صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

کدخبر: 2375415

صندوق‌ سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است که انواع مختلفی دارد. این صندوق‌ها از نظر ترکیب دارایی به چند دسته تقسیم می‌شوند که  یکی از آن‌ها صندوق سرمایه‌گذاری مختلط است. در ادامه در خصوص این نوع صندوق بیشتر توضیح داده می‌شود.

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع زیادی دارند و علت آن این است که هر سرمایه‌گذار با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود بتواند در یک یا انواع آن سرمایه‌گذاری کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر ترکیب دارایی به انواع صندوق‌ طلا، درآمد ثابت، سهامی، مختلط و… تقسیم می‌شوند.

 

ترکیب دارایی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

می‌توان گفت که صندوق مختلط تلفیقی از صندوق درآمد ثابت و سهامی است. به این دلیل که این نوع صندوق هم بر روی سهام شرکت‌های فعال در بورس و هم بر روی اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. در صندوق مختلط ترکیب دارایی به این صورت است؛ ۶۰ درصد سهام و ۴۰ درصد اوراق درآمد ثابت یا ۴۰ درصد سهام و ۶۰ درصد اوراق درآمد ثابت.

 

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

برای بررسی بازدهی هر صندوق باید به ترکیب دارایی و محل‌هایی که صندوق در آن سرمایه‌گذاری می‌کند توجه کرد. با فرض مثبت بودن بازار، این نوع صندوق به دلیل سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه در سهام، می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به صندوق درآمد ثابت داشته باشد.

 

ریسک در صندوق مختلط 

در خصوص ریسک در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توان گفت که این نوع صندوق در برابر صندوق‌های سهامی کم ریسک‌تر و در برابر صندوق‌های درآمد ثابت پر ریسک‌تر هستند. ریسک در این نوع صندوق بر اساس ترکیب دارایی آن تنظیم می‌شود، به این صورت که هر چقدر میزان سرمایه‌گذاری صندوق در سهام بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط نیز بالاتر می‌رود.

 

 

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

  • امکان سوددهی بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت

معمولا بخش عمده سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختلط صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی می‌شود، از این رو این صندوق می‌تواند در روزهای سبز بازار سود بیشتری را نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت به سرمایه‌گذاران خود برساند.

 

 

  • احتمال زیان کمتر نسبت به صندوق‌های سهامی در دوران رکود بازار

در دوران رکود بازار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نسبت به صندوق‌های سهامی کمتر متحمل ضرر می‌شوند و دلیل آن بخشی از سرمایه صندوق است که در اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

 

  • ریسک پایین نسبت به صندوق‌های سهامی

میزان ریسک در این نوع صندوق‌ها به دلیل اینکه بخشی از سرمایه صندوق در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود، از صندوق‌های سهامی کمتر باشد.

 

صندوق مختلط مناسب چه کسانی است؟

با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر ارائه شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به دلیل اینکه از نظر ریسک و بازدهی در حد میانی بین صندوق درآمد ثابت و سهامی قرار دارند، بیشتر برای افراد میانه‌رو و کسانی که درجه ریسک‌پذیری آن‌ها متوسط است مناسب هستند. اغلب مخاطبان و سرمایه‌گذاران این صندوق را افرادی تشکیل می‌دهند که به دنبال یک سرمایه‌گذاری و کسب سود معقول، با در نظر گرفتن ریسک متوسط هستند.

 

ارسال نظر: