نحوه کار دیزل ژنراتور چگونه است ؟

کدخبر: 2375405

اگر بخواهیم با نحوه کار دیزل ژنراتور آشنا شویم بهتر است در ابتدا بدانیم دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردی دارد که بسیاری از افراد مشتاق به تهیه آن هستند ! به طور خلاصه می توان گفت دیزل ژنراتور یک منبع جایگزین و قابل اعتماد برای تولید برق در خانه ها، و کارخانه ها و هر کسب و کاری در شرایط مختلف است.

دیزل ژنراتور از دو بخش اصلی شامل ژنراتور الکتریکی و موتور دیزل ساخته شده است که در کنار بخش های دیگر قادر است تا سوخت دیزلی را به الکتریسیته تبدیل و برق تولید کند . دیزل ژنراتور به عنوان یک دستگاه مستقل قدرت تولید برق برای خانه تا تامین برق کشتی ها و فرودگاه ها و ... را دارد .

دیزل ژنراتور با تبدیل سوخت دیزلی به الکتریسیته، می تواند برق مورد نیاز کارخانه ها، پروژه های ساختمانی، محیط های صنعتی، جاده ها و راه آهن، بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات، سینماها، مجموعه های ورزشی، پروژه های مختلف بین شهری و دور دست را فراهم کند. کاربرد اصلی دیزل ژنراتور وقتی می باشد که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست و گاهی هم برای کاهش هزینه های مصرف انرژی بکار می رود.

بنابراین دیزل ژنراتور با تبدیل سوخت دیزل به جریان برق ، برق مورد نیاز کارخانه ها، پروژه های ساختمانی، جاده ها و راه آهن، بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات، سینماها و پروژه های مختلف که در مسافت های بین شهری و دور از منبع برق شهری هستند را فراهم می کند . کاربرد اصلی دیزل ژنراتور زمانی کاملا مشهود است که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست و گاها برای کاهش هزینه های مصرف انرژی از آن استفاده می شود.

برق اضطراری دیزل ژنراتور را به عنوان جایگزینی قابل اعتماد تامین منبع برق در هنگام قطعی برق در منازل ، کارخانه ها و سایر ارگان ها همچون بیمارستان ها، فرودگاه ها و...  پیشنهاد داد.

طبق تعریف فوق دیزل ژنراتور به عنوان محصولی پر کاربرد امروزه طرفدران زیادی به خود اختصاص داده . افراد زیادی جهت تولید جریان برق در شرایط مختلف اقدام به خرید دیزل ژنراتور می کنند .  

بسیاری از شرکت های فعال همچون شرکت کیادیزل اسپادان خدمات تخصصی ژنراتور از جمله واردات ، تولید ، عرضه ، فروش و خدمات پس از فروش دیزل ژنراتور را ارائه می دهند .

اما یکی از سوالات پرتکرارهنگام خرید و انتخاب دیزل ژنراتوراین است که نحوه کار دیزل ژنراتور به صورت است و چگونه با مصرف سوخت می تواند جریان الکتریکی و برق تولید کند ؟  هدف ما در این مقاله توضیح کامل نحوه کار و بررسی ساختار دیزل ژنراتور است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید . 

 

نحوه کار دیزل ژنراتور

 

در ابتدا خیلی ساده بگوییم که دیزل ژنراتور وسیله ایت که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . در واقع همین تعریف ساده کار ارزشمند و البته قدرتمند دیزل ژنراتور را واضح بیان می کند .

به‌طورکلی ژنراتور دیزلی برای تولید جریان الکتریکی مورد نیاز شما از سوخت‌ دیزل استفاده می‌کند و به این ترتیب جریان برق  موردنیاز شما را تولید می‌کند.

سوخت دیزل در مقایسه با بنزین، با دمای بالاتر سوزانده می شود، به همین دلیل کارآمدتر بوده و قدرت بیشتری را برای ژنراتور فراهم می کند.

در واقع دیزل ژنراتور بوسیله  ژنراتور و موتور دیزلی و با سوخت دیزلی که دریافت می کند جریان برق را تولید می کند . در واقع ژنراتور الکتریکی با ایجاد جریان پیوسته ، نیروی ولتاژ را فراهم و به تنظیم نوسانات کمک می کند.

در موتور دیزلی یکی از اجزای اصلی دیزل ژنراتور با احتراق سوخت دیزل حرکت چرخشی ایجاد می شود و ژنراتور از این حرکت چرخشی برق تولید می کند .

یعنی موتور دیزلی سوخت دیزل را برای تولید حرکت برای ژنراتور می سوزاند و ژنراتور هم حرکت تولید شده را را توسط نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل و در نهایت برق تولید می کند. موتور دیزلی و ژنراتور توسط یک میل لنگ به هم متصل می شوند و حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی به آهنربای ژنراتور منتقل می شود.

 

موتور دیزلی با کوچک ترین احتراق رونی روشن می شود. دریچه ای که در موتور دیزلی تعبیه شده است میزان سوخت و سرعت موتور را کنترل می کند که این کار جهت استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور انجام می شود.

با حرکت سریع میل لنگ توسط  موتور دیزلی که به ژنراتور متصل است باعث می شود تا آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور شروع به چرخش کند و با استفاده از قانون القای الکتریکی، برق تولید خواهد شد.

 

دیزل ژنراتور علاوه بر بخش های اصلی که از آن یاد شد ، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک از این بخش ها وظایف خاصی را در سیستم دیزل ژنراتور برعهده دارند و کارهای خاصی را انجام می‌دهند .

44

اجزای دیزل ژنراتور

 

دیزل زنراتور از بخش های زیر تشکیل شده است که  در مطالب فوق اجزای اصلی را به طور کامل توضیح دادیم : 

موتور : مهم ترین بخش دیزل ژنراتور است و توان مکانیکی که ژنراتور برای حرکت نیاز دارد را تامین می کند.

ژنراتور : ژنراتور یکی دیگر از اجزای اصلی دیزل ژنراتور است که انرژی اولیه خود را از موتور دریافت و برق تولید می کند.

سیستم سوخت  : مخزن سوخت می تواند موتور ژنراتور دیزلی متصل  و یا جدا باشد و سوخت را برای آن تامین کند.

تنظیم کننده ولتاژ : این قسمت دارای یک هدف اصلی که تنظیم ولتاژ خروجی است.

  سیستم خنک سازی و اگزوز : سیستم خنک کننده مسئولیت جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ژنراتور را دارد و اگزوز  گازهای تولید شده توسط موتور دیزل را از طریق سیستم لوله کشی وارد آنها می کند و آنها را از Genset خارج می کند.

سیستم روغنکاری : اجزای دیزل ژنراتور مداوم در حال کار هستند از این رو باید مداوم روغن کاری شوند .

شارژ باطری : این قسمت علاوه بر شارژ باتری، میزان شارژ را نشان می دهد.

پنل کنترل : پنل کنترل وظیفه کنترل الکتریکی کل سیستم را دارد.

چارچوب یا شاسی اصلی  : دیزل ژنراتور قابل حمل یا ثابت می باشد. در حالت کلی تمامی تجهیزات بالا بر روی سکو یا همان شاسی قرار می گیرد.

 

قدرت دیزل ژنراتور چقدر است؟

 

تولید کنندگان دیزل ژنراتور دارای نرم افزار محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور برای محاسبات سایزینگ هستند. اندازه گیری با توجه به مواردی همچون شرایط سایت و نوع لوازم ، تجهیزات و دستگاه هایی که دیزل ژنراتور برق آن ها را تامین می کند ، تنظیم می شود.

 

تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

 

تفاوتی ندارد از کدام نوع دیزل ژنراتور استفاده می کنید ، انواع دیزل ژنراتور در فواصل زمانی مشخصی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. فاصله زمانی مشخص وجود ندارد بلکه بستگی به سازنده آن دارد. موتور مهمترین قسمتی که معمولا باید سرویس شود . در واقع پس از 250 یا 500 ساعت باید سرویس شوند . اما فاصله سرویس توسط سازنده موتور تعیین می‌شود.

در هر بار سرویس به صورت کامل مواردی همچون فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت تعویض شده، روغن و تسمه‌ها مانند تسمه فن رادیاتور و تسمه دینام شارژ بررسی و تعویض خواهد شد .

 

استفاده از دیزل ژنراتور چه مزایایی دارد ؟

 

 مصرف سوخت کمتر توسط انواع دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور اقتصادی و بصرفه هستند

دیزل ژنراتورها عمر مفیدی دارند

    پایین بودن استهلاک دیزل ژنراتور

 

کاربرد دیزل ژنراتور ها

 

جایگزین منبع برق در شرایط اضطراری در مکان هایی مانند فرودگاه ها ، بانک ها، رستوران ها، کارخانه ها و بیمارستان ها و ..

 جایگزین برق اصلی در مکان ها و یا کسب وکارهایی که دسترسی به برق اصلی وجود ندارد

 

نکات مهم برای نصب و نگهداری دیزل ژنراتور

برای اینکه طول عمر دیزل ژنراتور کوتاه نشود و عملکرد بهینه تری داشته باشد باید موارد زیر را در نگهداری دیزل ژنراتور در نظر داشته باشید :

 

حتما نحوه عملکرد دیزل ژنراتور را در فواصل زمانی مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز سرویس انجام دهید.

 درجه حرارت دیزل ژنراتور را در زمان روشن بودن دیزل ژنراتور و در حین استفاده چک کنید و مراقب افزایش دمای دستگاه باشید.

دیزل ژنراتور باید در محلی که خطر آتش سوزی نداشته باشد ، نصب شود . مکان های مسکونی محل مناسبی نیستند.

میزان روغن دیزل و میزان آب داخل  باید بررسی شود .

چک کردن و در صورت نیاز تمیز کردن فیلتر روغن و فیلتر هوا .

 

خرید دیزل ژنراتور

طبق مواردی که درباره دیزل ژنراتور گفته شد خرید دیزل ژنراتور برای مواقع و شرایط اضطراری جهت تامین برق امکان و ارگان های از جمله برق ادارات، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ ، کارخانه جات و ... یک انتخاب عالی است.

دقت داشته باشید برای خرید دیزل ژنراتور از کارشناس باتجربه مشاوره بخواهید و خرید خود را از مرکز معتبر انجام دهید چرا که انتخاب دستگاهی که توان دائم کار وتوان اضطراری آن مناسب و درست محاسبه نشده باشد ممکن است عواقب مالی و غیر قابل بازگشتی برای شما داشته باشد .

به همین دلیل کارشناسان شرکت کیادیزل اسپادان شما را در این امر مهم همراهی می کنند تا بهترین دیزل ژنراتور را جهت تامین برق مورد نیازتان با خدمات پس از فروش ویژه خریداری نمایید  . از طریق وب سایت kiadieselspadan.com  می توانید برای مشاوره اقدام نمایید.

 

 

 

ارسال نظر: