بعد از خرید نهال بادام، چطور از ریشه ها مراقبت کنیم؟

کدخبر: 2375468

خرید نهال بادام، اولین اقدام برای توسعه باغ بادام یا احداث باغ جدید است؛ اما آیا با خرید بهترین ارقام نهال بادام، کار شما تمام می شود؟ قطعاً خیر! وقتی نهال بادام را می خرید باید به خوبی از ریشه های آن محافظت کنید تا برای کاشت آماده شود؛ در غیر این صورت، تمامی تلاش ها و هزینه های شما برای پرورش نهال بادام به هدر خواهد رفت.

اگر این سوال در ذهنتان است چه چطور می توانیم بعد از خرید نهال بادام از ریشه های آن محافظت کنیم، پیشنهاد می دهیم با ما همراه باشید. برایتان چند ترفند کاربردی را آماده کرده ایم که بی شک شما را شگفت زده می کند!

 

 

 

 

ترفندهای محافظت از ریشه های نهال بادام

00

محافظت از ریشه های نهال بادام، آن هم پس از خرید، یک اقدام هوشمندانه است. ریشه ها یک ارگانیسم زنده در گیاه محسوب می شوند و به شدت آسیب پذیر هستند. آنچه که در بالای درخت بادام تماشا می کنید، ریشه هایش در پایین، زیر خاک قرار دارد؛ پس می بینید که سلامت ریشه ها، نشانگر سلامت و باردهی درختان است.

بسیاری از باغداران با مشکلاتی در درختان بادام مواجه می شوند و تمرکز خود را بر روی شاخه ها و برگ ها می گذارند؛ غافل از اینکه مشکل اصلی در ریشه، جایی زیر خاک است! حتی اگر ظاهر درخت هیچ مشکلی نداشته باشد، بسیاری عوامل ممکن است ریشه ها را تهدید کنند.

با این حال، سیستم ریشه، کاملاً شکننده است. هنگامی که آسیب ببیند، مقابله با آن برای درخت، دشوارتر می شود. حفاظت از ریشه ها، بعد از خرید نهال بادام، برای اطمینان از سلامت و عملکرد آن حیاتی است. ریشه ها مسئولیت زیادی بر عهده دارند. آنها نوعی لنگر برای درخت هستند، و آن را در زمین، ثابت نگه می دارند. ریشه ها، مواد مغذی و آب را از خاک می گیرند و کل گیاه را هیدراته و تغذیه می کنند.

پس از خرید نهال بادام، شما می توانید با چند گام ساده، به راحتی از ریشه نهال ها و درختان خود محافظت کنید. مهمترین ترفندهایی که وجود دارند به صورت زیر می باشند:

  • حفر عمق مناسب برای کاشت نهال ها

00

 

پس از خرید نهال بادام، هنگام کاشت باید مطمئن شوید که عمق مناسب را حفر می کنید. اگر نهال ها در عمق بیشتر کاشته شوند، به کل سیستم ریشه فشار وارد خواهد شد؛ زیرا ریشه ها نمی توانند به اکسیژن کافی دسترسی پیدا کنند. بهتر است ابتدا گودال ها را در عمق کمتر حفر کنید، زیرا بعداً می توان آن را به راحتی اصلاح کرد.

  • استفاده از پوشش مالچ

پوشش مالچ یا مالچ پاشی روی ناحیه ریشه، از بسیاری جهات به سلامت آنها کمک خواهد کرد. این پوشش نه تنها از رشد بیش از حد علف های هرز جلوگیری می کند، بلکه از ریشه ها در برابر دمای شدید نیز محافظت کرده و آنها را با مواد آلی تغذیه می کند. با این حال، مالچ پاشی، به همان اندازه که مفید است، می تواند موجب خفه کردن ریشه ها و در نهایت کشتن درخت شود. پوشش مالچ در نزدیکی ساقه نهال، ممکن است باعث پوسیدگی پوست فوقانی گیاه شود.

  • دور ایستادن از نهال ها

با خرید نهال بادام اصلاح شده یا خوشه ای، می خواهید گیاهان جوان را بکارید، پس برای سلامت ریشه ها بهتر است حد امکان از اطراف آن محافظت کنید. فشردگی بیش از حد خاک در اثر ایستادن یا راه رفتن روی سطح فوقای ریشه های در حال رشد، مقدار آب و اکسیژن در خاک را محدود می کند، درخت را ضعیف کرده و رشد آن را کندتر می سازد.

  • پایه نهال را بپوشانید

00

علی رغم باور رایج که می گوید ریشه ها در عمق خاک فرو می روند، آنها به جای اینکه عمیق تر رشد کننده، اغلب گسترده می شوند، به همین دلیل است که عوامل آسیب زننده می تواند راحت تر از آنچه تصور می کنید، ریشه ها را تهدید کند. ریشه های یک درخت بالغ می تواند تا 3 برابر قطر تاج آن گسترش یابد.

همچنین هر چه ریشه ها به ساقه قاعده درخت نزدیکتر باشند، برای پایداری و حمایت آن اهمیت بیشتری دارند. این مهم است که شما بدانید ساختار ریشه درخت بادام در باغتان چقدر گسترده است. برای جلوگیری از آسیب احتمالی، ناحیه اطراف را را تمیز نگه دارید یا آن را علامت گذاری کنید. از طرف دیگر، می توانید یک حصار محافظ موقت آنجا نصب کنید.

  • حذف علف های هرز

هنگام کارهای باغبانی، مانند علف های هرز و چمن زنی، مراقب سیستم ریشه باشید. به خصوص در مکان هایی که ریشه ها در معرض دید هستند، به راحتی در معرض آسیب قرار دارند. ریشه هایی که بریده شده یا شکسته اند، در جذب و انتقال آب و مواد غذایی به سیستم گیاه، کارایی کمتری دارند. علاوه بر این، ریشه آسیب‌دیده باعث دسترسی آسان باکتری‌هایی به درختان بادام می شود که می‌توانند کل درخت را از بین ببرند.

  • درمان ریشه های ناسالم

اگر متوجه شدید که درخت شما خسته و بیمار به نظر می رسد، یا مشاهده می کنید که علائم برخی بیماری ها ظاهر شده است، یا حتی اگر بدون اینکه علائم قابل مشاهده ای از خود نشان دهد، متوجه آسیب هایی شده اید، ممکن است ریشه درختان، مشکل داشته باشد. در این شرایط باید با کارشناسان بهترین نهالستان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  • آبیاری را آهسته انجام دهید

بسته به نوع خاک، هر هفته، یا دو هفته یک بار، کل ناحیه ریشه نهال بادام را در طول دوره های خشکسالی، با معادل 1 اینچ آب آبیاری کنید. برای جلوگیری از روان شدن آب، آن را به آرامی اعمال کنید و مطمئن شوید که آب به سیستم عمیق ریشه درخت می رسد.

  • کوددهی در عمق مناسب

پس از خرید نهال بادام و کاشت آنها، کوددهی و آبیاری لازم است. برای کوددهی باید عمق مناسبی را در اطراف ریشه ها انتخاب کنید تا مواد مغذی در دسترس گیاه قرار بگیرد. بیشتر ریشه های درختان در 12 تا 18 اینچ از سطح زمین قرار دارند.

 

 

 

 

مزایای خرید نهال بادام شناسنامه دار و مجوز دار

00

مسئله سلامت ریشه های نهال های بادام و محافظت از آنها برای خرید انواع ارقام نهال های بادام وجود دارد. تفاوتی نمی کند که نهال بادام خوشه ای بخرید یا نهال بادام اصلاح شده؛ آنچه مهم است اینکه باید نهال ها را در سلامت کامل تحویل بگیرید. خرید نهال بادام از بهترین نهالستان کشور، مورد تأیید جهاد کشاورزی، این امکان را برایتان فراهم می سازد تا از سالم بودن ریشه ها مطمئن شوید.

وقتی نهال های خوشه ای یا اصلاح شده بادام را از نهالستان پالیز تحویل گرفتید، آنها را با پوشش مناسب بپوشانید و برای کاشت در فصل مناسب آماده کنید. در صورت نیاز به مشاوره خرید ارقام نهال بادام، کاشت نهال ها و شرایط آبیاری و کوددهی، می توانید با کارشناسان نهالستان پالیز در تماس باشید.

 

 

 

 

ارسال نظر: