علت سروصدای یخچال و ساید بای ساید چیست؟

کدخبر: 2375501

طبق برآوردهای انجام‌شده، عمر مفید یخچال بین 10-15 سال است. درواقع در همین بازه زمانی، هرگونه ایراد فنی پیش بیاید، می‌توان بدون نگرانی برای برطرف کردن آن اقدام کرد. بسیاری از مشکلات رایج ازجمله سروصدای یخچال در همین سال‌های پربازده بودن خود را نشان می‌دهند. اهالی فن توصیه می‌کنند که با شناسایی و رفع به‌موقع هرگونه سروصدای متفاوت یخچال و ساید بای ساید، حتی می‌توان بر عمر مفید دستگاه هم اضافه کرد. این نکته مهم باعث شد تا در این مقاله تصمیم بگیریم به انواع مختلف سروصدای یخچال و روش های برطرف کردن آن بپردازیم

شناخت 8 نوع سروصدای متفاوت یخچال و ساید بای ساید

ازآنجایی‌که یکی از مشکلات پرتکرار در زمان استفاده از یخچال ساید بای ساید، شنیدن صداهای متفاوت از آن است، توجه به نوع این صدا ممکن است کار را برای تشخیص ایراد فنی آسان می‌کند.

بسیاری از کارشناسان تعمیر برندهای خوش‌نام کشور توصیه می‌کنند پیش از اقدام به تماس با نمایندگی تعمیر ساید، به این تغییر چشمگیر توجه کنید. چون احتمالاً مشکل خاصی وجود ندارد و یخچال، کار طبیعی خود را انجام می‌دهد.

سروصدای یخچال همراه با لرزیدن – این صدا کاملاً طبیعی و فرایند ذوب سازی یخ‌ها در حال انجام شدن است.

صدای جوشیدن یخچال- وجود روغن در کمپرسور و نفوذ آن به کندانسور و اپراتور.

صدای خرخر ساید بای ساید- جریان روغن یا گاز در کمپرسور. این صدا، طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

صدای تق‌تق- به دلیل جدا شدن لوله‌های داخل یخچال از بدنه. این صدا معمولاً طبیعی است.

صدای کلیک یخچال- در صورت ادامه‌دار شدن صدای کلیک، ایراد در رله استارت یخچال است.

صدای تلق تلق یخچال- این صدا یعنی قطعات یخ داخل مخزن می‌ریزند. این صدا طبیعی است.

صدای طولانی‌مدت کمپرسور- اگر صدا، مداوم و غیرعادی باشد یعنی کمپرسور مشکل دارد. در این مورد توصیه می‌شود با نمایندگی تعمیر یخچال ساید بای ساید تماس بگیرید.

صدای بوق یخچال- ازجمله آزاردهنده‌ترین صداها، صدای بوق ممتد است. بعدازاینکه مطمئن می‌شوید، درب ساید بای ساید بازنیست، ممکن است دلیل این سروصدای غیرعادی یخچال یکی از موارد زیر باشد:

  • لاستیک دور درب خراب است.
  • دریچه هوا یا فن مسدود شده است.
  • ایراد فنی در برد یخچال
  • اپراتور یخچال یخ زده است.

10 علت سروصدای یخچال کدام‌اند؟

 

00

از بین 8 نوع صدای ساید بای ساید، صدای بوق می‌تواند نشانه ایراد فنی باشد. اما دلایل دیگری هم وجود دارد که خبر از بلند شدن صداهای غیرطبیعی در یخچال می‌دهد:

  • خرابی فن کندانسور
  • مشکل در فن اواپراتور
  • خرابی موتور
  • عدم تراز بودن یخچال
  • ایراد در رله استارت
  • مشکل در بخش یخ‌ساز ساید بای ساید

خرابی فن کندانسور

در بسیاری از یخچال‌های بدون برفک، کویل های کندانسور به کاررفته است که با فن، خنک می‌شوند. فن کندانسور با به گردش درآوردن جریان هوا، حرارت موجود در کویل ها را کم و به برفک‌زدایی کمک می‌کند.

شایان‌ذکر است که صدای کمپرسور یکی از شایع‌ترین صداهای یخچال است که با نشانه‌های دیگری ازجمله روشن و خاموش شدن پی‌درپی، جمع شدن آب در زیر یخچال و کاهش خنک‌کنندگی ساید بای ساید همراه است.

فن کندانسور معمولاً زیر یخچال و کنار کمپرسور جاسازی می‌شود و از دیگر دلایل شنیدن شدن صدا، باید به کثیف شدن فن با گردوغبار اشاره کرد. کافی است آن را تمیز و کمی روغن‌کاری کنید.

مشکل در فن اواپراتور

وقتی کمپرسور کار می‌کند، جریان هوا به کمک موتور فن اواپراتور روی کویل های اواپراتور می‌چرخد. در صورت شنیده شدن صدا از فریزر، ممکن است مشکل از موتور فن اواپراتور باشد. در این شرایط لازم است فریزر را بررسی کنید و بدنه محافظ را بیرون بیاورید.

نشانه‌هایی مثل خنک نکردن یخچال و طولانی شدن زمان یخ‌زدایی از دیگر علائم خرابی فن اواپراتور است.

درصورتی‌که از محصولات برند جنرال الکتریک استفاده می‌کنید و برفک روی موتور جمع شده باشد، پس از گرفتن برفک‌ها، پروانه فن را با دست بچرخانید. این چرخش نباید به‌سختی انجام شود. اگر این‌طور نباشد، لازم است برای رفع سروصدای غیرطبیعی یخچال، با نمایندگی تعمیر ساید جنرال تماس بگیرید.

خرابی موتور: دلیل سروصدای یخچال

موتور روی بدنه و پایه یخچال سوار شده است. این قطعه با چند محافظ در جای خود ثابت و از هرگونه ضربه در امان است. لرزش موتور در زمان کار طبیعی است. این لرزش زمانی غیرطبیعی می‌شود که صدای اضافی در یخچال تولید کند. شایان‌ذکر است که این صدا به دلیل شل شدن پیچ‌ها یا خراب شدن لرزه‌گیرها شنیده می‌شود. بنابراین لازم است در صورت آشنایی، اتصالات و لرزه‌گیرها را شناسایی و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

عدم تراز بودن یخچال

این مشکل عموماً به دلیل ناآگاهی مصرف‌کننده پیش می‌آید. درصورتی‌که یخچال در زمان راه‌اندازی یا جابه‌جایی، در موقعیت درست قرار نگیرد و شیب زمین با پایه‌های یخچال تراز نباشد، سروصدای یخچال بلند می‌شود.

ایراد در رله استارت

00

 

رله استارت یخچال یک کلید مغناطیسی است که معمولاً با صدا کار می‌کند. این صدا به‌صورت کلیک شنیده می‌شود که نشان‌دهنده راه‌اندازی مجدد کمپرسور است. درصورتی‌که کمپرسور راه‌اندازی نشود، رله در فاصله کوتاهی فعال می‌شود و شروع به کار می‌کند و همین روند باعث شنیده شدن یک صدای کلیک دیگر می‌شود.

توجه داشته باشید که تکرار چند صدای کلیک پی‌درپی یعنی خرابی رله استارت و احتمالاً سوختن این قطعه.

مشکل در بخش یخ‌ساز ساید بای ساید

سروصدای یخچال ممکن است به دلیل ایراد فنی در یخ‌سازی ساید بای ساید باشد. توجه داشته باشید که اگر یخ‌ساز یخچال، کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد، تشخیص آن به‌سادگی امکان‌پذیر است. کارشناسان تعمیر ساید بای ساید توصیه می‌کنند که شخصاً موارد زیر را بررسی کنید:

  • احتمالاً آب به یخ‌ساز نمی‌رسد.
  • بروز ایراد فنی در ورودی آب ساختمان و ورودی یخچال
  • دمای فریزر به‌صورت استاندارد تنظیم‌نشده است.
  • دمای فریزر از عدد استاندارد پایین تر است.
  • خاموش بودن دکمه یخ‌سازی فریزر

صدای گاز داخل یخچال

در همه یخچال‌های امروزی، گاز سردکننده داخل لوله‌ها و کمپرسور جریان دارد. این گاز ممکن است به دلیل فرسودگی یا جنس بد لوله‌ها، رسوبات و خوردگی‌های موتور را جذب کند و در جریان خود آن‌ها را همراه داشته باشد.

این اضافات در بخشی از مسیر گردش گاز، مانع گردش مناسب سردکننده می‌شوند که درنهایت باعث شنیدن سروصدای یخچال شبیه به زوزه کشیدن می‌شود. این مشکل عموماً با تخلیه گاز و شست‌وشوی مدار (لوله‌های گاز) و شارژ مجدد آن برطرف می‌شود.

عوامل متفرقه

توضیح موارد فوق کمک می‌کند تا دلیل هرگونه صدای غیرطبیعی یخچال را تشخیص بدهید. اما ممکن است سروصدای یخچال به سینی تخلیه آن مربوط باشد. در صورت شل بودن این سینی، اتصالات آن را محکم کنید تا صدا قطع شود.

شنیدن صداهای بلند از پشت یخچال هم ممکن است به دلیل ایراد فنی در تایمر ضدبرفک، فن کندانسور یا کمپرسور باشد. در صورت خرابی تایمر برفک‌زدایی، باید این قطعه تعویض شود.

شنیدن صدا از محفظه داخلی ساید بای ساید نشانه مشکل فن جریان دهنده هوا بین یخچال و فریزر است. این قطعه قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، یخچال ها و ساید بای ساید ها پس از مدتی به سروصدا می افتند که برخی از این سروصداها غیر طبیعی و آزاردهنده هستند. عمده دلایل سروصدای غیرطبیعی یخچال ها می‌تواند یکی از 6 مورد خرابی فن کندانسور، مشکل در فن اواپراتور، خرابی موتور، عدم تراز بودن یخچال، ایراد در رله استارت و مشکل در بخش یخ‌ساز ساید بای ساید باشد. در صورت بروز هر یک از این ایرادات، اگر از آشنایی و مهارت کافی برای برطرف کردن آنها برخوردار نیستید، حتما از نمایندگی های معتبر و حرفه ای کمک بگیرید. برای آشنایی با نمایندگی ها و مجموعه های معتبر، مقاله 3 مجموعه تخصصی تعمیر ساید بای ساید را مطالعه کنید.

 

 

 

ارسال نظر: