشیده احداث کنید، حتما بایستی رطوبت گیر استخر را تهیه نمایید. زیرا با گرم شدن آب و محیط، آب استخر شروع به تبخیر کرده و حجم آن کاهش پیدا می کند. از این رو استخرهای سرپوشیده نیازمند تاسیساتی هستند که با انجام فرایندی، رطوبت هوای استخر را کنترل نماید. دستگاه های رطوبت گیر دارای سنسورهایی هستند که میزان رطوبت هوا را اندازه گیری کرده و در صورت بالا بودن میزان رطوبت، شروع به فعالیت می نمایند.

مبدل حرارتی

پیشرفت تکنولوژی این امکان را به شما می دهد که میزان دمای استخر خود را، خودتان تنظیم کنید. از مبدل های حرارتی برای گرم کردن آب استخرها استفاده می شود.

سختی گیر آب استخر

از آنجایی که هر روز نمی توان آب استخرها را تعویض کرد و این کار زمان و هزینه ی بالایی لازم دارد، تجهیزاتی جهت بهبود کیفیت آب تهیه و تولید شده اند. یکی دیگر از این تجهیزات که کاربرد بسیاری نیز دارد، دستگاه سختی گیر آب است. در برخی مواقع سختی آب به قدری زیاد می شود که افراد امکان استفاده از آن را ندارند. زیرا سلامتی افراد و حتی سایر تجهیزات دیگر استخر به خطر میافتد. در چنین مواقعی دستگاه سختی گیر آب، سختی اضافی آب را گفته و آبی سبک و قابل استفاده را برای شما پدید می آورد.

پمپ تزریق کلر

احتمالا بارها و بارها درباره تزریق کلر به آب استخر جهت ضدعفونی شنیده اید. اما این کلرها به صورت دستی وارد آب استخر نمی شوند و نیازمند پمپ های تزریق کلرهستند. کلر یکی از بهترین و قوی ترین ضدعفونی کننده های آب است. از این رو در استخرها برای ضدعفونی و تمیز کردن آب، از کلر استفاده می کنند. از آنجایی اضافه کردن کلر به صورت دستی کاری سخت و دشوار است و میزان دوز کلر وارد شده بر آب، باید تحت کنترل باشد، پمپ هایی تحت عنوان پمپ تزریق کلر ساخته شده اند. در واقع برخی پمپ تزریق کلر را اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات استخر می دانند. چراکه حفظ بهداشت و سلامت آب از اهمیت بالایی برخوردار است. کلرها از رشد آلودگی ها، میکروارگانیسم ها، جلبک های کف استخر، حشرات موجود در آب و کلا هر نوع عامل بیماری زای دیگری جلوگیری می کنند. شما می توانید با توجه به حجم آب استخر خود و اندازه ی آن، پمپ تزریق کلر مناسب خود را انتخاب کنید.

 

 

ارسال نظر: